معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد احداث جاده گزوئیه بافق : 
هیچگونه منافاتی با قوانین و مقررات زیست محیطی ندارد

خبرگزاری فارس: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احداث و بهسازی جاده بافق و تأثیر آن بر تسریع انقراض یوزپلنگ ایرانی گفت: به هیچ وجه قرار نیست جاده‌ خاکی گزوئیه در بافق آسفالت شود و این موضوع اصلاً در دستور کار سازمان محیط زیست قرار ندارد.


اصغر محمدی فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص احداث و بهسازی جاده بافق و تأثیر آن بر تسریع انقراض یوزپلنگ ایرانی اظهار داشت: در خصوص جاده بافق در رسانه‌ها مطالبی درج شده است که برخی از آنها اساساً واقعیت ندارد و متأسفانه برخی از اصحاب رسانه از یک سوژه محلی یک موضوع ملی می‌سازند که نه به نفع مردم و نه به نفع رسانه و نظام اجرایی کشور است.

وی ادامه داد: موضوع احداث کوه بافق این است که در منطقه حفاظت شده بافق در استان یزد یک مسیر روستایی وجود دارد که این مسیر روستایی از داخل منطقه حفاظت شده کوه بافق عبور می‌کند.

جاده کوه بافق نزدیک به 50 سال است که در این منطقه هست

فاضل افزود: جاده کوه بافق نزدیک به 50 سال است که در این منطقه وجود دارد و قبل از اینکه این منطقه حفاظت شده اعلام شود این مسیر وجود داشته است و در حال حاضر مورد استفاده روستاییان منطقه قرار می‌گیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: منتها این مسیر به لحاظ کوهستانی بودن مشکلاتی را برای اهالی روستا ایجاد کرده و مسیر تخریب شده است همچنین به دلیل اینکه منطقه حفاظت شده بوده است مسئولان سازمان محیط زیست در استان یزد مانع تعریض جاده تا تهیه مطالبات زیست محیطی شدند.

وی ادامه داد: بنابراین جاده‌ای که باید به صورت عادی بهسازی می‌شده است و در اختیار اهالی قرار می‌گرفت، بهسازی این جاده توسط مسئولان محیط زیست به تأخیر افتاد و این اقدام باعث شد که جاده از حالت استفاده خود به تدریج خارج شده و مشکلاتی را برای اهالی ایجاد کند ضمن اینکه صدمات اقتصادی نیز به منطقه وارد شد.

فاضل افزود: درخواستی که روستاییان آن منطقه داده‌اند، این است که جاده قدیمی بافق بهسازی شود بنابراین درخواست روستاییان مبنی بر این است که روی این جاده خاکریزی مجدد انجام شود و این خاک کوبیده شود تا جاده خاکی مورد استفاده اهالی قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است جاده خاکی کوه بافق آسفالت شود؟ تصریح کرد: اساساً بحث آسفالت این جاده مطرح نیست و نه تنها آسفالت این جاده توجیه اقتصادی ندارد بلکه بعید است فعلاً از نظر اولویت‌های منطقه‌ای و کشوری اعتبارات آسفالتی این جاده قابل تأمین باشد.

فاضل گفت: موضوع بهسازی جاده کوه بافق در سفر اخیر محمد جواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان یزد مورد توجه قرار گرفت که خوشبختانه فرماندار و نماینده یزد در مجلس همکاری بسیار خوبی داشتند و برای تسهیل ارتباط اهالی روستا موضوع بهسازی این جاده که عملیات خاکریزی و استفاده بهینه از جاده است، در دستور کار قرار گرفته که هیچگونه منافاتی با قوانین و مقررات زیست محیطی ندارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: البته برای دسترسی بهتر روستاییان به جاده آسفالته در حال حاضر جاده‌ای به نام مسیر "شادکام" وجود دارد و بحث این جاده این است که خارج از منطقه امن است اگرچه این جاده نیز در منطقه امن حفاظت شده قرار دارد.

فاضل ادامه داد: بحثی که وجود دارد این است که جاده شادکام جاده‌ای روستایی آسفالته روستایی بسیار مناسبی است که برای دسترسی روستاییان ایجاد شده است منتها مشکل جاده شادکام این است که 2 نقطه پرخطر دارد که اهالی روستا متقاضی بهسازی این 2 نقطه هستند.

بهسازی جاده شادکام برای بهبود عبور و مرور روستاییان

وی تصریح کرد: مذاکراتی توسط مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی فرمانداری و نماینده یزد در مجلس با یکی از مسئولان معادن سنگ آهن این منطقه صورت گرفته و مدیر معدن قبول کرده است برای بهسازی جاده شادکام، تونلی به طول حدود 400 تا 500 کیلومتر در این مسیر ایجاد کند که علاوه بر اینکه این نقطه حادثه‌خیز را حذف می‌کند بلکه کمترین آسیب را به منطقه حفاظت شده می‌رساند و مورد تأیید سازمان محیط زیست نیز است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این موضوع در جلسه شورای سازماندهی مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته و هفته گذشته در آخرین جلسه شورا مورد تأیید قرار گرفت و در دستور کار است بنابراین موضوع عبور جاده از قلب منطقه بافق صحت ندارد و 50 سال است که این جاده خاکی وجود داشته است و به هیچ وجه قرار نیست جاده‌ خاکی آسفالت شود ضمن اینکه عملیاتی که در آنجا در حال انجام است بهسازی جاده خاکی روستایی است.

فاضل گفت: اگرچه منطقه کوه بافق منطقه خوبی برای حیات وحش محسوب می‌شود و پناه حیات وحش است اما این نکته باید دقت شود که تحقیقات شان داده است که یوزپلنگ به دلیل هوشمندی و سرعت قابل توجه، خود را با تغییرات جزئی تطبیق می‌دهد.

وی در خصوص خطراتی که یوزپلنگ را در منطقه بافق تهدید می‌کند، گفت: خطری که یوزپلنگ را تهدید می‌کند، تهدید توسط شکارچیان غیرمجاز است که وجود این جاده تردد روستاییان و امکان دسترسی محیط بانان به قلب منطقه بافق را فراهم می‌کند تا آنها از منطقه حفاظت شده حفاظت کنند بنابراین تحریف موضوعاتی مانند احداث جاده بافق و حاشیه سازی در این خصوص توهین به مردم فهیم منطقه است.

فاضل در پاسخ به این پرسش که چرا روستاییان برای عبور و مرور از جاده شادکام استفاده نمی‌کنند، گفت: جاده شادکام مسیر 56 کیلومتری است که در حال حاضر 42 کیلومتر آن آسفالته است و 10 کیلومتر آن حادثه‌خیز است ضمن اینکه 4 کیلومتر این جاده تخریب شده و به دلیل کاهش صدمات به 4 کیلومتری که در منطقه حفاظت شده قرار دارد موضوع احداث تونل در دستور کار قرار گرفته است البته روستاییان از این جاده استفاده می‌کنند ولی به دلیل نیاز به بهسازی جاده شادکام اهالی ترجیح می‌دهند از جاده خاکی عبور و مرور کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت جمعیتی یوزپلنگ در کشور چگونه است، تصریح کرد: به دلیل اینکه توان پایش جمعیتی ما و تکنولوژی و آماربرداری از حیات وحش در کشور در حدی نیست که بتوان عدد دقیقی از آن اعلام کرد بنابراین آمار ما به این گونه‌ای است که با روش‌های علمی بر اساس آثار به جا مانده از یوزپلنگ و طعمه‌هایش آن را تشخیص می‌دهیم.

فاضل ادامه داد: برآوردهای کارشناسی ما نشان می‌دهد که جمعیت یوزپلنگ ایرانی زیر 100 قلاده است و در پهنه وسیعی از کشور یعنی حدود 30 درصد از مناطق کشور حضور یوزپلنگ تأیید شده است ضمن اینکه از نظر کارشناسی نیز گونه یوزپلنگ در معرض انقراض قرار دارد.

علی‌رغم بهبود جمعیت یوزپلنگ این گونه همچنان در خطر انقراض قرار دارد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه علیرغم اینکه جمعیت یوزپلنگ در کشور بهبود یافته است، گفت: اما همچنان این گونه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

فاضل در خصوص تلفات جاده‌ای گفت: تلفات جاده‌ای بیشترین تلفات ثبت شده در مورد یوزپلنگ را دارد اما به این معنا نیست که تلفات جاده‌ای بیشترین خسارت را به یوزپلنگ وارد کرده باشد ولی برآورد ما نشان می‌دهد که تلفات دیگری وجود دارد که جمعیت یوزپلنگ را تهدید می‌کند اما تلفات جاده‌ای بیشترین تلفات ثبت شده مربوط به یوزپلنگ است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا