مدير‌ آموزش فوريتهاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي يزد توصیه کرد: براي باز و بسته كردن كپسول اكسيژن نيز بايد اطمينان داشته باشيم كه دستهايمان تميز باشد و در صورتي كه دستمان به هر علت چرب است نبايد شير اكسيژن را باز كرد چرا كه مي تواند باعث انفجار شود.

دکتر رضا عليشاهي  در خصوص انجام اقدامات براي جلوگيري از گاز گرفتگي، گفت: لوله هاي بخاري بايد بررسي شود به گونه اي كه اولين بار كه بخاري را روشن مي كنند اطمينان پيدا كنند كه از طريق لوله هاي بخاري گاز مسموم كننده خارج نشود.

وي اضافه كرد: همچنين وضعيت كلاهك بخاري بررسي شود به طوري كه به وسيله برف يا لانه پرنده يا برگ درخت مسدود نشده باشد و هواي خروجي را با دست لمس كنند. همچنين لازم است بخاري دچار نقص تعمير و تعويض شود.

وي همچنين گفت: اتاق هايي كه به عنوان اتاق خواب استفاده مي شود كاملا بسته نباشد بلكه در يا پنجره كمي باز بوده تا مسموميت گاز كاهش پيدا كند چرا كه يكي از گازهايي كه توسط سوخت ناقص مواد نفتي توليد مي شود منوكسيدكربن است و از آنجايي كه اين گاز بي رنگ و بي بو است قابل تشخيص نيست.

وي ادامه داد: به محض برخورد با مصدومين ناشي از گاز گرفتگي، اولين اقدام انتقال مصدوم به بيرون از محل مسموميت و تنفس هاي عميق در هواي آزاد مي باشد و با توجه به گرم نگهداشتن بيمار، پتو روي بيمار انداخته شود و در صورت موجود بودن، بوسيله ماسك، اكسيژن به مقدار 2 ليتر در دقيقه به بيمار داده شود.

عليشاهي اظهار كرد: براي باز و بسته كردن كپسول اكسيژن نيز بايد اطمينان داشته باشيم كه دستهايمان تميز باشد و در صورتي كه دستمان به هر علت چرب است نبايد شير اكسيژن را باز كرد چرا كه مي تواند باعث انفجار شود.

وي ادامه داد: همچنين براي بيمار در صورتي كه فشار خونش كاهش پيدا كرده است مي توان سرم رينگر به بيمار تزريق كرد.

وي گفت: از اقدامات ديگري كه براي مسموميت با گاز استفاده مي شود، عدم حركت و شستشوي دست و صورت با آب است كه باعث تحريك جريان خون مغز شده و خون رساني به مغز را افزايش مي دهد. همچنين به مصدوميني كه هوشيار هستند آب قند داده شود چرا كه در اين بيماري ممكن است قند خون كاهش يابد.

وي برقراري تماس با اورژانس 115 را از اقدامات اوليه دانست تا افراد در اسرع وقت با تجهيزات به منظور درمان سرپايي يا انتقال مصدوم همكاري مي كنند.

مدير‌ آموزش فوريتهاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: از استفاده از وسايلي مثل پيك نيك يا بخاري در وسايل نقليه براي گرم كردن اجتناب كنيد چرا كه باعث مسموميت با گاز منوكسيد كربن مي شود و بسيار خطرناك است. همچنين استفاده از كپسول هاي گاز به عنوان سوخت وسيله نقليه مي تواند مرگبار باشد
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا