خبر علمی یزدفردا :يك متخصص روانشناسي سلامت در يزد تمركز والدين جهت تقويت رفتارهاي مثبت كودك را يكي از شيوه‌هاي كاهش خجالت و كم رويي كودكان ذكر كرد و اظهار داشت: تشويق و تمجيد،‌ اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد و در نهايت منجر به رفع احساس كم رويي در كوكان مي‌شود.

دكتر حيدر اسلامي در گفت‌وگو با (ايسنا) - "اعتماد به نفس"،‌ "مقبوليت پذيرش" و "عزت نفس" را سه ركن اساسي ابعاد رواني انسان برشمرد وافزود: در اين ميان؛ حس "اعتماد به نفس" از اركان اصلي و بنيادي وجود هر فرد را تشكيل مي‌دهد و به عبارتي، فرد با داشتن حس اعتماد به نفس احساس كفايت و توانايي كرده و زمينه را جهت تحقق اهداف و رشد و پيشرفت خود مهيا مي‌نمايد.

وي افزود: متاسفانه در حال حاضر احساس اعتماد به نفس در افراد جوامع به دلايل مختلف آسيب ديده است و لذا افراد قادر به استفاده از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي خود نمي‌باشند و در نهايت شاهد بروز احساس كم رويي، خجالت، ترس، احساس عدم اعتماد به نفس و بي عرضگي در اين افراد هستيم.

دكتر اسلامي اشكال در صحبت كردن، ساكت بودن،‌ رنجور بودن، صحبت كردن با صداي آرام، محدود بودن تعداد دوستان،‌عدم برقراري چشمي با اطرافيان در حين صحبت نمودن، عدم تصميم‌گيري و نيزاجتناب از ارتباط با ديگران را از علائم رواني اين عارضه عنوان كرد و ابراز داشت: نشانه‌هايي همچون تپش قلب،‌ تعريق، سرد و گرم شدن،‌ رنگ پريدگي، تهوع و بي‌اشتهايي از علائم فيزيولوژيكي احساس خجالت و كم رويي است.

وي توقف رشد و پيشرفت فرد، ‌عدم شكوفائي استعدادهاي فردي، ايجاد زمينه جهت ابتلا به اختلالات رواني از قبيل اضطراب، وسواس،‌ ترس و ‌افسردگي را از پيامدهاي اين عارضه بيان نمود و در خصوص علل اذعان داشت: سلطه جوئي والدين، سرزنش و ايراد گرفتن‌هاي بيش از حد والدين، ‌كمال طلبي و سخت‌گيري والدين،‌عدم يادگيري مهارت‌هاي زندگي، ارتباطات محدود فرد با اطرافيان،‌ انجام مسئوليت‌هاي فرزندان توسط والدين و محبت‌هاي كاذب والدين به فرزندان، از جمله علت‌هايي است كه منجر به كاهش رشد اعتماد به نفس كودك و در نتيجه ايجاد احساس بي‌كفايتي، خجالت و كم رويي در كودك مي‌شود.

اين روانشناس با اشاره به اين كه احساس خجالت و كم رويي از دوران كودكي در فرد شكل مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: رقراري روابط اجتماعي،‌ شركت نمودن در محافل و مراكز عمومي،‌انجام اموري از قبيل شستشوي ظروف،‌ خريد منزل، سرو غذا، تعريف و تمجيد و قدرداني والدين از كودك، تقويت نقاط مثبت كودك از جمله مواردي است كه در افزايش رشد اعتماد به نفس، احساس با كفايتي و افزايش مهارت‌هاي اجتماعي كودك مي‌شود.

وي در خصوص شيوه‌هاي رفع عارضه كم رويي عنوان داشت: والدين با برقراري زمينه‌هايي جهت افزايش روابط اجتماعي فرزندان از طريق شركت در ميهماني، مجالس و مراسم‌ها و جشن‌ها، بازديد از منزل بستگان، دعوت از كودكان و همسالان كودك به منزل براي مدت 2 الي يك هفته و فرستادن فرزند براي مدت چند روز به منزل آشنايان مورد اعتماد، مي‌توانند عارضه خجالت و كم رويي فرزندشان را رفع نمايند.

دكتر اسلامي ادامه داد: ‌والدين با درخواست از كودكان به منظور انجام فعاليت‌هاي اجتماعي و آموزش آداب معاشرت مثل تعارف و پذيرائي توسط كودك، آموزش مهارت‌هاي اجتماعي و مهارتهاي زندگي، مي‌توانند رشد اعتماد به نفس را در كودك افزايش و كم رويي كودك را كاهش دهند.

اين متخصص روانشناسي سلامت در پايان يادآور شد: در صورتي كه والدين با فرزند دچار مشكل كم رويي به صورت جدي مواجه باشند، توصيه مي‌شود جهت درمان از خدمات روانشناسي و مشاوره با متخصص بهره ببرند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا