یزدفردا :آگوستو پینوشه، دیكتاتور سابق شیلی در آخرین روزهای حیات خود با انتشار نامه‌ای ادعا کرد که به کودتای خونین خود علیه دولت مردمی سالوادور آلنده افتخار می‌کند. پینوشه كه ۱۰ دسامبر در سن ۹۱ ساگی درگذشت، در ۱۱ دسامبر ۱۹۷۳ كودتایی را علیه دولت منتخب «سالوادور آلنده» به راه انداخت و این دولت را سرنگون كرد. نامه وی اکنون با گذشت ۱۴ روز از مرگش با عنوان «پیامی به هموطنانم در زمان مرگ» منتشر شده است.

در این نامه پنج صفحه‌‏ای، دیكتاتور سابق شیلی با این توجیه که در زمان کودتا جهان پرآشوب و مملو از درگیری وبوده است و اختلافات ایدئولوژیک به نبردهایی نظامی منتهی می‌شدند می‌افزاید: شیلی نیز در حال حرکت به سمت جنگ داخلی بود. باید کاری صورت می‌گرفت. کودتا در آن زمان اجتناب ناپذیر بود و من به آن افتخار می‌کنم.
پینوشه



دیکتاتور سابق شیلی در بخش دیگری از این نامه می‌گوید: من برای جلوگیری از سقوط شیلی، یا جنگ داخلی میان مخالفان و موافقان آلنده دست به كودتا زدم. در آن شرایط استفاده از روش‌‏های مختلف كنترل نظامی نظیر بازداشت‌‏های موقت، صدور حكم تبعید رسمی و اعدام از سوی دادگاه نظامی لازم بوده است.

شیلی در دوران جکومت آلنده یکی از خونبارترین برهه‌های تاریخ خود را پشت سر گذاشته و اعدام‌های دسته جمعی و سرنوشت نامعلوم مخالفان سیاسی تبدیل به نمادی از آن دوران شده است.

پینوشه خود در این مورد می‌گوید: در بسیاری از موارد هیچ‌‏گاه مشخص نخواهد شد كه قربانیان این خشونت‌‏ها چرا و چگونه كشته شدند. دیکتاتور سابق شیلی اما در توجیه این کشتارها می‌گوید: من با صراحت كامل می‌‏گویم كه برای جلوگیری از افتادن قدرت به دست لنینیسم‌‏ـ‌‏ماركیسم مجبور بودم این اقدامات را انجام دهم و به انجام این اقدامات افتخار می‌‏كنم. اما اگر قرار باشد من این تجربه را تكرار كنم، تدابیر بیشتری به خرج می‌‏دهم

یزدفردا  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا