فراخوان جشن تصویرسال با اعلام بخش ویژه‌ی شهر تهران منتشر شد

تهران- نهمین جشن تصویر سال با بخش ویژه‌ی  شهر تهران ، جشنواره فیلم تصویر و جایزه جوانان زیر 25 سال، با ارایه آثار هنرهای تصویری ایران با در اختیار داشتن كلیه‌ی فضاهای نمایشگاهی خانه‌ی هنرمندان ایران، اول تا بیستم اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

فراخوان جشن تصویرسال با اعلام بخش ویژه‌ی شهر تهران منتشر شد


به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا از دبیرخانه جشن تصویر سال، در این دوره از جشن تصویر سال، به‌جز موضوع «آزاد» كه در رشته‌های عكاسی، گرافیك، كاریكاتور و فیلم در تمام دوره‌ها مورد نظر بوده است،  شهر تهران  به‌عنوان موضوع بخش ویژه برای كلیه‌ی رشته‌های عكاسی، گرافیك، كاریكاتور و فیلم نیز در نظر گرفته شده است.


این پروژه مهم و ماندگار كه با مشاركت اداره كل فرهنگی شهرداری تهران برگزار خواهد شد، آثار تولیدشده در تمامی سال‌های بعد از انقلاب را دربر می‌گیرد.


یكی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره از جشن تصویر سال، بدون شك فراهم كردن امكان نمایش بهترین آثار هنری تولید شده درباره شهر تهران، در چهار رشته مختلف به‌صورت نمایشگاه، كتاب و مجموعه فیلم‌هایی از تهران خواهد بود كه می‌تواند با همراهی خانه هنرمندان ایران و شهرداری تهران در پایتخت‌‌های كشورهای مختلف جهان نیز به‌نمایش گذاشته شوند.


شركت كنندگان در نهمین جشن تصویر سال می توانند در فاصله ی زمانی هشتم تا 30 دیماه سال جاری، علاوه بر آپلود تصاویر و اطلاعات مربوط به آثار عكاسی، كاریكاتور، گرافیك و فیلم در سایت رسمی تصویر سال tassvir.com ، نسبت به ارسال سی‌دی ودی‌وی‌دی آثار خود به دبیرخانه تصویرسال اقدام كنند.


بر اساس اعلام دبیرخانه، در نهمین جشن تصویر سال، بخش عكس در رشته‌های خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان و نگاهی دیگر (خلاقه)، شامل آثاری كه در سال 1390 گرفته شده باشند، برگزار خواهد شد.


آثار ارسالی در بخش عكاسی، برای هر رشته‌: خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان و نگاهی دیگر (خلاقه)، حداكثر پنج تك عكس و یك مجموعه‌ (دو تا پنج عكس) در نظرگرفته شده است كه ارایه آثار می‌بایست همراه با ثبت‌نام متقاضی در سایت tassvir.com به‌صورت آپلود در حجمی معادل حداكثر100كیلوبایت و نیز ارسال سی‌دی در اندازه20 در30سانتی‌متر با300 dpi صورت گیرد.


بخش گرافیك و كاریكاتور


دو بخش گرافیك (پوستر) و كاریكاتور، همچون سال‌های گذشته با موضوع آزاد برگزار می‌شود. آثار بخش آزاد و جوانان زیر 25 سال با نظر هیات داوری معرفی شده ازسوی انجمن طراحان گرافیك ایران و گروه‌های آزاد كاریكاتور انتخاب و به‌ نمایشگاه راه خواهند یافت.


ارایه‌ آثار در این بخش نیز می‌بایست همراه با ثبت‌نام متقاضی در سایت tassvir.com به‌صورت آپلود در حجمی معادل حداكثر100كیلو بایت و نیز ارسال سی‌دی در اندازه20 در30سانتی‌متربا300 dpi صورت گیرد.


تعداد آثار ارسالی برای هربخش حداكثر پنج اثر است.


جشنواره فیلم تصویر


به‌روال گذشته، جشنواره فیلم تصویر، همزمان با نمایشگاه تصویر سال در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. كلیه‌ی فیلم‌های غیرتجاری شامل فیلم‌های مستند، كوتاه داستانی، تجربی، انیمیشن، ویدئو آرت كه از خلاقیت هنری برخوردار باشند، در این جشنواره عرضه خواهند شد.


این آثار در مدت برگزاری جشن تصویر سال، همه روزه در سالن نمایش خانه هنرمندان ایران به‌نمایش در می‌آیند. آثار ارسالی در این بخش می‌بایست به‌صورت DVD, Mini DV یا DVCam همراه با كُد ره‌گیری دریافت شده از طریق ثبت نام در سایت tassvir.com به دبیرخانه ارایه شوند.


جایزه ویژه جوانان زیر 25 سال


در نهمین دوره‌ی جشن تصویرسال درادامه رویكرد ویژه به‌جوانان، جایزه جوانان زیر25سال به‌یاد و نام محسن رسول‌اف – هنرمند جوانی كه شهریورماه سال 1387 در سانحه سقوط هواپیما درگذشت – در رشته‌های عكاسی، گرافیك، كاریكاتور و فیلم، ازطریق آرای هیات داوری خاصِ هر رشته اهدا خواهد شد.


جوایز و تندیس ویژه در این بخش كه به‌منظور شناسایی و تشویق استعدادهای جوان كشور، در رشته‌های مختلف هنرهای تصویری در نظر گرفته شده ‌است، همچون دوره‌های گذشته ازسوی  بنیاد فرهنگی هنری محسن رسول‌اف  اهدا می‌شود.


«شهر تهران»


بخش ویژه نهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر


در بخش ویژه «شهر تهران»، برای هریك از بخش‌های عكس، فیلم، گرافیك و كاریكاتور، از بین اساتید هنرهای تصویری ایران، دبیر میهمان انتخاب و معرفی می‌شوند تا كلیه‌ی آثار راه‌یافته با موضوع شهر تهران را با همكاری داوران تخصصی هر رشته بررسی و انتخاب كنند.


آثار مورد نظر برای چهار بخش اصلی برای همه‌ی گروه‌های سنی مورد داوری قرار می‌گیرند و در هر بخش عكس، گرافیك، كاریكاتور و فیلم به پنج نفر برگزیده تندیس جشن تصویر سال (ویژه شهر تهران)، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.


آثار ارسالی می‌بایست در ارتباط مستقیم با شهر تهران به‌عنوان موضوع اصلی و یا مكان رخداد و یا خلق اثر در سه ‌دهه‌ی گذشته نمود داشته باشد:


بخش فیلم؛ كلیه فیلم‌های مستند درباره شهر تهران و یا فیلم‌های كوتاه و یا بلند داستانی كه از شهر تهران به‌عنوان لوكیشن لاینفك موضوعی استفاده شده باشد، مورد نظر برگزاركنندگان است.


بخش عكس؛ عكس‌های قدیمی از آلبوم‌های خانوادگی كه به‌نوعی از بك گراند (پس زمینه) تصویری شهر تهران برخوردار باشند و نیز تمامی اماكن و فعالیت‌های هنری، فرهنگی، ورزشی، رخدادهای ملی و مذهبی سه ‌دهه‌ی گذشته مورد نظر است.


بخش گرافیك؛ فقط پوسترهای تولیدشده در زمینه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی برای نمایشگاه‌های شخصی هنرمندان و نیز نمایشگاه‌های مرتبط داخلی و بین‌المللی در ارتباط با شهر تهران مورد قضاوت قرار می‌گیرند.


بخش كاریكاتور؛ آثار خلق شده توسط هنرمندان كاریكاتوریست درباره مسایل و موضوعات مربوط به شهر تهران داوری می‌شوند.


تعداد و نحوه ارسال آثار در چهار بخش ویژه شهر تهران همانند بخش‌های ثابت تصویر سال است.


مهلت ارسال آثار


هنرمندان علاقمند به شركت در نهمین جشن تصویر سال می‌توانند از طریق ثبت نام و آپلود در سایت تصویر به آدرس tassvir.com و ارسال سی‌دی ودی‌وی‌دی آثار به دبیرخانه تصویرسال واقع در خیابان قائم مقام فراهانی، میدان شعاع، خیابان گلریز، پلاك19، طبقه سوم، زنگ چهارم در فاصله‌ی‌ زمانی هشتم تا پایان دی ماه 1390 اقدام كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا