وزير علوم در ديدار با تشكل‌هاي دانشجويي:ستاره‌دار شدن برخي دانشجويان ميراث قوانين دولت پيشين است

خبرگزاري فارس: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ستاره‌دار شدن برخي دانشجويان، ناشي از قانون و مقرراتي بوده كه از زمان دولت آقاي خاتمي بوده و هرسال اجرا مي‌شده است.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس در اين ديدار كه بيش از 6 ساعت به طول انجاميد نمايندگان جامعه اسلامي دانشجويان، بسيج دانشجويي، اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجويي، مجمع صنفي نشريات دانشجويي، جنبش اعتدال اسلامي و سازمان اسلامي دانشجويان ايران(سادا) دغدغه‌هاي جنبش دانشجويي را با وزير علوم مطرح كرده و پاسخ سوالات خود را از وزير گرفتند.
در ابتداي اين نشست كه در سالن اجتماعات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با حضور وزير علوم و محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگي وي برگزار شد، محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري چكيده و عصاره رويكرد كلان وزارت علوم را دانايي‌محوري دانست و افزود: دانايي محوري يعني اينكه روح حاكم بر زمينه‌هاي مختلف بايد با رويكردي علمي، منطقي و به دور از بحث‌هاي شعاري ،‌احساسي و عاطفي باشد زيرا در غير اين صورت از قافله توليد علم عقب خواهيم افتاد.
زاهدي با بيان اين كه يك مركز رشد مي‌تواند ارزش افزوده‌اي بيش از يك كارخانه فولاد داشته باشد، افزود: در اين راستا بايد سفارش محوري، پژوهش، تقويت تحصيلات تكميلي و متقاضي محوري را گسترش دهيم تا بتوانيم مطابق با چشم انداز 20 ساله به مقام اول علمي در منطقه و حتي فراتر از آن دست پيدا كنيم.
در ادامه نشست معاون فرهنگي وزير علوم با اشاره به همزماني ديدار تدارك ديده شده در ماه مبارك رمضان با ديدار دانشجويان با رهبر معظم انقلاب، از به تعويق افتادن نشست با وزير علوم عذرخواهي كرد و گفت: قرار بود چهارشنبه گذشته‌ اين ديدار برگزار شود كه به دليل شبهه‌هاي مطرح شده با بحث انتخابات مصلحت ديديم ديدار را به بعد از انتخابات موكول كنيم.
مهدي رجب بلوكات دبير تشكيلات اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل نخستين دانشجويي بود كه پشت تريبون قرار گرفت و با اظهار تاسف از فضايي كه از جريان و جنبش دانشجويي در جامعه القا مي‌شود، اظهار داشت: ما از حركات غيرمنطقي، غيرعلمي، خشن و غيرانساني عده‌اي قليل در دانشگاه اميركبير اعلام برائت مي‌كنيم اما اينكه چرا اين حركت موهن و دور از شان دانشجو به صورت گسترده در رسانه‌ها و حتي صدا و سيما و به نام دانشجويان منعكس مي شود جاي سؤال دارد.
وي از گماشتن مديراني كه هيچ قرابتي با تفكر احمدي‌نژاد ندارند در دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت علوم انتقاد كرد و افزود: آقاي احمدي‌نژاد مي‌گويد هر جا بي‌عدالتي ديديد فرياد بزنيد اما متاسفانه اين موضوع از سوي برخي از مديران برتابيده نمي‌شود.
بلوكات خروجي فعلي دانشگاه‌ها را در شأن انقلاب و نظام ندانست و اضافه كرد: متاسفانه در حال حاضر متوني در دانشگاه ارايه مي‌شود كه هيچ سنخيتي با اسلام بويژه در علوم انساني ندارد.
جلالي از مجمع صنفي نشريات دانشجويي در ادامه اين ديدار به شعارهاي فرهنگي دولت نهم اشاره و تصريح كرد: متاسفانه ما تفاوتي بين برنامه‌هاي فرهنگي وزارت علوم با دوره قبل نمي‌بينيم.
جلالي بودجه فرهنگي در كشور و دانشگاه را بسيار ناچيز دانست و افزود: زحمات و تلاش‌هاي زيادي صورت مي‌گيرد اما خروجي آن مشهود نيست.
وي ضمن تشكر از برخورد وزارت علوم با دانشگاه هاوايي گفت: وزارت علوم بايد در زمينه دانشگاه آزاد فعال حركت كند نه اينكه رئيس جمهور وارد ميدان شود و اصلا بحث دانشگاه آزاد نبايد سياسي شود.
فيروزآبادي از جنبش عدالتخواه دانشجويي با طرح اين سوال كه وزارت علوم در 15 ماه گذشته براي تشكل‌هاي دانشجويي چه كرده است، گفت: متاسفانه مسئولين فرهنگي دانشگاه ضرورت و نياز كارهاي فرهنگي را درك نكرده‌اند.
وي در ادامه ايجاد كرسي‌هاي آزاد انديشي و نظريه‌پردازي، اصلاح ساختار علمي كشور از حيث همخواني با نيازهاي دستگاه‌هاي مختلف كشور، تهيه طرح جامع علمي كشور، سپردن مديريت تحولات به نخبگان و حذف دانشجوي پولي را خواستار شده و اظهار داشت: در مقام نظر همه با دانشجوي پولي مخالف هستند اما متاسفانه در عمل گسترش پيدا مي‌كند.
آيت معروفي نماينده جامعه اسلامي دانشجويان در اين نشست با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سمنان مبني بر سپردن مديريت تحولات به نخبگان حوزه و دانشگاه گفت: وزارت علوم بازوي اجرايي براي توليد علم در كشور است و اولين كار اين وزارتخانه در حوزه جنبش نرم‌افزاري تحقق توليد علم مي‌باشد.
معروفي با بيان اينكه بايد تكليف خود را با رشته‌هاي جديد و رشته‌هايي كه به آنها نيازي نداريم روشن كنيم اظهار داشت: پذيرش دانشجو در رشته‌هايي كه به آن نياز نداريم بايد متوقف شود و يك مديريت شبكه‌اي بر روي پايان‌نامه‌ها بوجود آيد تا نيازهاي علمي كشور مشخص شود.
وي با بيان اينكه بودجه‌هاي پژوهشي بايد به مفاهيم محوري كشور اختصاص يابد، تصريح كرد: در مقام تبيين، رويكرد اصلي دانايي محوري عنوان شده است اما براي دانشجويان و نخبگان دانشگاهي، اولويت‌هايي كه بر اساس آن تصميم گرفته مي‌شود تبيين نشده است.
در ادامه خانم عامري از بسيج دانشجويي با بيان اينكه دستيابي به علم اسلامي و توليد علم مقدماتي نياز دارد، ابراز داشت: با متون درسي كهنه مربوط به چنددهه قبل نمي‌توان پيشرفت كرد، بايد سرفصل دروس با نيازهاي روز جامعه تطبيق داده شده و بومي‌سازي شود.
وي به اهانت‌هايي كه در نشريات و تريبون‌هاي آزاد نسبت به مباني اسلام و نظام صورت مي‌گيرد، اشاره و تصريح كرد: متاسفانه هيچ قاطعيت وشفافيتي در برخورد با خاطيان وجود ندارد.
سيدمحمد بياتيان نماينده دفتر تحكيم وحدت حركت وزارت علوم در زمينه اسلامي كردن دانشگاه‌ها را لاك‌پشتي توصيف كرد و گفت: وزارت علوم دولت قبلي سياستش در راستاي سكولاريته كردن دانشگاه بود و در اين راستا حركت مي‌كرد اما آيا وزارت علوم فعلي در راستاي اسلامي كردن دانشگاه سياستي تدوين كرده است.
بياتيان به اشاره به حوادث دانشگاه امير كبير اظهار داشت: متاسفانه سياست مشخصي براي برخورد با اين تشكل‌هاي غيرقانوني كه بعضا از خارج كشور تغذيه مي‌‌شوند وجود ندارد.
وي با انتقاد از رسانه‌ها و صدا و سيما كه توهين به رئيس‌جمهور را به دانشجويان انتصاب دادند، تصريح كرد: ما ضعف رسانه‌اي داريم و ديديم كه حمايت هزار دانشجو از رئيس‌جمهور در دانشگاه امير كبير بازتابي نداشت.
بياتيان در پايان از محدوديت‌ سياسي در دانشگاه‌ها انتقاد كرد وافزود: سيستم بسياري از اساتيد كاسبكارانه شده است در صورتي كه براي ايجاد شرايط دانايي محوري بايد اساتيد براي مطالعه و پرداختن به پژوهش ملزم شوند.
لطفعلي عيوضي دبير كل جنبش اعتدال اسلامي در اين مراسم با اشاره به حوادث دانشگاه امير كبير تصريح كرد: ما همواره به خشونت گرايي، گروه فشار و بر هم زدن مراسم‌ها متهم شده‌ايم، الان عده معدودي با خشونت جلسه را به هم زدند اما از گروه فشار بودن آنها هيچ خبري نبود.
عيوضي با بيان اينكه عده‌اي سبك و سياق كار دانشجويي را عوض كرده‌ وكارهاي خزنده وسيعي انجام مي‌دهند، اظهار داشت: بايد جريانات و فعاليت‌هاي دانشگاهي رصد شود و نشريات دانشجويي هم ساماندهي شوند.
وي موج اول تحول در علوم انساني را ناموفق توصيف كرد وافزود: موج دوم تحول در علوم انساني با تجربه و غناي علمي بيشتر و ظرفيت‌هاي خلاق فكري در حوزه و دانشگاه آغاز شده كه اين جريان تحول‌گراي تحول طلب در علوم انساني را بايد با استراتژي مدون جلو ببريم.
سيدمحمدامين موسوي به نمايندگي از سازمان اسلامي دانشجويان ايران با بيان اينكه دانشگاه‌هاي علوم انساني جايگاه واقعي خود را در ايران پيدا نكرده‌اند، ابراز داشت: دانشگاه‌هاي مطرح و معتبر در دنيا از جنس علوم انساني اما در ايران از جنس فني هستند و در واقع جامعه زنده نياز به يك دانشگاه علوم انساني زنده دارد.
وي با بيان اينكه در دانشگاه‌هاي مختلف جهان به عنوان نمونه تصميمات احمدي‌نژاد از منظر مديريت بر جهان تجزيه و تحليل مي شود، تصريح كرد: متاسفانه ما هنوز در بحث بر سر اينكه دموكراسي چيست، مانده‌ايم.
موسوي با بيان اينكه هنوز جلسه‌اي براي نحوه هزينه بودجه جلوگيري از فرار مغزها تشكيل نشده است، اضافه كرد: حركت به سمت علم‌گرايي محض با وجود جزوه محوري در نظام آموزشي سبب پيشرفت نخواهد شد.
نماينده سازمان اسلامي دانشجويان ايران با بيان اينكه دولت اصلاحات با شعار نخبه‌گرايي روي كارآمد، اما در اين زمينه ناموفق بود، گفت: دولت نهم بر اساس توده‌گرايي سركار آمد در صورتي كه جمع‌كردن توده‌ها بسيار سخت است.
وي در پايان تصريح كرد: با دانشگاه آزاد نبايد بر خورد سياسي صورت گيرد.
مهدي واحدي مسول بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به انتصاب مديران جديد در وزارت علوم گفت: متاسفانه با وجود تغيير افراد، رفتارها و مناسبات حاكم بر مجموعه تغييري نكرده است.
واحدي دانشگاه را مامن مهندسي فرهنگي كشور دانست و افزود: متاسفانه متولي فرهنگ در دانشگاه مشخص نيست و اين هرج و مرج فرهنگي نشان از عدم استراتژي در اين زمينه دارد.
وي معناي وحدت حوزه و دانشگاه را تعبد متفكرانه وتفكر متعبدانه عنوان كرد و ابراز داشت: دانشگاه اسلامي ثمره وحدت حوزه و دانشگاه است در صورتي كه برخي اساتيد ما آخر هنرشان ترجمان گفتمان غرب است.
واحدي از مسولين وزارت علوم خواست تا به نخبگان سياسي و فرهنگي كه عمده آنها درجريانات دانشجويي هستند نيز توجه كنند.
تعدادي از نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي در ادامه خواسته‌هايي را از وزير علوم درخواست كردند كه در صدر آنها تعريف چشم‌انداز براي هدايت مطالبات دانشجويان، برگزاري جلسات تخصصي با معاونين وزارتخانه‌، ايجاد ارتباط فكري بيشتر بين دولت و دانشگاه و استفاده مشاوران جوان از ظرفيت جوانان مطرح شد.
پس از اين سخنان مجري برنامه اعلام كرد كه از سه تشكل دانشگاه آزاد اسلامي دعوت شده اما فقط نماينده سازمان اسلامي دانشجويان ايران در اين نشست حضور پيدا كرده است.
ساعت سالن 21 و 30 دقيقه را نشان مي‌داد و بنابر پيشنهاد وزير به دليل خستگي حاضرين ، دانشجويان به همراه وزير و معاونش شام را در سالن غذاخوري وزارتخانه صرف كرده و براي شنيدن پاسخ وزير و معاون فرهنگي او به سالن اجتماعات بازگشتند.
بر اساس اين گزارش پس از سخنان نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي و صرف شام محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پاسخ به اين سؤال كه دانشجويان وزارت علوم را متهم به نداشتن استراتژي فرهنگي كردند، گفت: استراتژي تدوين شده از سوي معاونت فرهنگي دو دور در اختيار رؤساي دانشگاه قرار گرفته و پس از نهايي شدن، بهمن ماه امسال براي اجرا در اختيار معاونين دانشجويي فرهنگي دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.
خرمشاد عدم وجود امكانات در خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها، سياست‌زدگي در دانشگاه‌ها، نبود ساختار فرهنگي در دانشگاه‌ها، وجود كانون‌هاي قومي و استفاده از رانت‌هاي سياسي گذشته را از واقعيت‌هاي موجود جامعه دانست و افزود: با وجود اين واقعيت‌ها بايد بسترهايي را فراهم كنيم تا حالت‌هاي راديكال از بين رفته و به مرز تعادل بازگرديم كه البته اين موضوع زمان‌بر است.
وي با بيان اينكه ما به دانشجويان چه چيزي داده‌ايم كه چيزي از آن‌ها بخواهيم، اظهار داشت: ما مجبوريم براساس استراتژي يكسري زير ساخت‌ها را تهيه، دسترسي دانشجويان به كالاهاي فرهنگي را تسهيل و گفتمان انقلاب را به عنوان گفتمان مسلط غالب كنيم.
معاون فرهنگي وزير علوم با بيان اينكه بدون فضاسازي فرهنگي كسب رتبه اول علمي امكان‌پذير نيست، اظهار داشت: ‌گفتمان علمي بايد با فضاسازي فرهنگي نه تنها در دانشگاه بلكه در كل جامعه غالب شود.
خرمشاد حركت گام به گام به سوي اعتدال را استراتژي وزارت علوم عنوان كرد و گفت: به عنوان نمونه براي دانشجويان طيف علامه پيغام فرستادم كه در فضاي دانشجويي ايراني با توجه به واقع‌گرايي نمي‌توانيد ادامه حيات بدهيد نه اينكه ما بخواهيم يا نخواهيم.
معاون فرهنگي وزير علوم با بيان اينكه نامه‌‌اي را به دستگاه‌هاي مختلف براي اعلام نيازشان ارسال كرديم، افزود: از نامه‌هايي كه از دستگاه‌ها به دست ما رسيد حدود 250 رشته بين‌رشته‌اي استخراج شد و تاكنون براي 100 مورد از آنها براي تدوين با متخصصين قرارداد بسته‌ايم.
وي به جشنواره‌ خوارزمي و رازي كه در رشته‌هاي فني و پزشكي برگزار مي‌شود، اشاره و تصريح كرد: در اين راستا ما جشنواره مستقل فارابي را طراحي كرديم تا به ابداعات در زمينه علوم انساني هر سال جايزه بدهيم.
خرمشاد با بيان اينكه مهندسي فرهنگي بايد بتواند يك مجموعه‌ را سامان دهد، گفت: طبيعي است كه بخشي از مهندسي فرهنگي به وزارت علوم باز مي‌گردد.
پس از سخنان خرمشاد، محمدمهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه در دوره جديد وزارت هيچ‌ كاري بدون مطالعه و برنامه‌ريزي پيش نمي‌رود، اظهار داشت: متأسفانه ما ضعف اطلاع‌رساني داريم و آنچه در سخنان شما مشهود بود، اين است كه از خيلي كارهاي انجام شده خبر نداريد.
زاهدي به پيگيري تدوين سياست‌هاي علمي كشور در راستاي دستيابي به نقشه جامعه علمي كشور در شوراي عتف كه تمام معاونين پژوهشي وزارتخانه‌ها در آن حضور دارند، اشاره كرد و ابراز داشت: ما بودجه پژوهشي دانشگاه‌ها را افزايش داده‌ايم و از مالكيت معنوي هم حمايت مي‌كنيم تا از اختراعات و ابتكارات سوءاستفاده‌اي صورت نگيرد.
وي توجه ويژه به پارك‌هاي فناوري و مراكز رشد را از ديگر سياست‌هاي وزارت علوم عنوان كرد و افزود: كنسرسيومي از دانشگاه‌هاي كشور تشكيل و اشتراكي از بانك‌هاي اطلاعات علمي ايجاد كرده‌ايم كه باعث دسترسي قوي‌تر و وسيع‌تر به بانك‌هاي اطلاعاتي مي‌شود.
وزير علوم با بيان اينكه در گذشته در انتصاب رؤساي دانشگاه‌ها به رشته‌هاي علوم انساني جفا شده بود، تصريح كرد: الان حدود يك سوم از رؤساي دانشگاه‌ها از علوم انساني انتخاب شده‌اند و مطمئن باشيد كه مديران با مطالعه و با توجه به عوامل مختلف منصوب شده‌اند.
زاهدي اضافه كرد: در بحث برخورد رؤساي دانشگاه با اعضاي تشكل‌ها اگر جزئيات آن را به من اعلام كنيد، حتماً پيگيري و برخورد خواهم كرد.
زاهدي آماده كردن لايحه پذيرش كنكور، ساماندهي شهريه دانشگاه‌ها، هدف‌دار كردن پايان‌نامه‌هاي دانشجويان براساس نيازهاي دستگاه‌هاي اجرايي، صفر كردن كسري بودجه دانشگاه‌ها براي اولين بار و دو برابر كردن بودجه صندوق رفاه دانشجويان را از ديگر اقدامات وزارت علوم در 15 ماه گذشته عنوان كرد و افزود: در حال حاضر دانشجويان شبانه‌ به دانشگاه‌ها تحميل مي‌شوند زيرا هزينه‌ آنها بيشتر از مبلغي است كه به عنوان شهريه مي‌پردازند.
وزير علوم به بخشنامه‌اي كه براساس آن اساتيد دانشگاه ملزم به حضور 40 ساعته در دانشگاه مي‌شوند، اشاره و تصريح كرد: ما تلاش مي‌كنيم تا اساتيد فرصتي را براي پژوهش و تحقيقات اختصاص دهند.
وي طرح دانشجويان ستاره‌دار را ناشي از عدم كار تبليغاتي و رسانه‌اي وزارت علوم دانست و افزود: اين از قانون و مقرراتي بوده كه از زمان دولت آقاي خاتمي بوده و هرسال اجرا مي‌شده است.
وزير علوم در اين رابطه گفت: دو ستاره يعني كسي كه فرم گزينش يا معرف خود را پر نكرده و يك ستاره مربوط به كساني است كه به دلايل مختلف از جمله تقلب، مشكل اخلاقي و... به كميته انضباطي معرفي شده‌اند و اينها چيز جديدي نيست كه ما ايجاد كرده باشيم.
زاهدي با بيان اينكه متأسفانه افراد رد صلاحيت شده را كه اصلاً مرجع آن وزارت علوم نيست ، به عنوان سه ستار‌ه‌دار مطرح كرده‌اند، اظهار داشت: افراد ردصلاحيت شده در پرونده خود سه سال زندان، شلاق، تجاوز به ناموس مردم و... را داشته‌اند.
وزير علوم تعداد اساتيد بازنشسته در سال‌هاي 84 و 85 را 305 نفر عنوان كرد و افزود: اين در حالي است كه در سال‌هاي 82 و 83 در مجموع 386 استاد بازنشسته شدند.
وي در پايان گفت:‌در اين زمينه و برخي از مباحث ديگر بصورت كامل در كنفرانس مطبوعاتي كه روز يكشنبه آينده برگزار خواهد شد، صحبت خواهم كرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا