رضایی مدیر کل راه و ترابری استان یزددر گفتگو با یزدفردا  مطرح کرد :

در حال حاضر  شهر یزد به عنوان یک نقطه اجرائی درکریدر(آزاد راه ) اصلی کشور(تهران بندرعباس) مصوب شده و غیر قابل تغییر است

کریدور یزدفردا :بحثی در محافل رسانه ای استان مطرح شده است در رابطه با آزاد راه (تهران بندرعباس)نطنز -یزد سیرجان  و آزاد راه دیگری که از اصفهان به سیرجان احداث خواهد شد   و آنگونه که شایع شده است آزاد راه اصفهان سیرجان توسط مسئولین ارشد استان به عنوان جایگزین آزاد راه نطنز، یزد ،سیرجان  در نظر گرفته شده و براساس اعلام نظر وزارت مسکن و شهرسازی و راه  تفاهم نامه ای در این رابطه امضاء شده و دیگر قرار نیست آزاد راه اصلی کشور که از یزد عبور می کرده احداث شود یزدفردا در راستای شفاف سازی فضا گفتگوئی را با مهندس غلامرضا رضایی مدیرکل راه و ترابری استان انجام داده که وضعیت موجود این دو طرح و موارد مطرح شده در رسانه ها را پاسخ داده اند .

مهندس غلامرضا رضایی مدیر کل راه و ترابری استان یزد: طرحی در سال 82 مطرح و مطالعات آن نیز بر اساس ایجاد آزاد راه حد فاصل اصفهان تا سیرجان انجام شد که سوابق آن  در وزارت راه موجود است ولی به دلایلی نظیر مشارکت وزارت خانه ها و نیاز به حضور سرمایه گذار تا کنون اجرائی نشده است، از طرفی دیگر نیز در  جداول مطالعات وزارت راه آزادراه نطنز سیرجان نیز وجود داشت که در سفر دور دوم  هیئت دولت توسط استان مطرح گردید که یزد  در این طرح لحاظ شود و هیئت محترم وزیران آن را  تصویب کرد و مطالعات امکان سنجی آن نیز بر اساس سوابق طرح انجام شد و یزد به عنوان گزینه در این طرح توسط هیئت دولت مصوب گردید.

وی افزود:به طور کلی این دو بزرگراه دو بحث جداگانه بوده  یکی از این بزرگراه ها از جنوب استان عبور می کند و دیگری از مرکز استان که کریدر اصلی کشور(تهران بندرعباس) بوده و شهر های اردکان، میبد، یزد ، مهریز و انار را شامل شده و مسیر خود را  به سمت سیرجان را طی خواهد کرد .

مهندس رضایی تاکید کرد :قطعا این ازاد راه (آزاد راه نطنز -یزد سیرجان)توجیه بسیار بالایی دارد و بحثی که  مطرح بوده بحث سرمایه گذار است .وی افزود:در واقع سرمایه گذار تعیین خواهد کرد و سرمایه گذار بیش از هرچیز به بحث توجیه اقتصادی طرح بیش از سایر موارد توجه دارد تا سرمایه گذاری انجام شده ،سود آور تر باشد و سرمایه گذاری انجام شده سریعتر بازگردد .

  • این که یکی بخواهد جایگزین دیگری شود صحت ندارد
  • مصوبه هیئت وزیران اصلا قابل لغو شدن نیست

مدیرکل راه و ترابری استان یزد افزود:   پرونده هر دو  بزرگراه  مورد اشاره در واقع مفتوح بوده است و این که یکی بخواهد جایگزین دیگری شود صحت ندارد و ازاد راه(تهران بندرعباس) نطنز سیرجان علاوه بر مطالعات ،مصوبه هیئت وزیران را با خود دارد و مصوبه هیئت وزیران اصلا قابل لغو شدن نیست که در استان توسط استاندار یا شخص دیگری بتوان این طرح را تغییر یا جابجا نمود .

  • کمک کنند سرمایه گذار جذب شود، آمادگی همراهی با سرمایه گذاران را داریم
این مقام مسئول افزود:  اینکه وزارت مسکن اعلام کرده باشد چون تفاهم نامه بزرگراه اصفهان سیرجان منعقد شده و از استان یزد عبور می کند دیگر هیچ برنامه ای برای اجرای بزرگراه
(تهران بندرعباس)نظنز یزد سیرجان نخواهیم داشت  صحیح نیست.

مهندس رضایی مدیرکل راه و ترابری استان  اظهار داشت:دوستانی که  حساس بوده و وسواس دارند که آزاد راه نظنز یزد سیرجان انجام شود،با عنایت به اینکه مطالعات ان هم صورت گرفته و مصوبه هیئت وزیران در این رابطه اخذ شده است  تلاش کنند تا نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام شود .

رضایی در ادامه تاکید کرد:به کلیه دوستانی که ازما سئوال کردند هم گفته ایم اگر سرمایه گذاری وجود دارد اگر چه پیگیری های ان صرفا توسط وزارت راه انجام می شود و به عنوان یک پروژه ملی است اما  ما هم به عنوان یک واحد استانی آمادگی داریم تا هر سرمایه گذاری که اعلام تمایل کند  در معرفی و همراهی با سرمایه گذار تلاش کنیم تا این ازاد راه اجرا شود .

وی تاکید کرد:الان اگر سرمایه گذاری اعلام امادگی نماید که حاضر به مشارکت در اجرای آزاد راه (تهران بندرعباس) نظنز یزد سیرجان هستم   قطعا در وزارت راه این امادگی وجود دارد که در این طرح مشارکت نمایند و حمایت نمایند ،پس اینگونه مطالب کذب است مخصوصا برای طرح هایی که توجیه شده باشد و خوشبختانه کریدر نطنز یزد سیرجان هم مصوبه هیئت وزیران داشته و هم  مطالعات ان تصویب شده است.

وی در مورد مزایای احداث آزاد راه(تهران بندرعباس) نطنز یزد سیرجان اظهار داشت :این آزاد راه هفت تا هشت شهر در استان یزد را  در مسیر خود  دارد و از توجیه بالایی برخوردار است.

اینکه   دقیقا از ابرکوه بگذرد، هرگز این بحث وجود ندارد

مهندس رضایی در رابطه با عبور آزاد راه(تهران بندرعباس) نطنز-سیرجان از ابرکوه اظهار داشت :طرحی که امکان عبور از ابرکوه را دارد طرح آزاد راه اصفهان سیرجان است و اینکه   دقیقا از ابرکوه بگذرد، هرگز این بحث وجود ندارد و البته مطالعات این طرح در فاز صفر قرار دارد و در مطالعات صورت گرفته هنوز وارد تعیین محل های عبور بزرگراه نشده است و بایستی در زمان انجام مطالعات فاز های بعدی شهر ها مشخص شوند.

وی تاکید کرد :مطالعات صورت گرفته در رابطه با بزرگراه اصفهان سیرجان در  فاز صفر است و در مطالعات فاز صفر مسائلی از قبیل توجیه اقتصادی (که ایا این پروژه توجیه اقتصادی دارد یا نه ) لحاظ شده است و در مراحل بعدی است که کریدر های مختلف مشخص خواهد شد که قطعا با قرار گرفتن این بزرگراه در جنوب استان می تواندیکی از این شهر ها ابرکوه باشد .

مهندس رضایی افزود:با عنایت به اینکه مسیر ابرکوه جرقوئیه در حال احداث است،محور ابرکوه جرقوئیه می تواند به عنوان کمک به ساخت ازاد راه در طرح لحاظ شود  وطرح از محل های دیگری هم عبور کند مانند مروست بوانات و یا شهر های دیگری که نزدیک به این بزرگراه باشند همه این ها کردیدور هایی است که می تواند در مطالعات بعدی این طرح لحاظ شود.

در حال حاضر  شهر یزد به عنوان یک نقطه اجرائی در این طرح مصوب شده است

و غیر قابل تغییر می باشد

مهندس رضایی مدیر کل راه و ترابری استان یزد  افزود:این نکته مهم است که در سفر هیئت دولت به استان ، کلمه یزد به طرح آزاد راه
(تهران بندرعباس)نطنز یزد سیرجان  اضافه شد  و در حال حاضر  شهر یزد به عنوان یک نقطه اجرائی در این طرح مصوب شده است و غیر قابل تغییر می باشد و اگر این یزد گنجانده نشده بود می توانست از اصفهان عبور کند و یا از هر شهر دیگری  و یا  می توانست طرح دیگری در اینده جایگزین  آن شود ولی با مصوبه هیئت دولت عملا این مصوبه که بایستی الزاما اجرا شود هر چند که به واسطه نیاز به سرمایه گذار زمان بر خواهد بود اما مجبور به عبور از شهر یزد است و هیچ نهاد و یا فردی نمی تواند در ان تغییری ایجاد نماید

مهندس رضایی در پایان با اشاره به نامه استناد شده در اخبار رسانه ها اظهار داشت :تفاهم نامه زمانی منعقد می شود که سرمایه گذاری اعلام امادگی می کند که مشارکت نماید که البته این تفاهم نامه ملاکی برای اجرا نیست در واقع یک اعلام امادگی است که با تفاهم نامه بررسی می شود و مراحل طولانی را باید طی کند تا به یک قرار داد تبدیل شود و تفاهم نامه برای این است که هردو طرف موارد را بررسی نمایند و شرایط همدیگر را ارزیابی نمایند و هرکدام می توانند اقدام به رد پیشنهادات طرف مقابل نمایند و تفاهم نامه منتفی شود وبسیاری از تفاهم نامه ها در عمل و اجرا به قرار داد تبدیل نمی شوند ، در خصوص ازاد راه اصفهان سیرجان هم  تفاهم نامه ای امضاء گردیده که در دست بررسی است دو طرف تفاهم نامه می باشدو در کل این دو طرح مورد اشاره دو طرح جداگانه بوده و هیچکدام جایگزین دیگری نخواهد شد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا