به گزارش روابط عمومی کانون استان یزد، مدیر پانزدهمین جشنواره قصه گویی استان یزد در مراسم افتتاحیه این جشنواره، از کسب رتبه برتر نه دوره جشنواره بین المللی قصه گویی توسط قصه گوهای یزدی خبر داد و افزود: این برگزیدگان از مربیان و قصه گوهای بومی استان بودند و باوجود این موفقیت، قصه گویی استان یزد در پانزدهمین دوره جشنواره دارای شرایط مطلوبی است.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تکیه قصه گوهای استان بر لهجه اصیل یزدی را یکی از پارامترهای موفقیت قصه گویی در استان دانست و ادامه داد: علاوه بر این دقت و تلاش مربیان و همراه شدن آنها با قصه هایشان و تلاش حوزه کارشناسی کانون در مقوله قصه گویی نیز در کسب این موفقیت تاثیرگذار بوده است. 

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=39557summary.gif

علیرضا جلالی با بیان اینکه در دوره پانزدهم این جشنواره استانی 15 قصه گو مورد تشویق و تقدیر قرار می گیرند، تصریح کرد: مطابق دستورالعمل جشنواره، از پنج نفر برتر که به دوره منطقه ای این جشنواره راه خواهند یافت تقدیر و تجلیل می شود. این درحالی است که بر اساس تمهیدات استانی در این جشنوراه، پنج نفر دوم مورد تشویق و تقدیر و پنج نفر سوم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی در خصوص بخش موضوعی جشنواره گفت: در پیش بینی های کشوری جشنواره قصه گویی، امسال علاوه بر بخش آزاد با دو موضوع خاص نیز دنبال می شود، "دفاع مقدس و ارزش های انسانی" با توجه به برگزاری این جشنواره در هفته دفاع مقدس و "زنان ادیان"، که امیدواریم در پایان این جشنواره آثار ارزشمندی در این زمینه های موضوعی نیز تولید شود.

جلالی در خصوص تاثیر قصه ها بر مخاطب نیز تشریح کرد: تاثیر تربیتی قصه بر روی مخاطب کودک و نوجوان عمیق تر است اما این به آن معنی نیست که قصه برای مخاطب بزرگسال تاثیرگذار نباشد، زیرا زبان غیر مستقیم قصه، مخاطب را متحول خواهد کرد. گواه این مدعا، نزول قرآن کریم است برای عموم مردم، که قسمت اعظم آن قصه است.

وی افزود: تاثیر قصه زمانی بیشتر می شود که پیام تربیتی داشته باشد و قصه گویان با هنرمندی آن را به مخاطب منتقل کنند. اما زمانی تاثیر قصه دوچندان می شود که قصه گو خود به پیام قصه اش ایمان و آن را باور داشته باشد و باصطلاح با قصه اش زندگی کند. در واقع او با پیام تربیتی قصه اش زندگی می کند. پس با این تفاسیر قصه گو باید توانایی الگو شدن را داشته باشد.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=39557summary.gif

مدیر پانزدهمین جشنواره استانی قصه گویی در یزد ادامه داد: مربيان كانون با توجه به ارتباطي كه با اعضا برقرار مي كنند و با رعايت نكات ظريف تربيتي، نقش الگويي خوبي را ايفا مي كنند. اینجا است که نقش مربی کانون خاص می شود، تاثیر قصه بر اعضای کانون نیز دو چندان می شود چون عضو، با قصه گو که همان مربی است آشناست و او را دوست دارد، برای همین پذیرای پندهای قصه می شود.

همانطور که قصه های قرآنی زمانی که قصه گویی چون حضرت محمد (ص) را داشت مورد اقبال قرار گرفت، زیرا رسول گرامی اسلام قبل از پیامبریش در بین مردم به محمد امین شهره بود.

به طور کلی قصه گویی یکی از برترین روش های تدریس انبیاء الهی در تعلیم ارزش های انسانی است و همانطور که نباید قصه را دست کم گرفت، قصه گو هم نباید دست کم گرفته شود.
 

 


 

 

 

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا