شعور انتخاباتي يا شور آلوده  كردن

نویسنده :علیرضا صادقی  

نميدانم امروز شما مثل من در شهر زياد عبور مي كنيد يا ترجيح مي دهيد در كنار بخاري و يا وسايل گرم كننده خود را گرم كنيد و از هيجان شهر- باران و سرما خود را دور كنيد .
امروز كه در شهر گام بر مي داشتم بوي باران - بوي كاغذ و سردي سرماي هوا بد جور پيچيده بود ريز و درشت عكسهاي رنگارنگ 50- در 70 - 30 در 40 - كوچك و بزرگ انواع جست ها - فيگورها و منيك صورت- طرحهاي رنگها -4 رنگ دو رنگ در موقعيتهاي تصويري البته نه متنوع كانديدا ها فقط يك هدف بزرگ را نه در واقعيت موضوع و در كاذب قضيه شور انتخاباتي را براي مديران و به اصطلاح مردم عوام ايجاد مي كند هزينه كه شهر و مردم دارند به خاطر يك حضور مي دهند آيا بواقع اينگونه بايد خرج شود؟
شايد عده اي بگويند" داريم و خرج مي كنيم" كه اين كه دارند به خودشان مربوط مي باشد و وجدانشان كه نوعاً چگونه بدست آوردند كه از عرق جبين مي باشد ولي توصيه خرج نمودن مطلوب براي معرفي از خود مي باشد.
و اگر سرش و كاغذ همخون انتخاباتها شده هست كه بايد فكري شود.
27 انتخابات در كشور و 27 حضور مردمي ولي بواقع همان كه در شيوه تبليغاتي كانديدها در انتخابات ساليان دور اتفاق افتاده در اين انتخابات كنوني هم صورت پذيرفته است ولي تا كنون آيا متوجه شده ايم تكثر كانديدها و مهمتر از هر چيز " عوض شدن بافت فكري مردم و جوانان" ديگر توجهي به اينگونه تبليغات ندارند و نمي تواند معيار خوب براي معرفي و شناخت در كوتاه مدت براي مردم ايجاد كند پس كاش شيوه و نگرشي جدي حاكم شود و اينگونه شهر كثيف نشود.
موضوعي ديگر كه مهم هست خلاقيت هست
آنچه ديده مي شود تصاوير- شعار- كلام و ديگر هيچ 
روش تازه- نو- تاثير گذار- مبتكرانه و خلاقانه براي معرفي ومهتر از هر چيز معضلات و مسائل مهم شهر نمي بينيم.
اين كه چگونه از رسانه ها –تكنولوژي و شيوه هاي كم هزينه معرفي خوب و جامعي از خود داشته باشيم بسيار حائز اهميت مي باشد و اين همان حلقه اصلي و گمشده انتخابات مي باشد كه مديران شهري كه بايد شهر و مشكلات ريز و درشت آن را حل كنند و نياز اوليه آنها دانش- تخصص- توانمندي –تعهد و مهتر از هر چيز خلاقيت و ابتكار مي باشد كه در گام نخست تبليغات هيچ روش جديد ي را نمي توان ديد پس چگونه مي توان اعتماد و اميد داشته باشيم به كاغذ هاي رنگي آويزان شده بر در و ديوار شهر .

شهر ضرورتها- دغدغه- برنامه
امروز حضور در يك عرصه مثل انتخابات و در شهر يزد 9 كرسي ساختمان جديد التاسيس شوراي شهر نسبت به ساختمان قديمي در ميدان آزادي انتظار حضور افراد برنامه دار متخصص و توانمند و گروه گرا و تيم گرا را مي كشد.
بله درست خوانديد توانمندي تخصص – شناخت جامع و كامل ضرورتها و مسائل مهم شهري و بايد يك تيم گروهي و شورائي به آن مسائل پرداختي جانانه داشته باشد

روستا شهر و خصوصا شهري مثل يزد ديگر مديريتش مديريت يك خانواده –كارخانه- اداره و مدرسه و..... نيست مديريتي كلان -فراگير گسترده - متفاوت و پر دغدغه را دارد وقتي زياد هم مديريت شهري مي كشد كه چند شغله بودن مي تواند ايجاد معضل كند براي افراد.
براستي آيا نياز سنجي و برنامه اي البته كه شايد باشد در اداره شهر مي باشد؟
بگذاريد مروري بر واقعيتها و ضرورتهاي شهر يزد حتي فهرست وار انجام دهيم شايد در اعلام طرح و برنامه اي هائي هدفمند صورت پذيرد.
شوراي شهر شوراي شهرداري نيست: هرچند شهرداري گزينه مهم - محور مسائل مهم: فكري- فرهنگي – عمراني –ورزشي –علمي –زيست محيطي شهر هست.

مديريت واحد شهري: هماهنگي بين دستگاهها تاثير گذار در اداره شهر مثل مخابرات – آب و فاضلاب- گاز- برق كه شايد همين هماهنگ نمودن خيلي سخت باشد
و مردم شهر از اين ناهماهنگي ها شهري بواقع رنجي عجيب مي برند و ضرورت مديريت واحد شهري بيش از پيش نمود دارد.

ترافيك شهري :كه يكي از مشكلات اساسي و روزافزون شهري مثل يزد مي باشد.
ساماندهي مطلوب مناسب و ايجاد فضاي سبز و رسيدگي به وضعيت مبلمان شهري: بواقع بايد قبول كنيم كه شهر يزد نماد هائي خوب و مطلوبي از فضاهاي سبز شهري ندارد يا كم دارد و تلاشهاي دو چنداني را مي طلبد.
مبلمان شهري و رسيدگي به وضعيت ظاهري شهر كه هر كس چه يزدي - ايراني و خارجي از يزد عبور مي كند پيشينه تاريخي –فرهنگي فكري و علمي اين شهر و مردمان تلاشگر و قانع آن را بواقع حس نمايد.
نه اينكه لك لك ناموزون در شهر كشيده شود تا دريا را برايمان در يزد بياورند و يا بستني قيفي بر روي ديوارهاي شهر بكشيم تا مردم در تابستان خنك شوند مي توان نمادهاي تصويري و مبلمان شهري با كاري اساسي خلاقانه و دعوت از صاحبنظران و هنرمند كلان نگر در زيبائي و روحيه مطلوب بخشيدن به مردمان كه در شهر عبور مي كنند اقدامات اساسي شود.
در بحث مبلمان شهري و زيبائي و آراستگي شهر طرحي و نقطه اي جالب در يزد آنچنان متاسفانه ديده نمي شود البته نبايد متوليان امر را به باد انتقاد گرفت اگر تفكر مديران شهري كه مديران شهرداري نيستند اصلاح و يا درست شود تفكر اجرائي هم مطمئناً شيوه مطلوب و صحيح خود را پيدا خواهد كرد.

سازمان فرهنگي – هنري تفريحي
بله واژه جديد در ادبيات مردمان حسرت زده يزد كه در يزد تبديل به آرزو شده است .
هر وقت صحبت از موضوع بالا شد و ضرورت تشكيل و اجرائي شدن كه يك از مسايل مهم مردمان يك شهر مي باشد خيلي ها صدا بر مي دارند وظيفه ما نيست ما فقط زباله – آسفالت و مسائل عمراني شهر براي ما مهم هست(كه كاش حداقل در اين بخش موثر تر كار مي شد) و اينگونه مسائل متولي خود را دارد.
در شهرهاي ديگر اينگونه برداشت نیست

سازمان فرهنگي هنري - تفريحي شهرداري يك از سازمانهاي مهم با امكانات خوب- مطلوب و پر مراجعه كننده مردمي مي باشند و مردمان شهر از حضور در اين مجموعه لذت و انرژي فوق العاده و مناسبي مي گيرد.

البته تعريف فرهنگسرا هم در شهر هاي ديگر و يزد كمي كه نه خيلي زياد متفاوت هست ما در يزد تعريفمان سالن اجتماعات شهرداري در خيابان شهيد صدوقي مي باشد ولي آيا براستي تعريف فرهنگسرا اينست و اينگونه بايد رفتار شود و نبايد مديران شهري آينده ما فكري اساسي براي بحث ايجاد فرهنگسراها در شهر داشته باشند.

ضرورت كاهش حضور مردم و كاستن از بروكراسي اداري
امروز اگر آمار از ارباب رجوع ادارات خصوصا شهرداري گرفته شود از عدم تسهيل در كارهايشان مردم بشدت گله مند هستند.
شهر و شهرداري بحثي جديدي در ايران و آنهم در يزد كه كم مورد توجه و اجراي شده

واژه اي به نام شهر الكترونيكي:
شهر الكترونيكي شهري نيست كه همه مردم جديد ترين تكنولژوي ها روز داشته باشند (كه البته داشتن آن هم تا حدودي مهم هست ولي قطعي نيست).شهر الكترونيكي شهري هست كه خيلي از خدمات عمومي شهر كه مردم ارائه مي شود با شيوه هاي جديد- كارآمد و مناسب و بدون مراجعات انساني با هزينه انساني كم به مردم مثل مثلاً دريافت جواز ساخت و ساز يا پرداخت عوارض به مردم ارائه شود و مردمان ساعتها وقت مفيد شان به هدر نرود.

بافت قديم يزد
يزد داراي پيشينه تاريخي قوي و تاثير گذار در جذب مردمان داخل و خارج از كشور دارد ولي آنچه ديده مي شود رشد شهري نامتناسب شهر كه نوعاً ضرورت طراحي جامع و كلان نگر غير قابل كتمان هست.
ولي بافت جديد و قديم يزد و محلات تازه تالسيس شهري فاصله اي عجيب از لحاظ هويت و نماهاي مهم شهري و فرهنگي دارند كه اين موضوع بايد دغدغه اساسي مديران شهري باشد.
زماني بافت جديد و قوي شهر هماهنگي را مي تواند در اذهان تداعي كند كه هويت و برآيند مطلوبي داشته باشد همچنان كه بايد به مشكلات بافت قديم يزد و پرداخت به موضوعات مهم آن جهت خالي نشدن از سكنه به جد پرداخت همان طور كه به بافت جديد شهري هم كه مشكل خود را دارد بايد پرداخت.

مقاوم سازي براي زلزله
خدا كند كه نيايد كه اگر بيايد خدا به خير كند.
بم همين پيش گوش ما و هنوز زماني از فاجعه زلزله آن نگذشته است. 
خسارات شهر و روستاها
و مردمان عزيزي كه زير خاك رفتند و آسيبها زياد ديدند كه شايد ساليان دراز طول بكشد تا به وضع اول برگردد .
خيلي بيدار نشدن و آنها هم كه بيدار شدند شايد دوباره خواب رفتند مديران شهر به اين خطر نزديك و دو قدمي شهر يزد و بافت تاريخي و ارزشي و حتي بافت جديد آن كه شايد ...... هست و فكري عاجل براي آن مديران شهري كنند.

سياسي نبودن

شايد انتخابات يك رئيس جمهور ملاكهاي سياسي در آن نقش مهم داشته باشند ولي به نظر نویسنده مديران يك شهر(شوراي شهر) جدا از تعهد و التزام به قانون اساسي بايد تفكر- تخصص – فرهنگي- علمي شهري و برنامه ريزي داشته باشند و اجرا كنندگان آن در گام اول شهرداري و بعد دستگاههاي مرتبط انقلابي و نگرشي اصولي و اساسي ايجاد كنند .

مطالب بالا مختصري بود كه ضرورت طرحش به نظر رسيد خوشحال مي شویم ديدگاه فكري گوناگون رامردمان و همشهريان عزيز مطرح كنند و فضاي مناسب براي طرح مشكلات شهري و ضرورت برنامه ريزي اساسي در شهرمان ايجاد شود كه بسيار حائز اهميت در اين چند روز خواهد بود.
از ياد نبريم شور انتخابات همان شعور فردي و اجتماعي هست نه پوسترهاي رنگي و حرفها كه شهر را آلوده كند.
ادامه دارد..........

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا