مدارس تاريخي يزد مرمت مي گردند


مدارس قديمي از جمله بناهاي تاريخي و قابل توجهي هستند که هنوز اغلب آنها در سطح استان يزد پابرجا بوده و مورد استفاده دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد.


با وجود بناها و ساختمان هاي جديد و امروزي هنوز تحصيل در اين مدارس که اغلب آنها توسط معماران ماهر و هنرمند و با استفاده از خشت و گل احداث شده جذاب بوده و دانش‌آموزان را جذب خود مي‌کند.


مدارس تاريخي موجود در يزد تا دوره پهلوي عموما در راسته اصلي بازار شکل گرفته‌اند و بعضا در مرکز محلات احداث شده که کارکردي فرامحله‌اي داشته و سبک و سياق معماري اسلامي در طراحي و اجراي آن استمرار يافته است.


اما با شروع دوره پهلوي و در دو دهه نخستين آن تحت تاثير فرهنگ پيش از اسلام و انديشه بوم‌گرا که در سال 1313 به موازات تجددطلبي، عربيت زدايي، روابط گرم با المان نزج گرفته مدارسي مثل دبيرستان ايرانشهر، مدرسه مارکار، مدرسه کيخسروي، مدرسه مهرنرسي آباد، مدرسه اله آباد زارچ و تعدادي ديگر شکل مي‌گيرد که تب احياي عظمت ايران باستان عمدتا در بناهاي اين سبک به چشم مي‌خورد.


مدرسه ايرانشهر در سال 1315 شمسي کلنگ آن به زمين زده شد و در آبانماه 1317 مورد بهره برداري قرار گرفت طراح و معمار آن اندره گدار فرانسوي است.


اين مدرسه در زميني به مساحت 20500 متر مربع در جبهه شمالي خيابان ايرانشهر و به فاصله اندکي از ميدان شهيدبهشتي واقع شده .ساختمان اصلي Uشکل طراحي شده و3500 مترمربع مساحت دارد که حدود دو سوم آن دو طبقه و مابقي يک طبقه مي‌باشد.


مصالح بکار رفته در ساختمان مدرسه عبارتند از آجر، کاهگل، گچ، سنگ و کاشي. کف حياط نيز با آجر فرش شده که علاوه بر مقاومت فشاري قابل توجه به دليل تخلل، رطوبت را نيز تاحدي در خود نگه مي‌دارد.


در پاي ديوارها از ازاره سنگي استفاده شده تا در مقابل ضربه و رطوبت مقاومت بيشتري داشته باشد.


مجموعه مارکار شامل دبيرستان، مدرسه راهنمايي، پرورشگاه، برج ساعت در انتهاي خيابان دهم فروردين و ابتداي خيابان آيت الله کاشاني و رد مجاورت محله ملا فرج الله، محله تل ، اکبرآباد و تقاطع خيابانهاي بسيج و شهيد منتظر قائم به لحاظ موقعيت شهري قرار دارد.


تاريخ احداث مجموعه 1313 شمسي است که به همت باني پشوتن مارکار و معماري برزو سهراب انجام گرفت.


طرح ساختمان مجموعه توسط مهندس برزو در دو قسمت تهيه گرديده است قسمت اول آموزشگاه(دبستان)مدرسه راهنمايي، دبيرستان و سمت دوم پرورشگاه.


سقف کلي قسمتهاي ساختمان ضربي ساده و مصالح بکار رفته خشت و گل با انجام مهاربندي ميله گرد در قسمتهايي که خطر رانش پايه‌هاي موجود بوده است.


مدرسه آله آباد زارچ در شهر زارچ که جزيي از شهرستان يزد است و درمجاورت خيابان امام اين شهر و در محله اله آباد که از محله‌هاي زرتشتي نشين زارچ است واقع گرديده است.


تاريخ احداث بنا 1317 شمسي است و شامل يک سالن مرکزي به قرينه هر طرف سه کلاس بنا گرديده و ورودي سالن ابتدا به يک ايوان مي‌رسد که دو اتاق کوچک در دوسوي ايوان به قرينه ساخته شده است.


در مجموع مدرسه اله آباد ساختماني ساده دارد.


دبيرستان ايرانشهر و مدرسه مارکار در قالب قرارداد مشارکتي هرکدام به مبلغ 10 ميليون تومان مرمت مي‌گردد.


مرمت جداره و نماي آجري جبهه شمالي مدرسه مارکار و آجرفرش حياط دبيرستان ايرانشهر در اولويت قرار دارند.


مدرسه اله آباد زارچ نيز در قالب قرارداد پيمانکاري به مبلغ 40 ميليون تومان مرمت ديوارهاي حياط، رنگ آميزي درو پنجره، سبک سازي پشت بام، کاهگل و آجر فرش پشت بام، تخريب ساختمانهاي الحاقي، کاشي کاري بدنه آبدارخانه و سراميک کف آن به پايان رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا