بخشي از خانه تاريخي و قجري مشروطه يزد مرمت شد


معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: بخشي از خانه قديمي و تاريخي مشروطه يزد مرمت و بهسازي شد.


به گزارش روابط عمومي اين اداره کل "نيکزاد" افزود: اين عمليات شامل تراشيدن و آماده سازي پايه ها جهت استحکام بخشي،زيربندي و استحکام بخشي پايه ها ،پوشش طاق با خشت و ملات گچ و خاک،جمع آوري آجرچيني ها و پله هاي فرسوده،بازسازي پله ها و هره ها با آجر فرشي و ملات ماسه و سيمان و بندکشي پله ها و هره هابا ملات سيمان سفيد و پودرسنگ مي باشد.


وي اجراي آجرفرش کف ،بندکشي آجر فرش کف با ملات ريگ و آهک،زيرسازي و شفته کف با آهک و جمع آوري و حمل خاکهاي اضافي و نخاله هاي موجود به خارج شهر را از ديگر عمليات انجام شده جهت مرمت خانه مشروطه يزد عنوان کرد.


به گفته "نيکزاد" مرمت خانه مشروطه با اعتباري بالغ بر 83 ميليون ريال انجام شده است.


خانه مشروطه که در خيابان امام در شهر يزد واقع شده است با سبک معماري سنتي و قدمتي حدوداً 200 ساله مربوط به دوره قاجاريه است.


اين خانه داراي يک حياط مرکزي است که حوض مستطيل شکلي در ميان حياط واقع و در دو طرف آن باغچه درخت گل کاري است درب ورودي خانه در ضلع شمالي و پس از ورودي به هشتي خانه و راهرو به حياط خانه وارد مي شويم در چهار طرف حياط اتاق هايي مناسب فصل ساخته شده است.


اتاق هاي يک دري دو دري و سه دري و چهار دري که از ويژگي هاي معماري سنتي خانه هاي يزدي است؛ مشاهده مي شود. اتاق دو دري خانه معروف به اتاق مادر بزرگ را آقاي محمود مشروطه به صورت گنجينه اي زيبا آراسته و اشياي عتيقه فراواني در اين اتاق جمع آوري و به نمايش گذاشته شده است.


اتاق ضلع جنوبي که احتمالاً قبلاً تالار بوده؛اکنون به صورت اتاق چهار دري تابستاني از آن استفاده ميشود و طبقه زيرين به جوي آب و فضايي مشهور به زير زمين تعلق داردکه ويژه استراحت در تابستان و نگه داري ميوه در گذشته بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا