آیت‌الله آملی‌لاریجانی:

بازنگری در علوم انسانی نباید سیاسی تلقی شود


یزدفردا"دررسانه ها:آیت‌الله آملی‌لاریجانی:بحث بازنگری در علوم انسانی نباید سیاسی تلقی شود/ بازنگری در علوم انسانی به خاطر غربی بودن یا به خاطر سکولار بودن آن نیست/ به دنبال جایگزینی نقل به جای عقل نیستیم/ بازنگری در علوم انسانی باید یک امر مهم تلقی شود و کار در این مسیر مجاهدت است/ شناخت خطرها و جنبه‌های گوناگون علوم انسانی و آثار آن یک هدف و امر بسیار مهم است.
رییس قوه قضاییه گفت: بازنگری در علوم انسانی باید یک امر مهم تلقی شود و کار در این مسیر مجاهدت است؛ چرا که کمتر از جهاد و جنگ نیست. او معتقد است که شناخت خطرها و جنبه‌های گوناگون علوم انسانی و آثار آن یک هدف و امر بسیار مهم است.
 آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دهمین همایش سراسری هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های کشور با رویکرد تحول در علوم انسانی که در سالن صبای صداو سیمای مرکز خراسان رضوی برگزار شد، گفت: تحول علوم انسانی از دغدغه‌های مهم امروز جامعه‌ی علمی ماست. و این تحول از جهات مختلف باید بررسی شود. بخش‌های شناختی و معرفتی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: علوم انسانی که از مغرب‌زمین سرازیر شده است آیا بنیان معرفتی آن درست است؟ آیا می‌توان به عنوان صحیح آن را بپذیریم؟
رییس قوه‌ی قضاییه خاطرنشان کرد: علوم انسانی خصیصه و جنبه‌های دیگری نیز دارد و می‌توان به آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن اشاره کرد. آثار علوم انسانی برای جامعه‌ی دینی ما مهم و حائز اهمیت است.

وی با اشاره به علوم انسانی در کشور‌های غربی گفت: آثار علوم غربی نه فقط در بحث معرفتی بلکه در مباحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، آثار مهمی در جامعه به جا می‌گذارد. بنابراین بعضی از این آثار جنبه‌ی توصیه‌ای دارد، مانند روان‌شناسی که به بیماری توصیه‌ی انجام کاری را می‌دهد. توصیه‌های علمی نباید با مسائل دینی ما در تعارض باشد.
رییس قوه‌ی قضاییه با اشاره به علم روانشناسی در علوم انسانی گفت: مقصود این نیست که از طریق اعتقادات، علم یا علومی را تصدیق یا رد کنیم، بلکه مقصود این است که این علم که در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تدریس می‌شود چه تاثیری در ابعاد مختلف می‌گذارد.
آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: بحث بازنگری در علوم انسانی نباید سیاسی تلقی شود؛ چرا که یک کار معرفتی است. آنها که در غرب اهل تحقیق هستند امروز در علوم انسانی خود دچار بحران‌های اساسی شده‌اند. حال ما این علوم انسانی را به دانش‌آموختگان خود در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنیم. بنابراین باید این علوم از لحاظ معرفتی و شناختی مورد بازنگری قرار گیرد.
رییس قوه‌ی قضاییه خاطرنشان رد: عده‌ای بر این باورند که بحث بازنگری در علوم انسانی به خاطر غربی بودن یا به خاطر سکولار بودن آن است. این برداشت یک برداشت سیاسی است.
آیت‌الله لاریجانی ادامه داد: عده‌ای بازنگری در علوم انسانی را این‌گونه مطرح می‌کنند که با این کار به دنبال جایگزینی نقل به جای عقل هستیم؛ این درست نیست. این کار در حوزه‌های علمیه هم انجام نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بازنگری در علوم انسانی نیازمند کار بسیار عمیق و کار طولانی است. قرن‌ها روی علوم انسانی در غرب کار شده است. بنابراین ما باید یک بسته‌ی روشن از علوم انسانی اسلامی را تبیین کنیم و این بسته را در دستور کار قرار دهیم.
رییس قوه‌ی قضاییه بحث پیش‌فرض‌ها در علوم انسانی را مهم و اساسی دانست و گفت: همین مقصود و هدف از علم دو موضوع مهم است. بحث پیش‌فرض‌ها در بسیاری اوقات مسیر کار علمی ما را روشن می‌کند. علم مجموعه‌ای از گذاره‌ها نیست و مجموعه فعالیت عالمان است و به نحوه‌ی نگاه عالمان و این‌که عالم با چه غرضی وارد عرصه‌ی علم می‌شود حائز اهمیت است.
وی افزود: نگاه دین ما به تدریس نگاه مقدسی است و برای ما علوم فقط یک گذاره نیست بلکه علم را یک بسته می‌دانیم که باید تبیین شود.
رییس قوه‌ی قضاییه گفت: ما قصد نداریم و نمی‌خواهیم روان‌شناسی تجربی را به قرآن یا بالعکس تبدیل کنیم، بلکه می‌خواهیم قرآن و دین در ریشه و مسیر تحقیق و پیش‌شرط‌ها وارد شود و دین در مسیر پیش‌شرط‌ها حضور داشته باشد.
در پایان سخنان رییس قوه قضاییه از احمد فرشبافان مدیر نمونه و مسوول سازمان بسیج اساتید در استان آذربایجان شرقی، علی غلامی مدیر نمونه و مسوول بسیج اساتید در استان هرمزگان، سید مهدی محدث مدیر نمونه و مسوول بسیج اساتید در استان قم، علی‌اصغر زارعی و علی‌رضا عابدی مدیران نمونه و مسوول بسیج اساتید در استان خراسان رضوی، سیروس جهانبخشی مدیر نمونه و مسوول بسیج اساتید در استان کرمانشاه، نبوی مدیر نمونه و مسوول بسیج اساتید در استان مازندران، کامبیز عظیمی مدیر نمونه و مسوول بسیج اساتید در استان همدان، محمد فراهانی مدیر نمونه و جانشین مسوول بسیج اساتید در استان مرکزی، جعفر موحدیان مدیر نمونه و مسوول تشکیل انجمن‌های علمی بسیج اساتید، عباسعلی خدامی مدیر نمونه و مدیر منابع انسانی سازمان بسیج اساتید و محمدرضا نسب‌جانی مدیر نمونه و مدیر اجرایی سازمان بسیج اساتید تقدیر شد.

منبع:اعتدال

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا