اگر حکومت اسد سقوط کرد، با سوریه چه کنیم؟


یزدفردا :دررسانه ها:تداوم حمایت کامل و همه جانبه جمهوری اسلامی و مقاومت اسلامی از حکومت اسد، تنها گزینه تقابل با حکومت بعدی سوریه را در برابر ایران و حزب الله قرار می دهد؛ چرا که طبعا حکومتی که با برنامه ریزی و دخالت مستقیم آمریکا و اسرائیل به قدرت برسد، قطعا نامشروع است و طبیعتا مردم معترض فعلی و حکومت بعدی سوریه نیز به دلیل حمایتهای فعلی جمهوری اسلامی و حزب الله از حکومت اسد، نسبت به آن موضعی خصمانه خواهند داشت


با وخیم تر شدن اوضاع سوریه و افزایش کشته ها و زخمی های این کشور همزمان با تنگ تر شدن فشارهای کشورهای غربی بر هیئت حاکمه کنونی، نیاز به تامل بر یک سوال جدی بیش از پیش احساس می شود.



با تداوم بحران سوریه و ناکامی چند باره بشار اسد برای تغییر مسیر اعتراضات از تغییر حکومت به اصلاحات، به نظر می رسد سوریه وارد سرازیری سقوط شده است.



قطعا برخی اخبار، اطلاعات و تحلیلها درباره نقش آمریکا و اسرائیل در آشوبهای سوریه را نمی توان نادیده گرفت، اما حتی با فرض اینکه این نقش کاملا محوری باشد، در صورت مساله تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. چرا که با ناتوانی حکومت سوریه در کشف و برخورد با عوامل نفوذی خارجی، این آشوبها ادامه پیدا کرده و عملا مردم هزینه آن را با بیش از 1500 کشته پرداخت کرده اند.



در این شرایط که به نظر می رسد بخشی از حکومت حزب بعث سوریه نیز با افزایش خشونت ها و کشتارها ، بی تمایل نیستند اعتراضات به نقطه ای بدون بازگشت برسد، پرسش جدی این است که در صورت سقوط حکومت اسد، مقاومت اسلامی و جمهوری اسلامی چه طرحی برای تداوم تعامل خود با سوریه دارند؟




در این شرایط تداوم حمایت کامل و همه جانبه جمهوری اسلامی و مقاومت اسلامی از حکومت اسد، تنها گزینه تقابل با حکومت بعدی سوریه را در برابر ایران و حزب الله قرار می دهد؛ چرا که طبعا حکومتی که با برنامه ریزی و دخالت مستقیم آمریکا و اسرائیل به قدرت برسد، قطعا نامشروع است و طبیعتا مردم معترض فعلی و حکومت بعدی سوریه نیز به دلیل حمایتهای فعلی جمهوری اسلامی و حزب الله از حکومت اسد، نسبت به آن موضعی خصمانه خواهند داشت.



همچنین در چنین شرایطی با توجه به موقعیت استراتژیک سوریه نسبت به لبنان، موضع خصمانه حکومت بعدی سوریه نسبت به مقاومت اسلامی و حزب الله، در شرایطی که جریان 14 مارس و مخالفین حزب الله از حمایتهای خارجی گسترده برخوردارند و همراهان حزب الله در لبنان نیز نظیر ارتش لبنان، رییس جمهور و چهره هایی نظیر میشل عون و نبیه بری نیز با سقوط حکومت اسد تضعیف خواهند شد، زمینه را برای فشار نهایی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا جهت حذف حزب الله فراهم خواهد کرد و سناریویی که با ترور رفیق حریری کلید خورد و طی 5 سال گذشته ناکام بوده است، ممکن است به موفقیت برسد.



این در حالی است که معترضان کنونی سوری از یک سو به دلیل عرق ملی خود از اشغال بلندیهای جولان توسط اسرائیل ناراضیند و نیز به دلیل مذهب سنی خود با فلسطینی ها احساس مشترکی دارند که می تواند مورد توجه جبهه مقاومت قرار گیرد.



به نظر می رسد در این شرایط تجدید نظر در راهبرد کنونی مقاومت اسلامی در حمایت همه جانبه از حکومت اسد و موضع مخالف نسبت به معترضان سوری در صورت سقوط اسد، راه را برای خارج شدن از موقعیت دشوار در برابر اسرائیل فراهم خواهد کرد.



منبع: آینده

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا