كارشناس مواد آشاميدني آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: تعمير ظروف تفلون در كارگاههاي سنتي جايز نيست.


رضا موركيان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان یزدفردا، با اشاره به اينكه ظروف تفلون ظروف ايمن و مناسبي هستند، مناسب بودن اين ظروف را مشروط به دو شرط دانست.


وي افزود: ظروف تفلون بايد در كارگاههاي مجاز و داراي پروانه ساخت از وزارت بهداشت تهيه شوند. همچنين نبايد هيچ گونه خراشي روي اين ظروف وارد شده باشد چرا كه هرگونه خراش روي ظروف تفلون سبب مي شود لايه تفلون كم كم از ظرف جدا شده و وارد ماده غذايي شود.


وي گفت: ترميم ظروف تفلون بايستي در كارخانجات با امكانات مناسب انجام گيرد و ترميم اين ظروف در كارگاههاي سنتي جايز نيست.


کارشناس مواد آشامیدنی، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: استفاده مداوم از این ظروف بویژه در ظروف خانگی و آشپزخانه به صلاح نیست.


رضا مورکیان در گفت‌وگو با خبرنگار و ب دا، اظهار کرد: ظروف مسی برای هدایت گرمایی ظروف خیلی مناسبي هستند و از قدیم نيز از اين ظروف جهت پخت و پز استفاده می شد.


وي ادامه داد: این در حالی است از آنجايي كه اکسید مس یا زنگ مس که زرد رنگ است و ترکیبی بسیار سمی نيز می باشد در اين ظروف ايجاد مي شود كه از قدیم برای سفید کردن این ظروف به دليل اين تركيب از قلع استفاده می شد.


اين كارشناس ادامه داد: از آنجایی که در حین استفاده از ظروف مسی لایه قلع از ظرف جدا شده و وارد مواد غذایی می شود و یا در اثر شستشو نيز ممكن است اين لايه از ظرف جدا شود بنابراين اين موضوع (سفيد كردن ظروف مس) مجددا دچار چرخه تکرار می شود.


وی افزود: وجود قلع یا استفاده بی رویه از ظروف مسی سبب افزایش قلع در مواد غذایی و آسیب به سلامت انسان می شود بنابراین استفاده مداوم از این ظروف بویژه در ظروف خانگی و آشپزخانه به صلاح نیست.


موركيان تصریح کرد: بعضی از افراد معتقدند استفاده مداوم از ظروف مسی سبب می شود که مس مورد نیاز بدن تامین شود در حالی که این تفكر اشتباه است چرا که به مقدار مورد نیاز بدن، مس در مواد غذایی وجود دارد و نیازی به استفاده از این ظروف جهت تامین مس بدن نیست.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا