حريم بناهاي تاريخي يزد رعايت نمي‌شود

امیرترقی نژاد

در حالی كه مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد براین باور است كه بناهاي واقع در بافت تاريخي يزد به دليل نبود اجازه ساخت ساختمان‌هاي بيش از 2 طبقه در اطراف بافت به تعيين حريم نيازي ندارد، اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد. ساخت یك بیمارستان 8 طبقه آن‌هم با فاصله حدود 200متری به بافت تاریخی يزد، حريم منظري این بافت را در هم ريخته است.


البته عدم تعدیل طبقه فوقانی كتابخانه مركزی در قلب بافت تاریخی یزد، ساخت‌‌وساز در حریم قانونی دخمه یزد و همچنین وجود میله بلند آهنی سفید رنگ در كنار میدان تاریخی امیرچخماق حكایت از آن دارد كه غفلت از تعيين حريم براي آثار ثبتي باعث خواهد شد در آينده‌ای نزديك ميراث فرهنگي يزد در معرض خطرات جبران‌ناپذيري قرار گیرد.بافت تاریخی یزد با مساحتی حدود 800 هكتار را می‌توان گسترده‌ترین و اصولی ترین بافت تاریخ ایران دانست كه به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست‌نخورده‌ترین بافت تاریخی كشور به شماره 15000 در فهرست ملی ثبت شده است. ولی این استان با بيش از 1400 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست ميراث ملي و خیل عظیمی‌ از ابنیه‌ و آثار تاریخی ثبت‌ نشده، نتوانسته عملكرد مناسبی به لحاظ ثبت و تعيين حريم داشته باشد.


در همين حال، مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگری استان يزد با اشاره به این‌كه 700 هكتار بافت تاريخي در يزد ثبت شده است، بنابراین بناهاي تاريخي آن به تعيين حريم نيازي ندارد، اظهار می‌دارد: حريم زماني براي يك بناي تاريخي تعيين مي‌شود كه آن بنا در ميان شهر كه اطراف آن را ساختمان‌هايي بيش از 2 طبقه باشد، در نظر مي‌گيرند.


بهرام رضايي به خبرنگارباشگاه خبرنگارجوان می‌گوید: هيچ بنايي در ساخت تاريخي يزد حريم ندارد و سازمان ميراث فرهنگي يزد اجازه ساختمان‌سازي بيش از 2 طبقه را در اطراف بافت تاريخي نمي‌دهد.


وی تاكید می‌كند نداشتن حريم در بناهاي تاريخي يزد هيچ‌گونه مشكلي ايجاد نمي‌كند، مانند مسجدجامع يزد كه بدون حريم است. در واقع در مشخص كردن حريم بايد واقعي و منطقي عمل كنيم و اميدوارم در تعيين حريم بناها يك بازنگري جدي صورت بگيرد.اين در حالي است كه ماده 12قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي كشور، يكي از وظايف اين سازمان را تعيين حريم بناها، مجموعه ها، محوطه‌ها و تپه‌هاي تاريخي ثبت شده و ضوابط خاص معماري و طراحي داخل حريم تعيين كرده است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا