بازديد مسئولين استان يزد از يكي از محلات بافت قديم


یزدفردا :به گفته رئيس كميسيون عمران و توسعه شوراي اسلامي شهر يزد ؛ بازديد از محله شيخداد ( يكي از محلات بافت قديم يزد ) با حضور استاندار محترم يزد و ساير مسئولين استان برگزار گرديد.

اهالي آن منطقه بخشي ازمشكلات خود را مربوط به مخروبه هاي خالي از سكنه و بناهاي سست و خطر آفرين ، با ساكنين غير ايراني و غير بومي و معضلات فرهنگي ، اجتماعي و بهداشتي دانستند و خواستار رسيدگي جدي به اين مشكلات فراگير و فزاينده در بافت تاريخي وسيع شهر يزد شدند .

تعريض معابر و ايجاد شبكه هاي دسترسي ضروري براي سهولت تردد و بهره گيري از خدماتي از جمله اورژانس ، آتش نشاني ، حمل مصالح براي بهسازي و نوسازي ، همچنين بعضي از ساخت و سازهاي اخير كه به طور پراكنده و بدون رعايت مشخصات فني و شهرسازي ، شكل گرفته است ، مورد بازديدو انتقاد قرار گرفت و براي رفع خطر بعضي از منازل داراي سكنه ارائه طريق گرديد .

محمدرضاكوچك زاده عضوشوراي اسلامي شهريزد با توجه به مشاهدات و موضوعات مطرح شده در اين بازديد ،‌ پيشنهادات خود را به شرح زير ارائه كرد و  اظهاراميدواري نمود كه موارد زيل مورد توجه مسئولين محترم خصوصامشاور طرح تفصيلي بافت فرسوده و قديم يزد (آرمانشهر)قرار گيرد.


1. نظر به اينكه شبكه هاي فرعي ايجاد شده در سالهاي اخير در بافت قديم يزد بر اساس طرح تفصيلي قديم تهيه شده توسط آقاي جبار نيا و يا مصوبات كميسيون ماده 5 بوده است ، از قبيل شبكه هاي فهادان، استاد چيتي ،لرد كيوان، لب خندق ، شهيدان ادهمي ،‌شهيد اشتر زاده، محراب و پشت باغ كه عمدتاهم باملاحظات ترافيكي وهم ميراثي طراحي واجرا شده است كه نتيجه آن تاثيرات مطلوب ، ‌رضايت ساكنين وافزايش جاذبه سكونت و رونق در بافت تاريخي بوده است ، در طرح تفصيلي جديد در دست تهيه نيز، علاوه بر تعريض شبكه ها كه ممكن است سالها به طول بيانجامد ، ضروري است شبكه هاي فرعي جديدي، طراحي و پيش بيني شود تا موجب رونق بيشتر اين بافت گردد.

  از جمله شبكه هاي موازي با خيابان مسجد جامع و اطراف آن ، جهت رفع مشكل ترافيك اين بناي ارزشمند تاريخي خصوصا در ايام ويژه ، ازقبيل ادامه شبكه شاه ابوالقاسم به خيابان امام خميني (ره)و ...

   همچنين ادامه شبكه لب خندق به منظور ايجاد شبكه موازي با خيابان قيام جهت رفع مشكلات حاد ترافيكي اين منطقه

 ادامه شبكه پشت باغ و ايجاد راستگردهاي مناسب از خيابان سلمان به خيابان امام (ره) جهت رفع مشكل ترافيكي درتكيه امير چقماق و ... كه همه اين موارد به لحاظ " الاهم و في الاهم " ، ضرورت اجرا آنها را حتي با تخريب چند اثر تاريخي كم اهميت تر ، جهت احياء اثر مهمتر،ضروري مي نمايد .

2. با توجه به حجم زياد مخروبه هاو بناهاي بي ارزش قابل حذف و فضاهاي خالي معطل مانده ، كه خيلي بيشتر از آنچه مشاور در نقشه ارائه كرده است ، ميباشد لذا پيشنهاد ميگرددتعيين ميزان واقعي آنها در اولويت كار قرارگيرد ، چون اين امر براي هرنوع برنامه ريزي ضروري است.با توجه به آنچه در اين بازديد مشاهده گرديد موارد مخروبه و قابل حذف و فضاهاي خالي حداقل 50% مساحت بافت را شامل ميشود ، لذا براي جلوگيري از ساخت و سازهاي منفرد و پراكنده و بدون رعايت مشخصات فني و شهرسازي كه آينده اين بافت را تهديد ميكند، و چشم انداز نگران كننده اي براي 20 تا 30 سال آينده شهر ايجاد خواهد كرد ، با برنامه ريزي كلي وبا ايجاد مجتمع هاي ساختماني داراي مشخصات فني و شهر سازي و هماهنگ با بافت موجود ،‌( با محوريت شركت عمران و مسكن سازان و مشاركت بخش خصوصي ) شهر را متحول سازيم و ازرشد بي رويه شهر جلوگيري و توسعه شهر از داخل انجام گيرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا