یزد:جعفری خبرنگار بهداشت و درمان یزدفردا:یک فوق تخصص بيماريهاي كبد و گوارش در يزد گفت: هيچ رژيم غذايي براي افراد مبتلا به اسهال حاد وجود ندارد با اين حال تغذيه كافي در اين مرحله مهم است و در صورت عدم اشتها فرد بايد در اين مدت كوتاه از مايعات استفاده كند.

دكتر محسن آخوندي در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان، بيان داشت: بيماريها و عفونتهاي گوارشي به ويژه در تابستان همچون اسهال حاد به علت هاي مختلفي ايجاد مي‌شوند و در بيشتر افراد خود بخود بهبود مي‌يابند و علت آن نيز مشخص نمي‌شود.
 وي گفت: اسهال خفيف با مصرف مايعات بيشتر، در منزل بهبود مي‌يابد و اين در حالي است كه مايع مصرفي بايد حاوي قند، نمك و آب باشد و يا نوشابه، آب ميوه رقيق و سوپ هم مي تواند جايگزين خوبي باشد و در صورت كم آبي شديد، بدن در اين مواقع نياز به سرم درماني از طريق وريدي دارد. آخوندي اظهار داشت: افرادي كه به اسهال حاد مبتلا هستند با رژيم غذايي خاصي بهبود نمي‌يابند چرا كه در اين مدت تغذيه كافي مهم است به طوري كه در صورت عدم اشتهاي كافي افراد بايد از آب و مايعات ديگر استفاده كنند، همچنين نشاسته پخته، غلات مانند سيب زميني، برنج، گندم نيز مي‌تواند مصرف شود.
وي تصريح كرد: ممكن است در اين مرحله افراد موقتا نسبت به لبنيات حساس شوند كه ممكن است چند روز يا چند هفته طول بكشد كه بهتر است به طور موقت از آن استفاده نشود.
آخوندي خاطر نشان كرد: شستن دستها يكي از راه‌هاي موثر در پيشگيري از بروز بيماري‌ها و عفونتهاي گوارشي است، دستها بايد با آب و صابون بين 30-15 ثانيه شسته شده و به شستن ناخنها، انگشتان و مچ توجه بيشتري شود.
وي گفت: از مصرف شير خام و غذاهاي حاوي شير غير پاستوريزه پرهيز شود و سبزي‌ها و ميوه‌ها قبل از مصرف كاملا شسته شوند. وي اضافه كرد: درجه حرارت يخچال را مساوي يا كمتر از 4/4 درجه و فريزر را روي 8/17 درجه قرار دهند.
اين فوق تخصص بيماريهاي كبد و گوارش در پايان توصيه كرد: گوشت ماهي و ماكيان خام بايد از ساير غذاها جدا نگهداري شوند، كارد و تخته آشپزخانه بايد بعد از كار با گوشت شسته شده و تخم مرغ نيز بايد تا زمان سفت شدن جوشانده شود. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا