معاون وزير كشور و رياست سازمان مديريت بحران كشور:خشكسالي شبيه سرطان است كه بايد قبل از وقوع از آن پيشگيري كرد


معاون وزير كشور و رياست سازمان مديريت بحران كشور گفت: خشكسالي شبيه سرطان است كه بايد قبل از وقوع از آن پيشگيري كرد.


به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، " حسن قدمي" روز پنج شنبه در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان كه در محل ساختمان جديد مديريت بحران استان با حضور استاندار، نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مديران دستگاههاي اجرايي برگزار شد، گفت: خشكسالي شبيه سرطان است كه بايد قبل از وقوع از آن پيشگيري كرد.


رييس سازمان مديريت بحران كشور با تاكيد بر رفع مشكل خشكسالي استان يزد، تاكيد كرد: در هنگام بحران فقط بايد كار اجرايي صورت پذيرد.


"محمد رضا فلاح زاده" در اين نشست، وجود اقليم خشك و پراكندگي روستاها و شهرها در وسعت استان را از جمله علل خشكسالي در استان نام برد و افزود: ميانگين بارندگي سال زراعي جاري در استان يزد 53.3 ميلي متر مي باشد كه در مقايسه با ميانگين بارندگي سال گذشته 18.4 ميليمتر و ميانگين بارندگي بلندمدت در زمان مشابه40 ميلي متر كاهش داشته است. وي افزود: نيازآب استان 197 ميليون متر مكعب است كه 67 ميليون متر مكعب آن از خط اول انتقال آب استان تامين مي شود. وي بر اختصاص بودجه هاي لازم به منظور مقابله با خسارات ناشي از خشكسالي استان تاكيد كرد. استاندار همچنين بر صرفه جويي از منابع آبي و اجراي خط دوم انتقال آب به استان تاكيد كرد.


وی ادامه داد: از حدود 4300 حلقه چاه استان، 10 درصد خشک شده و 60 درصد نیز با کاهش شدید آب مواجه گردیده است. وی افزود: همچنین از 3180 رشته قنات موجود حدود 70 درصد و از 620 دهنه چشمه در استان 90 درصد به صورت کامل خشک شده است.


بهره برداري از آب هاي لب شور كويري و در اولويت قرار گرفتن طرح بهشت آباد با كمك مجلس شوراي اسلامي از دیگر مواردی است که مورد اشاره استاندار یزد قرار گرفت.


فلاح زاده در پاره دیگری از سخنان خود، با اشاره به ابعاد خشکسالی و نیاز مبرم استان یزد به آب، حل مشکل آب این استان را خواستار شد.


استاندار يزد ضمن تاكيد بر تامين اعتبار تعمير خط انتقال اول آب استان، تصريح كرد: حل مشكل خشكسالي استان بايد در اولويت كار فرمانداران قرار بگيرد.


نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي نیز در این مراسم به بيان برخي از مشكلات استان بويژه مشكل خشكسالي پرداختند.


در اين جلسه گزارشي از سيماي خشكسالي استان ارائه و مقرر شد جلسه اي ويژه با حضور رييس جمهور و دستگاه هاي ذي ربط استان در مورد رفع مشكل خشكسالي استان برگزار شود.


قبل از تشكيل اين جلسه افتتاح ساختمان مديريت بحران استان مصوب سفر رييس جمهور با حضور معاون وزير كشور و رياست سازمان مديريت بحران كشور ،استاندار و جمعي از مديران دستگاه هاي اجرايي استان صورت پذيرفت.


در ادامه سفر "حسن قدمي" به یزد مركز ) Eocمركز كنترل عمليات استان) در استان یزد در محل پايگاه امداد و نجات هوايي جمعيت هلال احمر با اعتبار 1000 ميليون ريال افتتاح شد و به بهره برداري رسيد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا