ديدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ايران

یزدفردا :رضا بردستانی:رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)در جمع مسئولان نظام به طرح دیدگاه ها و نکاتی که در قالب توصیه و نگرانی بیان می فرمایند ، می پردازند. در این دیدار و از سوی معظم له محور های ذیل بیشتر مورد تأکید قرار گرفتند:

ـ توجه به تزکیه نفس و مداومت بر مراقبه و تمرین تقوی و قرب الی الله به ویژه با تکیه بر موهبات و رحمت های واسعه ی الهی در ماه مبارک رمضان

ـ دوری از القای حس منفی و پرهیز از مثبت اندیشی و مثبت گویی غیر منطقی و غیر متعارف، در این قسمت از بیانات رهبری رعایت تقوی گفتار و ابراز حقایق با در نظر گرفتن متن و حاشیه ی جامعه بسیار حائز اهمیت است آن جا که می فرمایند:«غلبه دادن نگاه منفى، خلاف واقع‌بينى است؛ موجب نااميدى است.  نقطه‌ى مقابلش هم همين جور است. يعنى غلبه دادن نگاه مثبت، بدون ديدن نقطه‌ى منفى، اين هم گمراه كننده است؛ موجب يك رضايتى در انسان مي شود كه احياناً اين رضايت، رضايت كاذب است؛ اين هم درست نيست. نقاط منفى را هم بايد در كنار نقاط مثبت ديد. اين كار را كشور و نظام توانسته انجام بدهد، اين كار را نتوانسته انجام بدهد؛ اين دو تا را در كنار هم ببينيم. بنابراين اگر بخواهيم اوضاع كشور را درست به دست بياوريم، بايد نقاط منفى و نقاط مثبت را در كنار هم مشاهده كنيم.»

    ایشان در ادامه برخی نقاط مثبت را در محور های گوناگون اینگونه ترسیم می نمایند؛

ـ توانایی نظام برای غلبه بر تهدیدها؛ تهديد سياسى، تهديد امنيتى، تهديد نظامى، تهديد اقتصادى

ـ اعتماد قابل تحسین مردم به نظام، حضور هشتاد درصدی در انتخابات، حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس و حضور همه جانبه در روز 22 بهمن، این حرکت ها مربوط به نظام است و حضور مردم یعنی اعتماد به نظام.

ـ یکی از نقاط مهم و مثبت برای نظام، پیشرفت در شرایط تحریم است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. فنآوری هسته ای، فنآوری زیستی، نانو، انرژی نو، هوا فضا، ابررایانه، سلول های بنیادی شبيه‌سازى،راديوداروها ، نانوداروهاى ضد سرطان و ...

ـ پيشرفت در ايجاد زيرساخت هاى كشور،جاده، بزرگراه، سد، سيلو، كارخانجات، توليد فرآورده‌هاى مهم صنعتى، فولاد، سيمان ...

ـ پيشرفت در اعتماد به نفس ملى

ـ اعتبار بين‌المللى

ـ ثبات كشور على‌رغم اين همه توطئه، اين همه دسيسه، اما نظام، نظام ثابت و مستقرى است؛

ـ تجربه‌ى متراكم در قانونگذارى، در اجرا؛ اين هم جزو نقاط درخشان كشور است.

ـ الهام‌بخشى، الگوسازى، ضعيف شدن دشمنانمان در صحنه‌ى بين‌المللى، نااميدى دشمن از منفعل كردن انقلاب.

باور بسیار غلطی که در برخی از مسئولان دیده می شده است، ترس از بیان برخی واقعیت ها و فرار از کاستی های موجود است که این نکته سالیان سال برای سیستم مدیریتی نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی از معضلاتی به شمار می رود که چندان خوشآیند نیست . ترسیم خط سیر رفتاری جدید در متن گفتار رهبر  فرزانه ی انقلاب این مهم را یادآور می شوند که یک سویه نگری مطلق یعنی سیاه نمایی و چشم بستن بر تمامی نقاط مثبت همانقدر مخل و مانع است که فرار از نقاط ضعف و پرهیز از بیان برخی نابسامانی هایی که وجود دارد. این در حالی است که کتمان آن کمکی به رفع موانع موجود نمی نماید. رهبر فرزانه و اندیشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ضمن ارج نهادن به زحمات و یادآوری پیشرفت ها و نقاط مثبت با ذکر برخی از محور های مهم آن به این نکته اشاره و تأکید می فرمایند که : « خب، اين ها نقاط مثبت و درخشانى بود كه بحمدالله وجود دارد. البته نقاط مثبت ما بيشتر از اين هاست. اما نقاط ضعف هم داريم. اگر نقاط منفى را نبينيم، ضعف هاى خودمان را نشناسيم، يقيناً ضربه خواهيم خورد. نقاط ضعف ما، هم در زمينه‌هاى اقتصادى است، هم در زمينه‌هاى فرهنگى است. ما خطاها داشتيم، ضعف ها داشتيم، بر بعضى از چالش ها نتوانستيم غلبه كنيم؛ اين واقعيتى است. حتّى در همان تهديدهائى كه مستقيماً از طرف دشمن هست، اگر ما ضربه‌اى خورديم، تقصير خود ماست، كوتاهى‌هاى خود ماست. قرآن كريم در قضيه‌ى جنگ احد ميفرمايد: (او لمّا اصابتكم مصيبة قد اصبتم مثليها قلتم انّى هذا قل هو من عند انفسكم) »

نقاط ضعف و در واقع نگرانی های که در بیانات معظم له به وضوح دیده می شوند و بی هیچ پروایی با اقتدار و صداقت بر زبان می آیند برای آن است که مدیران اجرایی ، مسئولان قانون گذار و مراقبین بیدار جامعه به شناسایی و رفع آن کمر همت ببندند و نه این که همچنان بر ماندن و بودن آن معضلات ابرام داشته باشیم گوشه هایی از آن نقاط ضعف که در بیانات رهبری از جایگاه نگرانی و تذکر دیده می شوند که اقدام عاجل مسئولان دولتی را می طلبد و تغییر رفتار و شیوه ، تا این معضلات و نقاط منفی رفع  و به نقطه ی قوت ما بدل شود:

ـ جاهائى طبق وظيفه عمل نكرديم؛

ـ جاهائى مراقبت هائى كه بايد انجام بدهيم، انجام نداديم؛

ـ جاهائى دلبستگى‌هاى خودمان را زير پا نگذاشتيم؛

ـ به چيزهائى كه بايد از آن پرهيز كرد و برحذر بود، سرگرم شديم؛

ـ به منازعات سياسى، به مشاجرات سرگرم شديم؛

ـ به رفاه‌طلبى سرگرم شديم، به منش هاى اشرافى سرگرم شديم؛

ـ ميل به رفتارهاى قبيله‌اى در ميدان سياست، در ميدان اقتصاد،

ـ مسئله‌ى اشتغال حل‌نشده است،

ـ مسئله‌ى تورم حل‌نشده است،

ـ مسئله‌ى فرهنگ كار حل‌نشده است،

ـ مسئله‌ى ساعات مفيد كار حل‌نشده است.

 ـ در زمينه‌ى فرهنگ، اخلاق عمومى و عدم رواج فضائل اخلاقى، مشكلاتى داريم.

ـ بايد روزبه‌روز فضائل اخلاقى در بين ما رشد كند. صبر ما، شكر ما، ذكر ما، احسان ما، مروت ما نسبت به ديگران، اجتناب ما از ايذاء ديگران، ميل ما به خدمت به ديگران، روزبه‌روز بايد در بين جامعه رشد پيدا كند. اينها به خودى خود پيش نمى‌آيد؛ اينها كار لازم دارد، تلاش لازم دارد. در اين زمينه‌ها كوتاهى داريم.

ـ رواج فرهنگ اسراف و تجمل‌گرائى در جامعه،

ـ رشد يا عدم توقف ميل به خشونت در برخى از بدنه‌ى جوان كشور،

ـ ساخت و پخش فیلم های خشن و رواج دهنده ی خشونت

ـ  عدم مقابله‌ى درست و منطقى با تباه كردن نسل جوان،

ایشان با تأکید بر این مهم که نقاط مثبت امید را افزایش می دهد و نقاط ضعف اولویت های ما را آشکار   می سازند درس تغییر دیدگاه و ترمیم منش های رفتاری ارائه می دهند و بر آنان که اطاعت و پیروی از ولایت فقیه را فرض مؤکد خود می دانند لازم و ضروری است که شیوه و منش ولی فقیه خود را در پیش گیرند و از بیان منصفانه ی نقاط ضعف و نیز پرهیز از مثبت نگری های کاذب به شدت بپرهیزند که این خود تدبیر امور مملکت با سرمشق گرفتن از سخن اولیاء دین و ائمه ی معصومین است که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی قابل درک و مشاهده می باشد.

در بخشی از سخنرانی های ریاست محترم جمهوری و نیز مصاحبه ها وگفتارهایی که این اواخر از ایشان شنیده و یا خوانده ایم شاهد این مدعا بوده ایم که نفر نخست قوه ی مجریه گلایه مند کسانی است که چشم بر واقعیت ها، پیشرفت ها و کارهای انجام شده بسته اند و یا به طور کلی منکر وجود هر گونه عمل مثبت و پیشرفت قابل ذکری هستند و یا با بزرگنمایی قصد تخریب و تضعیف دولت را دارند. تا اینجا تلویحاً باید حرف های آقای احمدی نزاد را تأیید نمود اما با نگاهی به سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب در می یابیم شیوه ی برخی از مدیران ارشد نظام نیز در کتمان نقاط ضعف، عدم وجود برخی مشکلات و نیز سرپوش نهادن بر برخی کاستی ها و کم کاری نه تنها کمکی به رشد و اعتلای میهمن و دولت نمی نماید که با تکیه بر همان فرمایشات شاهد ضربه خوردن از همین نحوه ی برخورد هستیم. وقتی رهبر معظم انقلاب تأکید می نمایند که ؛ سرگرم منازعات سیاسی شده ایم، به اشرافی گری روی آورده ایم، مشکل اشتغال را حل ننموده ایم، تورم همچنان لاینحل مانده است، فرهنگ کار احتیاج به بازنگری دارد، فرهنگ عمومی را باید به دقت بازنگری نمود و....  همه و همه نشان از این مهم دارد که به جای پرخاش و سر پوش نهادن بر این نقاط ضعف، در دیدگاه ها و مشی و روش رفتاری خود باید تجدید نظر اساسی نموده، خود را از بند منیت و نادیده انگاری های گاه ویران کننده نجات دهیم.

بیاناتی که مقام عظمای ولایت در دیدارها و مناسبت های مختلف در رابطه با مسائل کلان و قابل توجه نظام بیان می دارند نشان از این دارد که این موارد به نگرانی هایی تبدیل شده است که بر حسب تکلیف به گوش مسئولین رسانده می شود تا با تشکیل نشست ها و ترتیب جلسات کارشناسی بر رفع ریشه ای و همیشگی آن مبادرت ورزند . اصرار و ابرام بیشتر بر نبود معضلات یاد شده دست کمی از سیاه نمایی ها و تلقین فضای سیاه و خاکستری از سوی عده ای دیگر ندارد و باید بر این شیوه ی رفتاری حقیقتا خرده گرفت و برای ترمیم و تغییر آن چاره ای اندیشید.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا