يك روانپزشك در يزد گفت: بروز آلزايمر بيشتر به صورت اختلال در حافظه كوتاه مدت است و معمولا در 50 تا 60 سالگي شروع مي‌شود و به تدريج كه پيشرفت مي‌كند، از نظر رواني و رفتاري و انجام عملكردهاي پيچيده تخريب مي شود.

دكتر قاسم دستجردي بيان داشت: با افزايش سن همه ارگانهاي بدن به مرور زمان دچار افت عملكرد مي‌شوند و به طبع همان طور كه پوست، قلب و دستگاه تنفس دچار افت مي‌شود، مغز هم از اين قائده مستثني نيست. وي اضافه كرد:‌ افت عملكرد مغز و افزايش سن يك امر اجتناب ناپذير است اما با انجام يك سري اقدامات، مسير آن را مي‌توان كندتر كرد چرا كه نمي‌توانيم به طور كامل از بيماري كه شروع شده جلوگيري كنيم ولي با استفاده از داروها و اقدامات ديگر مي توان از بروز اين اختلال جلوگيري و مغز و ذهن را فعال و پوياتر نگه داريم. دكتر دستجردي، داشتن تغذيه مناسب مثل مصرف سبزيجات و ميوه جات كه داراي آنتي اكسيدان هستند به خصوص اسفناج، كلم بروكلي، كاهو، توت فرنگي و‌ انگور در سنين جواني را در جلوگيري از افت عملكرد مغز بسيار موثر دانست.


این متخصص اعصاب و روان همچنين افزود: مصرف ماهي،‌ ويتامين‌ها به خصوص ويتامين E ، مصرف مناسب چاي و قهوه كمك زيادي به جلوگيري از اين بيماري مي‌كند. وی خاطرنشان كرد: همچنين ورزش ذهن و تمريناتي كه به افزايش تمركز كمك مي‌كند مانند حل جدول، بازي شطرنج، حل معما، يادآوري يك خاطره از سالهاي گذشته از بروز اين بيماري جلوگيري مي‌كند.


اين روانپزشك يادآور شد: تحقيقات ثابت كرده است كه در افرادي كه زمينه ژنتيك براي ابتلا به بيماري آلزايمر دارند، مصرف سيگار اين موضوع را تشديد مي‌كند بنابراين عدم مصرف سيگار و ديگر مواد مخدر ‌مي‌ تواند از بوجود آمدن اين بيماري پيشگيري كند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا