يك متخصص تغذيه در یزد دفع سموم و فلزات سنگين تجمع يافته در اثر استنثاق هواي آلوده و بعضي مواد غذايي در بدن را از فوايد روزه‌داري برشمرد و افزود: ‌بدست آوردن احساس سبكي و شادابي جسم از ديگر فوايد روزه‌داري است.

دکتر حسن مظفری روزه را به عنوان يك فريضه ديني، داراي مزايا و فوايد معنوي و جسماني دانست و اذعان داشت: كاهش وزن ‌يكي از تاثيرات روزه‌داري است، بدين معنا كه در صورتي كه فرد روزه‌دار توصيه‌هاي بهداشتي را رعايت كند، به طور طبيعي بعد از ماه رمضان، به دليل كاهش چربي‌هاي بدن تا چند كيلوگرم كاهش وزن پيدا مي‌كند و همين امر نيز منجر به حفظ سلامتي و پيشگيري از بروز بيماري‌هاي ناشي از چاقي مي‌شود.


وي، استراحت نسبي بدن را از ديگر مزيت‌هاي روزه‌داري عنوان كرد و افزود: ‌بدن در طول اين يك ماه، فرصت استراحت نسبي در بعضي از اندام‌ها و بافت‌هاي بدن همچون دستگاه گوارش را پس از يك سال فعاليت بدست مي‌آورد.


عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد، دفع سموم و فلزات سنگين تجمع يافته در اثر استنثاق هواي آلوده و بعضي مواد غذايي در بدن را از ديگر فوايد روزه‌داري برشمرد و افزود: ‌بدست آوردن احساس سبكي و شادابي جسم از ديگر فوايد روزه‌داري است. دكتر مظفري با بيان اين كه روزه‌داري سبب گاستريت (التهاب معده) و زخم‌هاي دستگاه گوارش نمي‌شود، خاطرنشان كرد: علي رغم اين موضوع به افرادي كه سابقه زخم دستگاه گوارش دارند و يا مستعد اين بيماري هستند، توصيه مي‌شود با مراعات نكات بهداشتي از پيشرفت اين بيماري جلوگيري كنند.


اين متخصص تغذيه در خصوص نحوه تغذيه در ماه رمضان گفت: ‌برخي از افراد در ماه مبارك رمضان، مبادرت به حذف سحري مي‌كنند كه اين مهم خود سبب محروميت غذايي بدن مي‌شود و تكرار اين امر براي سلامتي مضر خواهد بود.


وي گفت: بعضي از افراد به منظور كاهش گرسنگي درطول روز، غذاهاي پرچرب و انرژي زا و براي رفع تشنگي در طول روز مايعات فراوان مصرف مي‌كنند، در حالي كه هر دو تعبير فوق نادرست است.


دكتر مظفري با تاكيد بر اين كه در وعده‌هاي غذايي سحر و افطار بايد تنوع غذايي وجود داشته باشد، يادآور شد: پرهيز از مصرف غذاهاي پرچرب، كاهش مصرف غذاهاي پروتيني، افزايش مصرف ميوه و سبزيجات در وعده سحري به منظور جلوگيري از گرسنگي و تشنگي در طول روز از نكات مهم مورد در وعده‌هاي غذايي ماه رمضان است .


وي با اشاره به مصرف بيش از حد گوشت و مواد پروتئيني توسط برخي افراد به منظور جلوگيري از گرسنگي در طول روز، متذكر شد: مصرف زياد پروتئين، هنگام دفع از طريق ادرار، مقداري از آب بدن را كاهش مي‌دهد و سبب تشنگي بيشتر در طول روز مي‌شود.دكتر مظفري، مصرف غذاهاي كم حجم، سبك و داراي مواد قندي طبيعي را بهترين ماده غذايي هنگام افطار دانست و افزود: ‌روزه‌داران مي‌توانند با گذشت دو ساعت از زمان افطار، از وعده غذايي شام استفاده كنند.


وي، استفاده از چند عدد خرما، كشمش و يا اندكي نان و پنير و سبزي، اجتناب از نوشيدني‌هاي بسيار سرد، كاهش مصرف زولبيا و ‌باميه و ‌شربت‌هاي غليط را از نكات بارز هنگام افطار ذكر كرد و گفت‌: مصرف زياد زولبيا و باميه باعث كاهش اشتها و حذف وعده اصلي غذا مي‌شود.


همچنين مصرف زياد و بدون ملاحظه نوشيدني‌هاي بسيار سرد، سبب رقيق شدن آنزيم‌هاي گوارشي و كاهش هضم ماده غذايي در بدن مي‌شود. وي با تاكيد بر اجتناب از پرخوري در اين ماه، گفت: ‌گنجايش معده هر شخص 1 الي 5/1ليتر مي‌باشد، بنابراين مصرف غذا در وعده سحر و افطار بايد مانند روزهاي عادي، معقول و منطقي باشد. دكتر مظفري، در پايان افزايش مصرف غذاهاي فيبردار مانند سبزيجات، حبوبات و غلات،‌ اجتناب از مصرف غذاهاي سرخ شده و پرچرب، ‌اجتناب از مصرف فرآورده‌هاي گوشتي، ‌پرهيز از مواد غذايي تند و خيلي شور يا خيلي شيرين وحاوی ادويه‌جات را از نكات تغذيه‌اي قابل توجه در اين ماه عنوان كرد.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا