عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد گفت: گیاه دارویی خارمریم اثر آنتی اکسیدان برجسته دارد و به همین علت در درمان بیماریهای متعددی به کار می رود.

دکتر علی بابایی در گفت و گو با یزدفردا، در خصوص خواص دارویی و خصوصیات گیاه دارویی خارمریم (silybum marianum ) اظهارکرد: این دارو از خانواده سنتی است و ماده موثر آن مانند میوه فندق که ازاین گیاه بدست می آید.


وی ادامه داد: این گیاه به صورت یک ساله و یا دو ساله است.وبا ساقه با حالت ایستاده و برگهای آن بزرگ است.

 

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=373027.jpg

دکتر بابایی یادآورشد: به طول حداکثر 5/1-1 متر با برگهای آن بزرگ و خاردار است و لکه های سفید دراطراف برگها وجود دارد.
وی با بیان این مطلب که این گیاه در اواخر بهارگل می دهد افزود: واواخر شهریور تا مهر زمان محصول برداری از آن است .


وی در خصوص آثار درمانی این گیاه گفت: این دارو اثر آنتی اکسیدان برجسته دارد و به همین علت در درمان بیماریهای متعددی به کار می رود.

این دانشیار فارماکولوژی تصریح کرد: مهمترین کاربرد تائید شده این گیاه استفاده از آن در درمان مسمومیت های کبدی ناشی از انواع داروها ومواد شیمایی و یا عفونت ای ویروسی و میکروبی است .

 
وی افزود: این دارو از طریق تحریک بیوسنتزDNA باعث افزایش بیوسنتزپروئین و ترمیم سلولی کبدی آسیب دیده و همچنین ایجاد سلولهای جدید کبدی می شود و همچنین دردرمان مسمومیت ها نیز موثر است.

این دانشیار فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد تصریح کرد:این گیاه دارای انواع متعددی از موادی از قبیل الکل ؛ کادمیوم ، جیوه، موثر است که در درمان هپاتیت ویروس مثل هپاتیت C,B,A... موثر است.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=373027.jpg


وی گفت: این گیاه برحسب اثر آنتی اکسید ان در درمان دیابت ، اتوهاین ، پارکینسون انواع سرطان و ازجمله سرطان پروستات موثر است.

این دانشیار فارماکولوژی در پایان افزود: مواد موثر دراین گیاه از دسته فلاونوئیدها است که سیلی بین و سیلی کریستین و سیلی دیانین از جمله موارد موثر تحت نام عمومی سیلی مارین است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا