به دنبال كاهش چشم گير دماي هوا در استان كويري يزد،گاز برخي مناطق شهر يزد از ابتداي صبح روز يكشنبه تا لحظه مخابره خبر به علت افزايش مصرف و افت فشار گاز قطع شد.

شهروندان مناطق آزاد شهر و رحمت آباد از قطع گاز و افت فشار گاز گله‌مند و خواهان رسيدگي فوري مسوولان به اين امر هستند.

يك شهروند يزدي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت:
هر سال در فصل زمستان با اين مشكل مواجه هستيم و انتظار اين بود كه مشكل بعد از گذشت چند سال رفع شود اما اين اتفاق نيفتاد.

محمد علي احمدي افزود: همه وسايل گرمازاي منزلم به سيستم گاز شهري مجهز است و نمي‌توان با استفاده از مواد سوختي ديگر مانند نفت سفيد، نفت گاز و غيره آن را گرم كرد.

شهروند ديگري با ابزار گلايه از قطع گاز گفت: مسوولان بايد براي رفع اين مشكل، گاز واحدهاي صنعتي پر مصرف را قطع كنند.

سيد علي موسوي اظهار داشت: فصل زمستان، فصل بروز بيمارهاي سرما خوردگي است و اگر گاز مردم قطع شود اين بيماري در جامعه افزايش پيدا مي‌كند.

شهروند ديگري نيز خواستار توجه مسوولان به اين موضوع شد و گفت: آنها مي‌بايست از قبل پيش بيني لازم را براي جبران كمبود گاز در استان انجام مي دادند.

علي محمد دهقاني اضافه كرد: در خبرها شنيده‌ام كه خط دوم انتقال گاز استان يزد قرار است قبل از فرارسيدن فصل زمستان و سرما به بهره‌برداري برسد اما اين قول مسوولان شركت گاز عملي نشده است.

معاون بهره‌برداري شركت گاز استان يزد، قطع گاز را مشكل شبكه سراسري ذكر كرد و آن را ناشي از افت فشار گاز بيان كرد.

منصور اميدبخش گفت: فشار گاز در شهر يزد طي ‪ ۲۴‬ساعت گذشته از يك هزار پوند (فشار كيلوگرم بر سانتميترمربع) به ‪ ۱۷۰‬پوند كاهش يافته و اين در حالي است كه حداقل فشار گاز بايد ‪ ۴۰۰‬پوند باشد.

وي گفت: به همين علت، گاز برخي مناطق شهر يزد كه به طور عموم در انتهاي شبكه گازرساني قرار دارند، قطع شده است

وي فشار گاز در شهرهاي اردكان، ميبد، زارچ و اشكذر به علت قرار گرفتن در مسير خط اصلي را خوب ارزيابي كرد و گفت: اگر روند افت فشار گاز دراين استان به ‪ ۱۳۰‬پوند كاهش يابد گاز اغلب شهرهااز جمله مهريز و تفت نيز قطع خواهد شد.

اميدبخش گفت:با پيگيري‌هاي انجام شده با مسوولان شركت گاز در تهران قرار شد تا بعد از ظهر امروز، مشكل افت فشار گاز استان يزد رفع شود.

به گفته وي، براي رفع مشكل قطع گاز در برخي مناطق شهر يزد،گاز واحدهاي صنعتي پر مصرف از جمله نيروگاهها و مجتمع فولادآلياژي را قطع كرده‌ايم.

وي يادآور شدمشكل اساسي شبكه گاز استان يزد يك سويه بودن خطوط گازرساني است به طوري كه اگر نقصي در خط انتقال پيش آيد گاز كل استان يزدقطع مي‌شود و امكان اتصال از مسير ديگر به شبكه سراسري وجود ندارد.

وي نياز روزانه شهر يزد به گاز در روزهاي سرد و پر مصرف را چهار ميليون متر مكعب ذكر كرد و گفت: از اين ميزان يك ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار متر مكعب در بخش خانگي و باقي در بخش تجاري و صنعتي مصرف مي‌شود.

وي با بيان اينكه خط دوم انتقال گاز از صفاشهر استان فارس به يزد در حال احداث است گفت: قرار بود اين طرح سال گذشته به بهره‌برداري برسد كه متاسفانه امسال هم بهره‌برداري نشد.

استان يزد حدود يك ميليون نفر جمعيت دارد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا