وزیر اقتصاد در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بانک ملی :
بانک‌های دولتی در آستانه خصوصی شدن قرار گرفتند / 70 درصد معوقات بانک‌ها مربوط به بانک ملی است
داوود دانش جعفری گفت: برخی از بانک‌های دولتی در آستانه آماده شدن برای واگذاری و خصوصی شدن هستند و این در حالی است که بانک ملی کماکان به عنوان یک بانک دولتی باقی می ماند تا توازنی بین دو بخش دولتی و خصوصی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر اموراقتصادی و دارایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک ملی ایران، این بانک را از ارکان مهم اقتصاد کشوردانست و تصریح کرد: این بانک درتوسعه کشور نقش به‌سزایی دارد.

دانش جعفری با اشاره به مدت زمان کوتاه فعالیت انصاری در سمت مدیر عاملی بانک ملی ایران، گفت: انصاری در فعالیت های خود مصمم، صادق و سخت کوش بود.

وی به بحث استعفای انصاری از تیر ماه سال جاری اشاره و تصریح کرد: پس از این موضوع برای اخذ یک نتیجه، مذاکراتی با اعضای مجمع بانک ملی صورت گرفت.

وزیرامور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: تمام اعضای مجمع عمومی بانک نسبت به نقش ویژه بانک ملی در کشور و اینکه این بانک بیانگر یک فرهنگ، نماد و تاریخچه خاص مرتبط با بانکداری کشور است، اذعان کردند.

وی اظهار داشت: تمام اعضای مجمع بانک اذعان داشتند که بانک ملی باید به شرایط مناسبی با توجه به مجموعه شرایط کشور و آینده نگری مربوط به بانک دست یابد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، گفت: برخی از بانک ها در آستانه آماده شدن برای واگذاری و خصوصی شدن هستند و این در حالی است که بانک ملی کماکان به عنوان یک بانک دولتی باقی می ماند تا توازنی بین دو بخش دولتی وخصوصی ایجاد کند.

دانش جعفری با اشاره به این که با این شرایط رقابت بین بانک های کشور افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: بانک ملی باید خود را آماده چنین رقابتی کند.

به گفته وی، بانک ملی به لحاظ تجربه برتری هایی نسبت به بانک های نو ظهور و دولتی دارد، گرچه ممکن است در برخی زمینه ها با کاستی هایی مواجه باشد.

دانش جعفری ادامه داد: اعضای مجمع اذعان داشتند که به علت قدیمی بودن بانک از لحاظ نیروی انسانی مشکلی برای اعمال روش سنتی و انتخاب یک نفر از اعضای خود بانک وجود ندارد و به همین لحاظ مدیر عامل جدید از بین اعضای مجمع انتخاب شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شاید از 7، 8 سال قبل و از دوره مدیر عاملی امیر اصلانی در این بانک به بعد شاهد کاهش سهم بازار بانک ملی بوده ایم و این کاهش سهم مربوط به برتری سایر بانک ها نبوده و شاید نسبت به ماموریت اصلی بانک که حفظ سهم در بازار بوده، بی توجهی شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این شرایط امروز شاهد نزول 6، 7 و 8 درصدی سهم این بانک که 40 درصد سهم بازار بانکی کشور بوده به حدود بالای 30 درصد سهم بازار بانکی کشور بوده ایم.

دانش جعفری با تاکید بر این که رقابت بین بانک ها سازنده است و باید به آن تن داد و خود را برای برنده شدن در این مسابقات تجهیز کرد، افزود: در زمینه بانکداری الکترونیک باید در دوره جدید تلاش کرد .وی بانک ملی را الگوی سایر بانک ها دانست وافزود: بانک های خصوصی به موضوع گشاده رویی در برابر مشتری و سیاست مشتری مداری بسیار توجه می کنند.

وزیر اقتصاد سخت ترین حالت برای یک بانک را زمانی دانست که مشتریان این بانک حساب‌های خود را به دلیل سرویس دهی بهتر بانک ها به بانکی دیگر منتقل می کنند.

به گفته وی، بانک ملی نباید نسبت به سیاست مشتری مداری بی تفاوت باشد و برای افزایش سرمایه نیز توجه به این موضوع بسیار مهم است.

وی با تاکید بر این که بدون داشتن سیاست جذب منابع، بانک ها به اهداف خود نخواهد رسید، تصریح کرد: رقابت بین بانک های کشور به خصوص با توجه به وجود بانک های خصوصی وغیره که سعی در افزایش سهم خود در بازار دارند،بسیار سنگین است.

وزیر اقتصاد همچنین به فعال شدن بازار سرمایه در کنار بازار پولی کشور و رقابت این بازار در جذب سپرده ها اشاره کرد و اظهار داشت: سلیقه و قدرت مشتریان در انتخابات را نیز نباید از یاد برد، زیرا بانک ها تنها بازیگران صحنه بانکی نیستند.

وی به معوقات بانک ملی اشاره کرد و گفت: معوقات این بانک به علت قدیمی و دولتی بودن، زیاد است به خصوص به دلیل وجود تکالیف زیادی که از گذشته بر روی این بانک بوده است.

وی بخش قابل توجه معوقات سیستم بانکی را مربوط به بانک ملی دانست و تصریح کرد: 70 درصد معوقات بانک ها مربوط به بانک ملی است که بخشی از این معوقات به مطالبات دولت و بخشی مربوط به معوقات بخش خصوصی است؛ بنابراین باید مدیریت بانک ملی نسبت به معوقات بانک حساس باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا