یک کارشناس تغذیه در یزد گفت: در صورتی که مواد پروتئینی مانند گوشت ها و حبوبات به مقدار زیاد مصرف شود می تواند موجب تشنگی در طول روز گردد.

یوسف نقیایی اظهار کرد:از آنجا که یکی از نکات بسیار مهم در ماه مبارک رمضان توجه به تغذیه مناسب و به اندازه می باشد بنابراین با توجه به اینکه بدن انسان بسته به شرایط فصلی ساعاتی را در گرسنگی و بی غذایی به سر می برد لازم است که در فواصل بین افطار و سحر مواد مغذی مورد نیاز را به مقدار مناسب تامین نماید.

نقیایی با بیان این مطلب که آب و مایعات بدن دریافتی بدن در صورتی که تغذیه در روزه داری در فصل تابستان واقع شود اهمیت بیشتری خواهد داشت توصیه کرد: دریافت آب از زمان افطار تا سحر بصورت متوالی دریافت گردد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بهتری جایگزین ها بعد از نوشیدن آب سالم؛ چای کمرنگ، شیر، دوغ، آب میوه های طبیعی است.

وی یادآورشد: ارتباط میزان آب مورد نیاز با تغذیه به میزان کاتابولیسم پروتئین ها در بدن مرتبط می باشدبعبارتی؛ هرچه مقدار مواد پروتئینی بیشتر دریافت گردد نیاز به آب بیشتر خواهد بود که در این خصوص در وعد سحر می بایست به این نکته توجه خاص داشت که در صورتی که مواد پروتئینی مانند گوشت ها و حبوبات به مقدار زیاد مصرف شود می تواند موجب تشنگی در طول روز گردد.

وی عنوان داشت: سایر مواد مغذی مانند کربوهیدراتها چربی ها و پروتئین ها می بایست در طی دو تا سه وعده از افطار تا سحر دریافت گردد .

نقیایی با اشاره به این مطلب که می توان وعده ها ی غذایی را بصورت دو وعده افطار و سحر و میان وعده بین آنها در نظر گرفت تصریح کرد: در هر صورت می بایست افطار را با یک غذای سبک آغاز کرد چراکه معده ساعات زیادی را در استراحت به سر می برده است و پرخوری در این زمان می تواند آسیب جدی به معده وراد کند.

وی توصیه کرد: بهترین نوع غذاهای مصرفی در افطار غذاهایی مانند نان و پنیر و سبزی آش های کم حبوبات ، فرنی کم شکر و در کنار آنها مصرف قندهای پیچیده مانند خرما توصیه می گردد.

این کارشناس تغذیه در ادامه تصریح کرد: مصرف قندهای ساده (قند، شکر،یا غذاهای پر شکر مثل فرنی های پرشیرینی) در زمان افطار می تواند علاوه بر سیری زودرس و کاذب و جایگزینی با غذاهای مفیدتر منجر به اافزایش ناگهانی قند خون و تر شح زیاد انسولین گردد.

وی افزود: در صورتی که افطار سبک مصرف شود می توان بعد از گذشت چند ساعت یک وعده شام همانند روزهای غیراز رمضان مصرف گردد.

وی با بیان این مطلب که وعده سحری بیشترین شباهت را به وعده ناهار در روزهای غیر ازرمضان دارد گفت: هنگام سحر مصرف نان یا برنج و انواع خورشت ها و در کنار آن ماست و دوغ توصیه می شود.

وی به وب دا گفت: برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی توصیه می شود که از سبزیجات و سالاد چه در افطار و چه در وعدع سحر استفاده شود.

وی توصیه کرد: استفاده از سالاد در سحر علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی می تواند نقش مهمی در حفظ آن در طی روز و پیشگیری کننده از تشنگی زیاد در افر اد باشد. مصرف میوه نیز به عنوان میان وعده در فواصل افطار تا سحر توصیه می شود.وی به اجتناب از زیاده روی در مصرف غذاهای سرخ کردنی در زمان افطار، مصرف غذاهای پر حبوبات در افطار (که می تواند ناراحتی گوارشی را برای افراد شود) تاکید کرد.

این کارشناس تغذیه در پایان گفت: مصرف چای پررنگ بلافاصله در افطار و سحر که می تواند منجر به عدم جذب مواد معدنی مفید مانند آهن در بدن گردد. همچنین در سحر نیز می تواند منجر به تحریک کلیه و افزایش دفع ادرار در طول روز شده و منجر به تشدید تشنگی در افراد گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا