کی روش:تیمی قدرتمند می‌سازیم/نباید حریفان را دستکم گرفت

یزدفردا :سرمربی تیم ملی ایران گفت: بازیکنانی را که به تیم ملی دعوت کردم، بهترین بازیکنانی هستند که در حال حاضر می‌توانند در تیم ملی باشند.


کارلوس کی‌روش در نشست رسانه‌ای عصرامروز خود درباره اردوی اتریش تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: ما اردوی خوبی را پشت سر گذاشتیم که در آن بازیکنان با انرژی و انگیزه بالایی تمرین می‌کردند. من از پیشرفت آن‌ها راضی هستم و انگیزه رقابت در تیم ملی زیاد شده است.


وی افزود: بعد از اردوی اتریش آخرین بازه تمرینی ما پیش از بازی با ماداگاسکار و مالدیو آغاز خواهد شد. تمام آماده‌سازی ما در این اردوها به منظور دو بازی رسمی با تیم مالدیو بود. در حقیقت این دو بازی بخشی از راه صعود ما به جام جهانی 2014 برزیل است که راهی سخت و طولانی در پیش داریم.


کی روش گفت: در اردوی اتریش 30 بازیکن در اختیار ما بودند که از این بین 6 بازیکن خط خوردند و ما با 24 بازیکن ادامه می‌دهیم. البته محمدرضا خلعتبری هم به خاطر تعهدی که به باشگاهش داشت، فعلا در اختیار ما نیست.


وی با انتقاد از برگزاری این مسابقه در بین دو فصل از رقابت‌های لیگ برتر گفت: برگزاری این دو بازی در این مقطع حساس و خاص تصمیم فیفا بوده و ما کاری نمی‌توانیم بکنیم. در این شرایط هر کدام از بازیکنان شرایط خاصی دارند. برخی از آنها مدتی تمرین نکرده‌اند. برخی دیگر در فرم خاص دیگری از آمادگی قرار دارند. بعضی از آنها هم به دلیل حضور در تیم امید اصلا استراحتی نداشته‌اند. این وضعیت شرایط متفاوتی را ایجاد کرده است که فکر می‌کنم رسانه‌ها باید آن را در ذهن داشته باشند. تصمیم به برگزاری این دو بازی رسمی در بین دو فصل از رقابت‌های لیگ تصمیم معمولی نیست و حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است. به هر حال بعضی تیم‌ها هم اکنون تمرین‌های بدنسازی و آماده‌سازی‌شان برای حضور در لیگ را پشت سر می‌گذارند.


سرمربی تیم ملی ادامه داد: اردوی اتریش آمادگی بازیکنان را تا حد زیادی ارتقا داد و من اعتقاد خاصی به این نفرات داشتم. گروهی را که ما برای این اردو انتخاب کرده بودیم بهترین بازیکنانی بودند که در حال حاضر می‌توانستند در تیم ملی ایران باشند. هرچند قبلا هم گفته‌ام تیم ملی مثل خانه‌ای است که در و پنجره ندارد و هر لحظه احتمال خط خوردن بازیکنی وجود داشته و در عین حال هر لحظه بازیکنی می‌تواند در آن حضور داشته باشد. واقعیت این است که رقابت سختی میان بازیکنان ایجاد خواهد شد تا بهترین‌ها در تیم ملی باشند. تیم ملی مسیر سخت و طولانی را باید سپری کند تا به هدفش یعنی راهیابی به جام جهانی برسد.


به گزارش ایسنا، سرمربی تیم ملی فوتبال در ادامه نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.


* برگزاری اردو در این مقطع زمانی که باشگاه‌ها در حال آماده‌سازی تیم‌های خود هستند، چقدر اهمیت داشت و لزوما برای بازی مقابل مالدیو نیازی به برگزاری کمپ در اتریش بود؟


ـ من فکر می‌کنم تیم ملی نیاز به حمایت همه افراد دارد و مطمئن هستم مربیان ایرانی هم از برنامه‌های تیم ملی حمایت می‌کنند، البته من آن‌ها را درک می‌کنم چرا که می‌دانم در تیم خود مسئولیت دارند و به موفقیت باشگاه خود می‌اندیشند اما توقع دارم آن‌ها نیز کادر فنی تیم ملی را درک کنند. بازی در این برهه زمانی جزو برنامه‌های فیفا بود و ما درباره آن تصمیم نگرفته بودیم اما به نظر من دست کم گرفتن حریفان در فوتبال کار درستی نیست. نمی‌دانم که از تحول فوتبال در مالدیو باخبر هستید یا نه، چرا که این تیم 6 ماه است که برای بازی با ایران تمرین می‌کند. آنچه امروز از نظر من اهمیت دارد، این است که چرا آماده‌سازی را برای رسیدن به جام جهانی برزیل در دستور کار خود قرار می‌دهیم. به نظر من سوال مهم همین است.


ما در کمپ اتریش فقط برای بازی با مالدیو تمرین نکردیم بلکه برای موفقیت تیم ملی در آینده نیز کار کردیم. به نظر من کسانی که از برنامه‌های تیم ملی انتقاد می‌کنند، فقط به برنامه‌های کوتاه‌مدت ما توجه دارند و اهداف بلند‌مدت ما را در نظر نگرفته‌اند. من باید اینجا این نکته را یادآور شوم که ما در هر اردو سه هدف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه مدت را در نظر داریم و پیش از بازی با هر یک از حریفان خود، علاوه بر برنامه‌ریزی برای رویایی با آن، به برنامه‌های آینده تیم ملی نیز می‌پردازیم. فکر می‌کنم اگر مربیان ایرانی از این نقطه نظر ما باخبر شوند، در انتقادهای خود تجدیدنظر خواهند کرد. یک بار دیگر باید این نکته را تاکید کنم که ما برای رسیدن به اهداف بلندمدت‌مان کار می‌کنیم. من نمی‌ترسم که این نکته را اعلام کنم که برنامه‌های زمان‌بندی فیفا برای آماده‌سازی یک تیم قدرتمند کافی نیست و ما باید بدون خستگی برای آمادگی هرچه بیشتر تیم تلاش کنیم.


*مدتی را با فوتبالیست‌های ایرانی در اتریش زندگی کردید، ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها را چطور دیدید؟


مهم‌ترین نکته‌ای که در بین بازیکنان ایرانی دیدم اشتیاق و علاقه آن‌ها به کار و پیشرفت بود. بازیکنان تیم ملی میل زیادی برای یادگیری از خود نشان دادند و سعی می‌کردند از تمامی نکات برای بالا بردن سطح فوتبال خودشان و تیم‌شان استفاده کنند.


* در سفری که به مالدیو داشتید و بازی این تیم برابر هند را تماشا کردید مالدیو از چه کیفیتی برخوردار بود و آیا حریف جدی برای ایران به شمار می‌آید؟


ـ آن چیزی که در تیم مالدیو دیدم عبارت بود از هماهنگی خوب بازیکنان‌شان، اشتیاق و میل زیاد به انجام یک بازی خوب و اینکه آن‌ها را تیمی دیدم که از حریفش نمی‌ترسد. آن چیزی که باعث می‌شود بازی با این گونه تیم‌ها کمی سخت باشد، این است که آن‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند و با خیال راحت بازی می‌کنند اما آن بازی برای ایران اهمیت بیشتری دارد و نمی‌خواهد اعتبارش را از دست بدهد. در مجموع سه عامل مهم در تیم مالدیو وجود داشت که یکی آمادگی فشرده بسیار بالای آن‌ها، دو استفاده از بازیکنان باتجربه و سوم اینکه مالدیو چیزی برای از دست دادن ندارد. من از تیم خودم می‌خواهم مقابل هر حریفی چه برزیل و چه مالدیو قرار می‌گیرد، برای تمام حریفانش احترام قائل باشد. ما اکنون برای تمام خصوصیاتی که مالدیو دارد، احترام قائل هستیم. می‌خواهم مثالی را بزنم. شما هم چیزهای قابل احترام زیادی دارید و می‌خواهید دیگران به آن احترام بگذارند.


کی‌روش از ترابیان خواست کلمه‌ای را بگوید که ترابیان گفت: منظورش رستم است و کی روش ادامه داد: یک نکته می‌خواهم بگویم، زمانی که ایران با اختلاف 17 گل مالدیو را شکست داد، حتما تیم برنده فکر می‌کند که همه چیز به طور کامل تمام شده است. اما تیم بازنده به این فکر می‌کند که باید کار کند تا پیشرفت داشته باشد و برای آینده خودش را آماده سازد. در وجود او روحیه تلاش قوت زیادی می‌گیرد.


* با توجه به اینکه انتخاب نهایی سرمربی تیم ملی جوانان به شما سپرده شده آیا از مربیان مختلف برنامه‌هایی گرفته‌اید؟ چه زمانی سرمربی تیم جوانان را معرفی می‌کنید و آیا ممکن است فدراسیون در نهایت این انتخاب را انجام داده و شما تنها آن را تایید کنید؟


ـ دوست ندارم در حال حاضر که ما در آستانه بازی با مالدیو قرار داریم درباره تیم جوانان صحبت کنیم و مسائل را با یکدیگر دخالت دهیم. صحبت‌هایی با ترابیان در این زمینه داشته‌ایم که فکر می‌کنم در آینده نزدیک نظرمان را درباره سرمربی تیم جوانان اعلام خواهیم کرد.


* شما در مصاحبه با یکی از وب‌سایت‌ها گفته بودید دلیل برگزاری اردوهای مستمر ضعف سطح لیگ فوتبال در ایران است. آیا واقعا اعتقاد دارید سطح کیفی فوتبال در لیگ ایران پایین است؟


ـ من نمی‌دانم در آن مصاحبه چه گفته یا نوشته شده است اما تاکید می‌کنم که تیم ملی باید خیلی زیاد کار و تمرین کند. در آسیا ژاپن و کره حریفان ما هستند اما اگر به جام جهانی صعود کنیم ممکن است مقابل تیم‌های قدرتمند چون برزیل یا پرتغال یا هر تیم دیگری به میدان برویم، پس نیاز داریم که خیلی زیاد تمرین کنیم. من معتقدم که سطح لیگ فوتبال در ایران به مراتب بالاتر از لیگ مالدیو است و ترسی هم ندارم که بگویم که لیگ اسپانیا یا انگلستان از ایران حرفه‌ای‌تر و بالاتر است.


* چرا رضا نوروزی از تیم ملی خط خورد و از باشگاه استقلال هم هیچ نماینده‌ای در تیم ملی حضور ندارد؟


ـ اجازه دهید مسائل را از هم جدا کنیم و بعد به بررسی آن‌ها بپردازیم. اگر می‌خواهید درباره تیم ملی صحبت کنید، باید علایق باشگاهی‌مان را کنار بگذاریم. این توصیه من به شما و همه دوستان است و خودم نیز همیشه وقتی می‌خواهم در مورد تیم ملی اظهارنظر کنم یا تصمیم بگیرم، علایق باشگاهی‌ام را کنار می‌گذارم. اما در مورد رضا نوروزی باید بگویم من از تمرین و کار همه بازیکنانم در طول اردو رضایت داشتم. اما باید بگویم بازیکنانی که در این برهه زمانی انتخاب شده‌اند، نسبت به سایرین عملکرد بهتری داشته‌اند. تاکید می‌کنم تنها در این برهه زمانی و فکر می‌کنم رضا نوروزی می‌تواند در آینده به تیم ملی برگردد و شاهد او در بازی‌های ملی باشیم.


* شما به تمرین‌های مداوم و آماده‌سازی تیم و هماهنگی آن اعتقاد زیادی دارید و ممکن است در آینده به نتایج خوبی هم برسید. نگران این موضوع نیستید که در زمان استفاده از نتایج مشکل تاثیرگذاری پیش آید و زحمات‌تان از بین برود؟


ـ من همیشه نگران مسائل پیش روی خودم و تیمم هستم که در عملکردمان تاثیرگذار نباشد. ضرب‌المثل پرتغالی هست که می‌گوید شیطان همیشه پشت در است. فکر می‌کنم این ضرب‌المثل در فوتبال وجود داشته باشد. برخی اوقات مدیر تیم و همکارانم می‌بینند که فکر من چقدر درگیر مسائل ریز و جزئیات کارهاست. جزئیات توجه جدی من را به خود جلب می‌کند. شما اگر در بهترین اتاق دنیا هم کار کنید، یک و تنها یک مگس کوچک در آن وجود داشته باشد، کار شما را سخت می‌کند و شما را بسیار آزار خواهد داد، همان طور که تاکید کردم، مدیر تیم و همکارانم می‌دانند چقدر جزئیات برایم مهم است. من امشب خوابم نمی‌برد اگر مطمئن نباشم نامه‌ی کتبی‌ای از طرف فیفا وجود دارد که در آن قید شده هیچ مشکلی برای بازی کردن بازیکنانم در بازی‌ آینده وجود ندارد.


کی‌روش خطاب به خبرنگاران گفت: الان هم وقتم تمام شده و باید به سر تمرین تیم ملی بروم. اگر دیر برسم، خود شماها می‌نویسید که سرمربی دیر به تمرین آمد. البته در شرایط فعلی معتقدم بحث تیم امید تمام شده و بی‌فایده است اگر بخواهیم انگشتان‌مان را به سمت افراد مختلف گرفته و به دنبال مقصر بگردیم. ما از الان باید کار کنیم تا به جام جهانی 2014 برزیل راه یابیم. ما باید کنار هم باشیم و دست به دست هم بدهیم تا موفق شویم. تا جایی که می‌دانم یکشنبه در ایران تعطیل است و من از همین جا اعلام می‌کنم که امیدوارم مردم زیادی در آن روز به ورزشگاه آزادی بیایند و تیم ملی را در بازی با ماداگاسکار تشویق کنند.


با پایان یافتن نشست رسانه‌ای کی‌روش به رغم آن که اعلام شده بود اولین تمرین تیم ملی برای بازی با ماداگاسکار پنجشنبه است اما اولین جلسه تمرینی عصرچهارشنبه در زمین شماره یک کمپ تیم‌های ملی برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا