تظاهرات عليه دولت جمهوری آذربايجان در تبريز

تظاهرات اعتراض آميز عليه نشريه ای در جمهوری آذربايجان که مقاله آن به عنوان توهين به پيامبر اسلام تعبير شده است همچنان در ايران ادامه دارد و اين در حالی است که دستگاه قضائی جمهوری آذربايجان نويسنده و سردبير اين نشريه را به زندان محکوم کرده است.

کنسولگری جمهوری آذربايجان در تبريز برای دومين بار صحنه تظاهرات جمعی از شرکت کنندگان نماز جمعه اين شهر شد که به دعوت گروه موسوم به انصار حزب الله ‌آذربايجان شرقی در برابر کنسولگری گردآمدند و عليه دولت جمهوری آذربايجان شعار دادند.

تظاهرکنندگان در تجمعات پيشين خود از دولت جمهوری آذربايجان خواسته بودند با کسانی که به گفته آنان در مطبوعات اين کشور به دين اسلام توهين می کنند برخورد کند و حتی خواستار اعدام نويسنده مقاله ای شده بودند که انتشار آن در نشريه تازه تأسيسی موسوم به صنعت، به اين حرکتهای اعتراضی انجاميده است.

در تجمع مجدد تظاهرکنندگان تبريزی که پس از برگزاری نمازجمعه و مقابل کنسولگری جمهوری آذربايجان انجام گرفت شعارهايی همچون: "سلمان رشدی ثانی اعدام بايد گردد"، "دولت آذربايجان با اسرائيل هم کلام" و "دولت آذربايجان، مايه ننگ اسلام" سرداده شد.

محمدرضا تاج الدينی نماينده تبريز در مجلس شورای اسلامی نيز در جمع تجمع کنندگان به سخنرانی پرداخت و خطاب به دولت جمهوری آذربايجان گفت که اگر انتظار دارد کشورهای اسلامی در مقابل اشغال قره باغ توسط غيرمسلمانان از اين کشور حمايت کنند بايد در برابر آنچه وی اهانت اخير نشريه صنعت به پيامبر اسلام خواند برخورد قاطع از خود نشان دهد تا چنين "اهانتهايی" ديگر تکرار نشود.

وی مسئولان جمهوری آذربايجان را متهم کرد که با "بی تفاوتی و چراغ سبز آنها امروزه هجمه‌ های وقيحانه ‌ای به باورهای دينی و ارزشهای اسلامی صورت می‌ پذيرد که در طول تاريخ بی‌ سابقه بوده است".

فردی که روح الله بجانی، مسئول انصار حزب الله استان ‌آذربايجان شرقی معرفی شد نيز در اين تجمع سخنرانی کرد و از مسئولان ايرانی خواست در صورتی که مسئولان جمهوری آذربايجان با کسانی که وی عوامل توهين خواند برخورد جدی نکند، کنسولگری اين جمهوری را در تبريز تعطيل و اعضای آن را از ايران اخراج کنند.

يگان ويژه ضدشورش نيروی انتظامی در سراسر طول تظاهرات در کنار کنسولگری حضور داشت و مانع از نزديک شدن تظاهرکنندگان به اين ساختمان می شد.

پيش از اين در تهران و اردبيل نيز تظاهراتی عليه نشريه صنعت و جمهوری آذربايجان بر پا شده و 24 نماينده مجلس شورای اسلامی به وزارت امورخارجه ايران تذکر داده اند که بايد در خصوص "توهين به مقدسات اسلام و پيامبر اسلام" در يکی از نشريات جمهوری آذربايجان به دولت اين جمهوری هشدار دهد.

اين در حالی است که نشريه آذربايجانی صنعت که اين مقاله را چاپ کرده، نشريه ای مستقل و غيردولتی است و سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری آذربايجان گفته نيز که سببی برای عذرخواهی دولت جمهوری آذربايجان به دليل انتشار مقاله ای در نشريه ای غيردولتی نمی بيند.

سفير جمهوری آذربايجان در تهران نيز انتشار مقاله نشريه صنعت را به ارامنه و "دشمنان" آذربايجان نسبت داده است.

نشريه صنعت که در باکو چاپ می شود مقاله ای با عنوان "ما و اروپا" به قلم فردی به نام رافق تقی چاپ کرده که در آن از دين اسلام انتقاد شده و صفاتی همچون جنگ افروز بودن و خشونت به پيامبر اسلام نسبت داده شده است.

اين مقاله اعتراضاتی در جمهوری آذربايجان و ترکيه برانگيخت و مقالاتی در مطبوعات اسلامگرای ترکيه عليه آن چاپ شد.

دادستانی جمهوری آذربايجان اقدام به بازداشت رافق تقی، نويسنده مقاله و سمير صداقت اوغلو سردبير روزنامه صنعت کرد که هردوی آنها در دادگاه به عنوان برانگيزاننده عداوت مذهبی مجرم شناخته شده و به دو ماه زندان محکوم گرديدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا