یزدفردا "یک کارشناس تغذیه به ورزشکاران هنگام شروع مسابقات توصیه کرد: ورزشکاران حدود2ساعت مانده به مسابقه بافواصل آب رادريافت كنند.

یوسف نقیایی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان ، در خصوص تغذیه در ورزشکاران هنگام برپایی مسابقات ورزشی با بیان این مطلب که تغذيه ورزشكاران درمسابقات به سه دسته تقسيم بندي مي شود اظهار داشت: این موارد شامل؛

الف) تغذيه درروزهاي قبل ازمسابقه،

ب) تغذيه هنگام مسابقه

ج) تغذيه بعدازانجام مسابقات

وی در خصوص تغذیه در روزهاي قبل از مسابقه گفت: به طوركلي تغذیه در این دوران بايد طبق قوانين كلي و با مشورت متخصص تغذیه رعايت شود و درمجموع تغذيه اي متعادل باانرژي و پروتئين كافي همراه باشد.

وی با اشاره به تغذيه قبل از مسابقه افزود: قبل ازمسابقات چندنكته رابايد يك ورزشكاردرنظربگيرد یکی اینکه دريافت آب كافي در طول روز حائزاهميت است بنابراین توصيه مي شود ورزشکاران حدود2ساعت مانده به مسابقه بافواصل آب رادريافت كنند وبهتر است آب دريافتي آبی باشد که بادماي محيط هماهنگی داشته باشدچرا این نوع اب كه بهترين جذب رادارد.

نقیایی خاطرنشان ساخت:دريافت كربوهيدراتها مي تواند درموفقيت ورزشكارهنگام مسابقه نقش مهمي ايفاكند.

وی توصیه کرد:معمولا 6ساعت مانده به مسابقه ورزشکار باید حدود يك تا4گرم به اضافه هر كيلوگرم وزن بدن كربوهيدرات مصرف کنند.وی ادامه داد: كربوهيدراتها باتوجه به اينكه به گيليکوژن تبديل مي شوند انرژي فوري را هنگام مسابقه براي شخص فراهم كند.

وی گفت:براي مسابقاتي كه بيش از يك ساعت به طول مي انجامد توصيه مي شود بين مسابقه هم كربوهيدراتها که معمولا به صورت نوشيدني هاي ورزشي كه تركيبي از گلوگز ،نمك وآب مي باشد دريافت شود.

این کارشناس تغذیه یادآورشد:نكته ديگر مصرف غذاهايي مانند ماست ودوغ است كه مي تواند توليد اسيدلاكتيك نمايد بنابراین توصيه مي شود درنزديكي زمان مسابقه دريافت شود.

وی تصریح کرد: اگرمسابقه هنگام بعدازظهر باشد مصرف صبحانه كه عمدتا حاوی كربوهيدراتها است و همچنین ميان وعده مناسب مثل؛ ميوه ،بيسكويت وانواع مغزها باشد توصيه مي شود.

این کارشناس تغذیه در ادامه با اشاره به تغذيه براي بعدازمسابقات ورزشي خاطرنشان ساخت: ازآنجايي كه مقدارذخايرورزشكار بعدازمسابقات ورزشي تخليه شده است توجه به باريافت آن دربدن ضروري است در این دوران توجه و دريافت مایعات ،تامين گليگوژن تخليه شده كه بامصرف غذاهاي نشاسته اي تا 48ساعت بعدازمسابقه تامين خواهد شد مهم است.

این کارشناس تغذیه در پایان گفت:در نهايت اجراي رژيم غذايي همانند روزهاي قبل ازمسابقه كه مجدداساير موارد مغذي موردنياز راتامين مي كند در دوران بعد از مسابقات برای ورزشکار مهم و ضروری است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا