نماینده اردکان خبرداد:
پروژه انتقال آب به استان یزد بزودی به مناقصه گذارده می شود


یزدفردا :همه مسئولان توجه داشته باشند این موضوع دستاویز ملاحظات منطقه ای قرار نگیرد که چنانچه این امر باب شود و به مواردی همچون نفت و گاز و اورانیوم و غیره نیز سرایت یابد به صلاح کشور نیست و مشکلات سیاسی و امنیتی حادث خواهد شد.


یزد:نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي از بررسي روند اجرايي و مسائل و مشكلات خط دوم انتقال آب به استان يزد در جلسه مشتركي به دعوت وزیر نیرو خبر داد.

به گزارش یزدفردا  بنا بر اعلام دفتر این نماینده، محمدرضا تابش با اشاره به اهتمام امام جمعه فقيد يزد نسبت به انتقال آب به استان، گفت:در اين جلسه مقرر شد میزان آب مورد نیاز استان و میزان تخصیص آن بطور دقیق مشخص و عملیات اجرایی آبرسانی به استان با برگزاری مناقصه اجرای خط لوله انتقال آب به زودی آغاز شود.

وي افزود: استاندار یزد در اين جلسه ضمن بیان محدودیتهای آبی استان در بخش شرب و کشاورزی و عدم بارش باران در سالجاری که موجب تشدید خشکسالی‌های اخیر شده است، با اعلام اینکه آبرساني به تعداد زیادی از روستاهای استان از طريق تانكر انجام میشود، به خشك شدن سطح وسیعی از کشاورزی استان و یا در معرض آسیب جدی قرار داشتن آن اشاره كرد و اجرای این پروژه آبرسانی را یک تکلیف شرعی و رسالت ملی دانست.

وي به بخشی از اظهارات خود در اين جلسه نیز اشاره كرد و گفت: باید از موضع انصاف و واقع بینانه برخورد کنیم، باید آب استان چهار محال بختیاری تامین گردد و موضوع آبرسانی به استانهای یادشده نیز نباید تحت الشعاع مسائل منطقه ای قرار گیرد.

محمد رضا تابش با بيان اينكه در اين جلسه بر اين موضوع كه توزیع و انتقال آب یک مسئله ملی است و باید مبتنی بر یک کارکارشناسی سنجیده و تخصصی انجام پذیرد، تاكيد كرده است،‌ گفت: همچنين عنوان شد علی رغم انتقاداتی که نسبت به تاخیر در اجرای این پروژه وجود دارد و نسبت به برخی موارد تخصصی و فنی اعتراضاتی داریم، ولی به کار کارشناسی متخصصان وزارت نیرو اعتماد وجود دارد و می‌خواهیم با نگاه ملی این امر را به سرانجام برسانیم و همه مسئولان توجه داشته باشند این موضوع دستاویز ملاحظات منطقه ای قرار نگیرد که چنانچه این امر باب شود و به مواردی همچون نفت و گاز و اورانیوم و غیره نیز سرایت یابد به هیچ وجه به صلاح کشور نیست و مشکلات سیاسی و امنیتی حادث خواهد شد.

وي تاکید نمود: حفظ حیات استان یزد که بخشی از تمدن پرافتخار اسلامی-ایرانی است بسیار حائز اهمیت است و قطعا هیچ چیزی با اهمیت تر از حفظ هویت فرهنک و تمدن و ارزشهای یک کشور نیست، بنابراین در آبرسانی به یزد این نکته مهم نهفته است.

اين نماينده مجلس با اشاره به تشریح وضعیت آب استان در اين جلسه، افزود: سهمیه آب استان از خط اول 1/3 مترمکعب است که عملا حداکثر 5/2 مترمکعب انتقال داده می‌شود. این درحالیست که در ساعات اوج مصرف در استان به 5 مترمکعب آب نیازمنديم که این ضرورت اجرایی شدن هر چه سریعتر خط دوم انتقال آب را می‌رساند.

وي افزود: EC استاندارد جهت آب شرب حدود 500 تا 600 میکرو موس است و این در حالي است كه در برخی از شهرستانهای استان یزد شوری آب انتقالی در اختلاط با آب چاه به 1500 میکروموس رسیده که موضوعی تاسف بار است و می تواند خطراتی را برای سلامتی شهروندان استان به همراه داشته باشد.

تابش همچنین گفت: وزیر نیرو نيز در این جلسه با تسلیت رحلت امام جمعه فقیدیزد، بر لحاظ نمودن مسائل تخصصی در پروژه های انتقال آب تاکید نمود و ضمن یادآوری جلوگیری از هدررفت آب، خواستار بررسی جامع و سریع روی مطالعات انجام شده، گردید.

عضو مجمع نمایندگان استان یزد گفت: نامجو با تاكيد بر اينكه طراحی و اجرای این پروژه باید ملی باشد، به در نظر گرفته شدن نیاز همه استانها نيز تاكيد كرد و گفت هیچ مشکلی نباید مانع از انتقال آب به استان شود.

وی افزود: همچنین جلسه‌ای نیز به همراه استاندار ، معاون عمرانی و مدیر آب منطقه ای استان با عطارزاده معاون وزیر نیرو در امور آب وآبفا برگزار شد و با توجه به اینکه مراحل بررسی‌های فنی و اداری خط 350 کیلومتری انتقال آب به استان به اتمام رسیده است موافقت شد تا 200 کیلومتر از آن به مناقصه گذاشته شود که این امر نویدی امیدبخش برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه بزرگ و حیاتی است.

گفتني است، اين جلسه به منظور بررسی روند اجرایی و مسائل و مشکلات خط انتقال آب به استانهای یزد، کرمان و اصفهان و تامین آب مورد نیاز استان چهارمحال بختیاری در محل وزارت نیرو با حضور استانداران، نماینده ای از مجمع نمایندگان استانها، مدیران عامل آب منطقه‌ای استانها و معاونین و مدیران مربوط در محل وزارت نیرو برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا