دررسانه ها:
گزارش روزنامه ژاپني از آبگوشت ايراني

مرجع : مشرق
روزنامه ژاپني "ماين چي" گزارشي جذاب از غذاهاي ايراني منتشر کرده و فرهنگ غذا خوردن در ايران را دليلي بر حاکم بودن آرامش در زندگي مردم ايران دانسته است. اين روزنامه به صورت مفصل تري به غذاي آبگوشت پرداخته و آن را نمونه غذاهايي معرفي کرده که دليلي بر آرامش زندگي مردم ايران هستند.
گزارش روزنامه ژاپني از آبگوشت ايراني
گزارش روزنامه ماين چي از غذاهاي ايراني به اين شرح است:

حتي در تهران پايتخت ايران که از تهاجم فرهنگ غرب جلوگيري به عمل مي‌آيد، به تازگي مغازه‌هاي «فست فود» بسيار چشمگير شده است. در اين ميان، همچنين تابلو‌هاي مبهم و عجيب و غريب همانند «مسعود دونالد» به جاي «مک دونالد» و «KFC» به جاي«PFC» ( کنتاکي- مرغ-سرخ شده) به چشم مي‌خورد.اما با اين حال، آرامش بر زندگي مردم ايران حکمفرماست و عاداتي که با عجله همبرگري را سرهم بندي کنند، هنوز که هنوز است در ايران ريشه ندوانيده است.

«آرامش غذايي» و يا به عبارت ديگر وقت صرف کردن، چه در ساخت غذا و چه در تناول آن، هم‌چنان در ايران رايج است.«آبگوشت» نماينده اين نوع غذاها است که به شکل سنتي پخت مي‌شود. گوشت گوسفند، گوجه‌فرنگي، سيب‌زميني و نخود و لوبياي خيس‌خورده را به مدت ۴ تا ۵ ساعت بر روي گاز با شعله کم به شکل سوپ مي‌پزند.

روايتي نقل مي‌شود مبني بر اين‌که از قرن هفتم تاکنون که دين اسلام ظهور کرده است، آبگوشت در ايران تناول مي‌شود.اکثر مردم در ايران عادت ندارند که بيرون غذا بخورند. منوي اکثر رستوران‌هاي لوکس فقط کباب است. اما با اين حال، اکثر «چايخانه‌ها» تقريبا شلوغ است. افراد در چايخانه‌ها در حالي که قليان مي‌کشند و چاي مي‌خورند، از فضا به شکل ارزشمند براي گپ زدن بهره مي‌برند.مردم با فراغت خاطر زمان خود را سپري مي کنند. شهروندان کمي نيستند که پس از غروب آفتاب به همراه خانواده يا دوستان در چايخانه‌ها، ۳ تا ۴ ساعت با فراغ خاطر سپري مي‌کنند. آبگوشت که در واقع براي لذت بردن از اوقات فراغت است، بسيار مناسب براي چنين زماني مي‌باشد.

من خبرنگار براي ديدن چايخانه به «دهکده» بزرگ ترين مغازه منطقه ... واقع در بخش شمال شهر تهران که اکثر چايخانه‌ها در اين منطقه متمرکز شده‌اند، رفتم. در زير سايه درختان در محوطه وسيع بيرون چايخانه، ۸۰۰ تخت که بر روي آن فرش ايراني پهن شده بود، رديف شده بودند. زوج‌هاي جوان، خانواده‌ها به همراه بچه‌هايشان و... اين تخت‌ها را اشغال کرده بودند. اين افراد در ابتدا گپ مي‌زدند و مي‌خنديدند و سپس به آرامي غذا خوردن را شروع مي‌کردند.ده دقيقه در حالي که بر روي فرش نشسته بوديم منتظر مانديم. آبگوشت که در ظرف کوچک فلزي ريخته شده بود و بسيار بسيار هم داغ بود، براي ما آوردند.

آبگوشت در دو مرحله تناول مي‌شود. ابتدا تنها سوپ و چربي گوسفند را در داخل ظرفي مي‌ريزند و سپس نان را قطعه قطعه کرده و به آن اضافه مي‌کنند، پس از نفوذ سوپ و چربي به داخل نان آن را مي‌خورند. به نظر مي‌رسد سوپ چربي که به داخل نان نفوذ کرده سرشار از انرژي است که جذب بدن مي‌شود.پس از اين‌که از نان آغشته به سوپ چربي به خوبي لذت برديم، ديگر مواد آبگوشت از جمله نخود و لوبيا را به ظرف ديگري منتقل کرديم و آن قدر با ميله فلزي اين مواد را کوبيديم تا به شکل رب درآمد. سپس اين مواد را که در واقع مخلوطي از سيب زميني شيرين، نخود و لوبيا و عطر و طعم گوشت است، در لاي نان قرار مي‌دهند و مي‌خورند. البته چاشني‌هايي مانند نمک، فلفل، زردچوبه و ليموترش هم به ميزان مناسب به شکلي که مزه ترشي آن احساس شود، به آن اضافه مي‌کنند. در حالي که نان داغ و آبگوشت را با خوشحالي تناول مي‌کرديم، سر فرصت به سبزيجات تازه هم دستبرد مي‌زديم. بدين ترتيب، از احساس خوبي که دوغ خنک و نسيم شامگاهي اوايل تابستان به ما داده بود، لذت مي‌برديم.

اما با اين حال، چرا مردم ايران تا اين حد آبگوشت را دوست دارند و مي‌خورند؟ اکثر افراد در پاسخ به اين پرسش تنها به ذکر اين نکته که «از قديم چنين بوده است» اکتفا مي‌کنند و بدين ترتيب، نتوانستم معماي دوست داشتن آبگوشت را حل کنم. حتي با گذشت نيمه شب که مغازه‌ها بايد تعطيل شوند، هنوز چراغ‌ها خاموش نشده است و حدود ۵۰ مشتري پس از شام هم مشغول صحبت کردن هستند. ايرانيان به جاي سرعت در کارها و افزايش کارايي، از پيش بردن و انجام آرام کارها لذت مي‌برند براي اين کار در جامعه ايران دليل خاصي وجود دارد.چنان چه در چايخانه‌هاي داخل شهر تهران آبگوشت تناول کنيد، مبلغ ۴۰ تا ۷۰ هزار ريال( حدود ۳۲۰ ين) بايد پرداخت کنيد.

ايران که حدود ۴.۵ برابر ژاپن مساحت دارد، از فرهنگ غذايي بسيار متنوع برخوردار است. در استان کرمان واقع در جنوب ايران به جاي گوشت گوسفند از گوشت بز و همچنين در استان سيستان و بلوچستان، که نزديک به دريا است، به جاي گوشت گوسفند از گوشت ماهي در آبگوشت استفاده مي‌شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا