رييس ميراث فرهنگي شهرستان تفت گفت: با ثبت روستاهاي تاريخي مي‌توان به صورت جدي‌تر حفاظت و پاسداري از ميراث آنها را انجام داد.

ايسنا شيباني اظهار داشت: تخريب گورستان زرتشتيان در روستاهاي زين‌آباد توسط عوامل نامشخصي به قصد تصاحب اموال گرانب‌ها، صورت گرفته است.

وي افزود: مسبب اوليه اين تخريب برخورد چرخ لدر به يكي از قبرها بوده است كه در پي آن تعدادي افراد سودجو و كنجكاو، اقدام به تخريب بعضي از اين قبر‌ها نموده‌اند تا شايد اشياء گرانبهايي را به دست آورند.

شيباني بيان داشت: شيوه تدفين و عمق قبرها نشان از زرتشتي مسلك بودن مردگان اين قبرستان است.

وي اظهار داشت: تخريب اين قبرستان توسط اهالي اين روستا به نيروي انتظامي و سازمان ميراث فرهنگي يزد اعلام شده است ولي عاملان اين تخريب شناسايي نشده‌اند.

رييس ميراث فرهنگي شهرستان تفت در پايان اعلام داشت: تنها سه روستاي زرتشتي نشين در شهرستان تفت وجود دارد كه با ثبت آنها در فهرست آثار ملي كشور به عنوان روستاهاي تاريخي و گردشگري، امكان حفاظت كامل و دقيق‌تر از آنها با همكاري بيشتر با نيروي انتظامي فراهم خواهد آمد.

رييس انجمن زرتشتيان شهرستان تفت گفت: اين قبرستان مربوط به گروهي جديدالاسلام است و مربوط به زرتشتيان نمي‌باشد.

اردشير كامه در گفتگو با خبرنگار ايسنا - منطقه يزد، اظهار داشت: اين قبرستان محل دفن بيش از سه نسل از زرتشتياني است كه به اسلام روي آورده بودند.

وي افزود: قبرستان و قلعه مربوط به زرتشتيان در روستاي چم قرار دارد و اين قبرستان مربوط به فرقه‌اي خاص است كه مسلكي غير از زرتشتي داشته‌اند.

يك پژوهشگر زرتشتي گفت: اين قبرستان متعلق به 3 يا 4 نسل از زرتشتياني بوده است كه اسما مسلمان بودند ولي در اصل آداب و رسوم زرتشتيان را اجرا مي‌كردند.

شهناز شهزادي ‌اظهار داشت: پس از مسلمان شدن، اين زرتشتيان اجازه تدفين در دخمه را نداشتند به همين جهت با آيين زرتشتي در اين قبرستان دفن شده‌اند.

وي افزود: اوايل انقلاب اسلامي، موبد موبدان نزد امام خميني (ره) رفت و عنوان كرد « اين گروه از زرتشتيان هم آداب خود را حفظ كرده‌اند و هم به اسلام روي آورده‌اند، حال در انقلاب چه تكليفي بر عهده دارند» كه امام در پاسخ عنوان كرده‌ بودند « بايستي تكليفشان را يكسره كنند يا مسلمان شوند و يا زرتشتي»

شهزادي بيان داشت: در داخل اين قبور سدر و كشتي وجود دارد و حتي در خود قبرستان نيز عود روشن مي‌كنند، كه همگي نشانه‌هايي از شيوه تدفين زرتشتيان است كه با حضور در دفتر نماينده ولي فقيه در استان يزد،‌ اين مطلب را به آنها اعلام داشتم.

اين پژوهشگر در پايان اذعان داشت: اين شيوه تدفين مردگان، نشانگر پايه ايمان مردمي با مسلك زرتشتي است و از نمونه‌هاي فرهنگ ايران زمين مي‌باشد

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا