رييس فراكسيون محيط زيست مجلس:

در قضيه ريزگردها سازمان  های مسئول متعهدانه تر عمل كنند


یزدفردا :مجلس از بعد قانون گذاري و هم نظارتي نسبت به مسائل زيست محيطي حساس و كمك كار دولت است


جلسه هيات رئيسه فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي با حضو ر اعضاء و معاونت محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست و مديران و كارشناسان ذيربط به بررسي آلودگي هوا در كلان شهرها با تاكيد بر ريز گردها پرداخت .


دكتر محمد رضا تابش رييس فراكسيون محيط زيست مجلس دراين نشست گفت : مقابله با ريزگردها با توجه به اينكه گستره وسيعي از كشورمان را تحت تاثير قرار داده است، به عنوان يك خواست عمومي مطرح است و مجلس امسال در كميسيون تلفيق به اين موضوع توجه داشته و مبلغ 1 ميليارد دلار براي مقابله با ريزگردها- مهار آبهاي مرزي و رسيدگي به وضعيت تالاب ها اختصاص داد كه اميدواريم هر چه سريعتر برنامه اجرايي و عملياتي اين مباحث توسط سازمان محيط زيست ارائه گردد و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور نيز كل اعتبار را تخصيص دهند.


وي گفت :رسانه ها و افكار عمومي بايد نسبت به مسئله ريز گردها وتبعات سويي كه براي سلامتي مردم و طبيعت دارد ، حساس باشند و اطلاع رساني نمايند . وزارت بهداشت نيز بايد در اين خصوص به وظايف خود متعهدانه عمل نمايد .


تابش همچنين افزود :استفاده از فناوري هاي نوين و تكنولوژيهاي جديد براي استقرار گياهان در مناطق كويري و بياباني و مقابله با ريزگردها مورد توصيه است.


رييس فراكسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس شوراي اسلامي افزود:نبايد با پديده هايي نظير مقابله با گرد و غبار بصورت مقطعي برخورد شود ،بلكه بايستي با نگاه كلان نگر براي مقابله دراز مدت و هم كوتاه مدت و ميان مدت برنامه ريزي نمود.


پيگيري عمل به توافقات منطقه اي فيمابين ايران و ساير كشور ها نيز بايد از طريق وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محيط زيست موردتعقيب قرار گيرد .


تابش گفت : اگر در اين قضيه هم از بعد داخلي و هم از بعد خارجي دستگاه هاي مربوطه متعهدانه تر عمل مي كردند امروز شاهد تاثير پذيري 22 استان كشور از اين پديده مخرب نبوديم .


وي درپايان جلسه همچنين افزود : مجلس همچنان كه در كميسيون تلفيق و برنامه و بودجه به اين موضوع توجه داشت ، يار و مدد كار دولت براي تصويب و اصلاح قوانين لازم خواهد بود و نظارت قويتر خويش را بر حسن اجراء برنامه ها و تعهدات روا خواهد داشت .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا