چوب خصوصی سازی تنها توی سر مردم و کارگران بدبخت میخورد و بس !
حبیب حسن زاده
در مملکت اسلامی ما گمان غالب مردم اینست که با عنایت به آموزه های دینی اگر مسؤلین حرفی بزنند یا وعده ای بدهند ، شرعاً ملکف هستند به وعده خود عمل کنند و چنانچه غیر از این باشد گناهی بزرگ مرتکب شده که باید هم در پیشگاه خداوند و هم در قبال مردم پاسخگو باشند که دین مبین اسلام صریحاً فرموده است " اوفوا بالعقود و... "
هنوز مردم مناطق محروم کشور و منجمله بافق یادشان نرفته که دولت و مجلس محترم با چه شور و اشتیاقی برای محرومیت زدائی از این مناطق اجراء هشت طرح فولادی را مطرح و با ارائه نظرات کارشناسانه خود بر اجراء هر چه سریعتر آنها تأکید نموده اند و با تأکید بر این مطلب که این طرحها ضمن توجیح اقتصادی بالا میتواند اساسی ترین مشکل این مناطق را که بیکاری و بدبختی مرمانشان است را مرتفع نماید . سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با انشتار گزارشی بر اقتصادی بودن اجرای 8 طرح فولاد استانی با استناد به نظر کارشناسان و مستندات موجود تاکید کرد .
در گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از قول رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آمده است: 8 طرح فولاد استانی جزو مصوبات شورای اقتصاد است و شورای اقتصاد تنها طرحهایی را تصویب میکند که توجیه فنی و اقتصادی داشته باشند و ادامه داده است : اجرای 8 طرح فولاد استانی از جمله کارهای خوب دولت نهم بوده که در سفرهای استانی به تصویب رسیده و به عنوان یک خواسته عمومی در سطح کشور است و اضافه کرده است : به نظر من دولت باید از هر طریقی که میتواند این 8 طرح را سریعا به اتمام برساند .
از سوی دیگر معاون برنامهریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن هم گفته: با استفاده از راهکارهایی که اندیشیده شده این طرحها می توانند از تسهیلات ارزی از جمله اوراق مشارکت ارزی و نیز اعتبارات ارزی بانک مرکزی استفاده کنند ، که این امر سرعت اجرای 8 طرح فولادی را بیشتر خواهد کرد وی افزوده است : توجیه فنی و اقتصادی این طرحها نیز توسط مشاوران و کارشناسان بررسی شده و به تصویب شورای اقتصاد نیز رسیده است و مشار الیه در پایان اظهار داشته : انتشار اوراق مشارکت ریالی نیز یکی از راههای مهم تامین منابع مالی برای اجرای این طرحها است. ضمن اینکه برای تسریع بیشتر این طرحها انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز مصوب شده است و اوراق مشارکت ریالی نیز به زودی منتشر میشود .
اکنون همه آن اظهارات کارشناسانه و دقیق وانهاده شده و در چرخشی یکصده و هشتاد درجه ای با این نتیجه رسیده اند که باید هشت طرح فولادی به بخش خصوصی ! واگذار شود که تا آنجا که نگارنده مطلع است تست نظریه اخیر تنها بر روی طرح فولاد بافق انجام شده است و سایر طرحها بقوت خود باقی هستند که اگر اینچنین باشد و اطلاعات واصله در این رابطه صادق ، باید در همه اظهار نظر ها و وعده و وعید ها که نه ، در خود این آقایان شک کرد که احساسات مردم و عواطف آنان را به بازی می گیرند تا عده ای سرمایه دار ، سرمایه های خود را افزون کنند و محرومین و پاه برهنه ها ، بقول حضرت امام (ره) همچنان در فقر و بیچارگی ! ما فراموش نکرده ایم که پس از استارت هشت طرح فولادی در کشور که با هدف توسعه شهرهای محروم آغاز شده بود وزیر صنایع و معادن گفت : از نیمه دوم سال آینده، هشت طرح فولادی به ترتیب تا سال 91 به بهره برداری می رسد و اضافه نموده : امروز قطار پیشرفت در حوزه صنایع فولادی با سرعت در حال حرکت است؛ به گونه ای که طرح های صنعت فولاد یکی پس از دیگری به بهره برداری می رسد . و ادامه داد : به عنوان مثال دو طرح بزرگ فولادی در استان یزد ایجاد شد که طرح اول به بهره برداری رسیده و طرح دوم تا نیمه اول سال آینده (1390) !! به بهره برداری خواهد رسید . وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا هشت طرح فولادی طبق برنامه به بهره برداری خواهند رسید ؟ تصریح کرد : از ابتدای پاییز سال آینده بهره برداری از طرح های هشتگانه فولادی آغاز خواهد شد ؛ به گونه ای که با تامین منابع تا پایان سال 1391 همه این طرح های فولادی به بهره برداری خواهند رسید .
اکنون طرح فولاد بافق که یکی از طرحهای هشتگانه مورد نظر بوده و دولت محترم بگفته وزیر قول داده بود تا پائیز امسال به بهره برداری برسد و ضمن توسعه صنعت فولاد کشور ، اهم مشکل مردم که بیکاری است را مرتفع نماید بطور مرموز به بخش خصوصی واگذار شده که هم اکنون مجاری امور در طرح یاد شده مسکوت ، پیمانکاران معلق و بلاتکلیف و مهمتر از همه پرسنل زحمتکش آن نیز در خوف و رجاء بسر می برند و معلوم نیست سرنوشت آنان چه خواهد شد و کی و چگونه ممر ارتزاق خانواده آنان که این شغل ، بنوعی شریان اقتصادی آن خانواده ها نیز هست ، مسدود خواهد شد و بالتبع آغاز یک مرگ تدریجی !
ما مخالف خصوصی سازی به معنای واقعی آن نیز نیستیم که اگر آن اتفاق بیفتد بیقین معاش مردم رونق بیشتر ، مشاغل دارای تأمین شغلی زیادتر ، اقتصاد مملکت روانتر و توسعه صنعتی گسترده تر خواهد شد و ما خصوصی سازی را به معنی واگذاری صنعت در یک میدان رقابتی بدون رانت به بخش خصوصی که اگر از جیب مبارک خودشان بپردازند البته پس از اصلاح قوانین بسیار شایسته است ، اما گاهی شاهد خصو صی سازی به مفهوم فرار از ضوابط دولتی و دستگاههای نظارتی هستیم. مثلا با واگذاری فلان شرکت به فلان شرکت دیگر که آنهم نهایتا متعلق به دولت یا عام ملت (ّ که به معنی عام آن که همان دولت می شود) شرکت خصوصی اعلام شده و در نتیجه دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و... حق نظارت روی آنرا ندارند.
در نتیجه برای مثال حالا دیگر این شرکت هر کس را بخواهد با هر حقوقی استخدام می کند و به هر کس بخواهد کمک و پاداش می دهد. و تولیدش هم غیر رقابتی است . یعنی دولت با ایجاد تعرفه از او کمک می کند و او هم با توجه به آنکه خارج از بازرسی است به دولتیان کمک می کند. در چنین شرایطی پول کارخانه از جیب مبارک خریدار پرداخت نشده و لی خریدار سود آنرا می برد بدون آنکه خیلی دلش بسوزد . و در این میان چه کی متضرر می شود ؟ جواب واضح است ، در این وسط مصرف کننده که عام مردم هستند هزینه ها را غیر مستقیم می پردازند . ولی وجود انحصارات نمی گذارد که مردم متوجه این پرداختهای اضافی شوند.
پس نتیجه می گیریم که لغو انحصارات و رانتها مقدم بر خصوصی سازی است . پس ای مؤمن مسلمان ، اول طهارت و وانگهی قیام برای نماز .
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 31,اکتبر,2024