جان مردم به لب ، آرامش مردم در محاق فراموشی


حبیب حسن زاده


برابر قوانین موضوعه کشور که توجه به ایجاد تمهیدات لازم برای انجام و نظارت بر اجراء آن قوانین توسط دستگاههای مربوطه اعم از شهرداری و راهنمائی و رانندگی امری مسلم و تخطی از آنها خود جرم تلقی شده است توقف وسايل نقليه سنگين و کاميون‌ها در داخل محدوده شهر ممنوع است و در قانون آمده است :


- توقف وسايل نقليه باربري سنگين ( 5 تن به بالا) و اتوبوسهاي خارج شهري در خيابان ها و در ساعات غير مجاز


- عبور کاميونهاي سنگين و اتوبوس هاي خارج شهري در ساعات و مسيرهاي غير مجاز در شهر


- صداي ناهنجار لوله اگزوست و ...


آيا وقتی قانون نادیده گرفته می شود و براحتی توسط عده ای از خدابیخبر نقض می شود و باعث جنگ اعصاب و روان در مردم می گردد نبايد به اين حال و روز گريست كه حق ويژه‌اي را براي كساني قايل شويم و حق و حقوق مسلم و درجه یک مردم را که همانا تأمین آرامش روحی و روانی آنان است ، ناديده گرفته و متأسفانه چنان سر در گريبان گيريم كه گويي از هيچ چيز اطلاعي نداريم ؟ معلوم نيست در كجاي قوانین راهنمائی و رانندگی کشور و قاموس و قانون شهري آمده است كه مردم باید صبح را بجای شنیدن آواز گنجشک ها ، تلطیف روح و روان و استنشاق هوای لطیف صبحگاهی با صدای گوشخراص و خرد کننده اعصاب یعنی کامیون ها ، تراکتورها و ... شروع و از دود های کشنده ناشی از کار مداوم موتورهای دیزل ریه های خود را پر کنند ؟!


و شکی نیست این همه قانون صرفاً برای تأمین ارامش و آسایش شهروندان و مردم وضع شده است و تردیدی نیز نیست که شرعاً عدم رعایت آن توسط دارندگان وسائط نقلیه سنگین و عدم نظارت بر حسن اجرای آن توسط دستگاههای مسؤل امری مذموم و از مصادیق تضییع حق الناس است و در پیشگاه خداوند منان باید پاسخگو باشند . اطلاعی که نگارنده از این معضل شکننده و خرد کننده اعصاب مردم دارد اینست که شورای محترم ترافیک شهرستان تا کنون بارها این موضوع را تذکر و مصوب کرده اما دریغ از کمترین توجه به رعایت آن ! مأمورین راهنمائی و رانندگی ما این روزها فقط بدنیال این هستند که در داخل شهر شما را بدلیل نبستن کمربند ایمنی جریمه کنند و بس در حالیکه این موضوع به دلیل رعایت سرعت توسط غالب رانندگان در محدوده درون شهری چندان ضرورتی ندارد و در شهر های بزرگ همین الان این مسئله موضوعیتی ندارد از طرفی معضل مورد بحث ما که فوق العاده مهم و حیاتی است ، یعنی ورود و توقف وسائط نقلیه سنگین در محدوده و داخل شهر ، کاملا آزاد و مردم ازاری و رفتن روی اعصاب دیگران و سلب آسایش آنان مورد اغماض قرار می گیرد .


راستی در این عصر غمبار که مردم هر کدام مشکلات خاص خود را دارند و با اندازه کافی نیز از نظر روحی و روانی بدلیل عدم تأمین ارامش آنان توسط متصدیان این امر بهم ریخته و مشوش هستند ، چرا مأمورین اجراء قانون از کنار این مسئله مخرب روان با بی توجهی عبور می کنند ؟ عده ای از مردم مقصر اصلي در اين آشفته بازار را راهنمايي و رانندگي مي‌داند و می گویند : اگر راهنمايي و رانندگي به وظيفه ذاتي و فطري خود عمل كند هيچ‌كس به خود اجازه نمي‌دهد با وسائط نقلیه سنگین درون شهر بیاید و مجاورت منازل مسکونی مردم را که باید محل آرامش و سکونت باشد به پارکینگ تبدیل نماید و در آغاز هر صبح که مردم بیش از هر زمان به نشاط و ارامش احتیاج دارند با صدای ناهنجار اگزوست ها و موتور خودرو های سنگین خود منطقه مسکونی را به میدان جنگ اعصاب مبدل نمایند .


بنظر میرسد آقایان باید در جلسه شوراي ترافيک شهرستان بنشینند و راه چاره ای بیندیشند و شهرداری را در کنار هزینه سرمایه همین مردم در مواردی که اولویت چندانی نیز ندارد ملزم به ایجاد شهرك حمل و نقل با امكان پارك خودروهاي سنگين و كاميون‌ها در اين شهرك نمایند تا ضمن تقلیل ترافيك در داخل محدوده شهري و رعایت مباحث زيست محيطي و افزایش ضریب آرامش روانی مردم مظلوم و بی دفاع بافق و حفظ مبلمان و آسفالت درون شهری بتوانند مدعی شوند که به فکر آرامش روحی و روانی مردم هم هست ! و از سوئی دیگر شركت‌هاي كاميون داران نیز باید با سامان دهي خودروهاي سنگين در شهرك حمل و نقل گام‌هاي جدي در جهت توسعه اين شهرك از جوانب مختلف بردارند و نکته آخر اینکه اگر بدنبال شهری توسعه یافته و اباد و برخوردار از یک ارامش نسبی برای مردمانش هستیم و اراده مسؤلین مربوطه نیز بر توقف این پسرفت تدریجی است باید با تکیه بر عقلانیت و قانون جلوی این پسرفت ظاهری و عمومی گرفته شود و نیک بدانیم که بفرموده خمینی کبیر (ره) خدمت به مردم خدمت به رسول الله (ص) است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا