بیست دومین سالگرد عروج روح الله:برنامه های ستاد خارجی بزرگداشت امام خمینی(س)

یزدفردا : جماران - تهران

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مقدم مسوول ستاد خارجی بزرگداشت امام خمینی(س) و معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به تشریح فعالیت های ستاد خارجی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) پرداخت.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر مقدم در اشاره به شکل گیری ستاد خارجی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) گفت: از نخستین مراسم های سالگرد ارتحال حضرت امام (س) ستاد خارجی یکی از بخش های اصلی ستاد مرکزی بزرگداشت بوده است . ستاد خارجی مسوول سازمان دهی مجموعه کارهای مرتبط با شخصیت های فرهنگی ، سیاسی ، علمی و علاقمند به امام و انقلاب اسلامی از کشورهای مختلف هست که علاقه دارند در مراسم 14 خرداد حضور داشته باشند و بالطبع یک سری برنامه های جانبی هم برای آنها تدارک دیده می شود و معمولاً برنامه پنج روزه ای را در خدمت این مهمانان هستیم و امسال هم مانند سال های پیشین این برنامه تدارک دیده شده است.


معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه داد: ستاد خارجی به خاطر اینکه در ارتباط و ادغام با معاونت بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) فعالیت می کند بر خلاف سایر کمیته های ستاد بزرگداشت دبیرخانه دائمی دارد. البته سایر بخش های ستاد بزرگداشت نیز در ارتباط و هماهنگ با موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی هستند اما چون مسوولیت ستاد خارجی با معاونت بین الملل موسسه ترکیب شده است توانسته است دبیرخانه اش را حفظ کند و با رایزنی و مناسبات و روابط در طول سال هم در گزینش و انتخاب این شخصیت ها آگاهانه تر عمل می کند و هم کمک کرده است در ساماندهی هماهنگ تر و سهل تر تصمیم بگیرد .


مسوول ستاد خارجی بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: طبیعتاً ما علاوه بر برنامه های دبیرخانه، جلسات ستاد خارجی را که از تمام نهادهای مرتبط با خارج از کشور در آن حضور دارند داشته ایم؛ وزارت امور خارجه ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، مجمع جهانی اهل بیت ، سازمان تقریب مذاهب اسلامی و سازمان های دیگر در این جلسات حضور پیدا می کنند .


مقدم در رابطه با تقسیم بندی مهمانان ستاد خارجی افزود: مهمانان ستاد خارجی در دو حوزه تقسیم می شوند . بخشی از مهمانان مردمی هستند و به شکل گروهی و دسته جمعی و عموماً از کشورهای هم جوار مثل عراق و پاکستان و افغانستان و کشورهای تازه استقلال یافته وارد کشور می شوند . پذیرایی و استقبال از این مهمانان یک نوع ساماندهی می شوند ولی بخش دیگر مهمانان وی‍ژه ای هستند که با کمک و مشارکت وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یعنی نمایندگان سیاسی و فرهنگی ایران در خارج از کشور گزینش و دعوت می شوند و برنامه های ویژه ای نیز برای آن تدارک دیده می شود ، البته این بخشی است که ستاد خارجی متولی آن است و ممکن است ارگان ها و سازمان های دیگر نیز فعالیت هایی داشته باشند .


مسوول ستاد خارجی بزرگداشت امام خمینی(س) در رابطه با تعداد مهمانان افزود: امسال حدود 350 نفر مهمانان مردمی و حدود 250 نفر مهمانان ویژه ستاد خارجی بزرگداشت حضرت امام(س) هستند که از مجموع 37 کشور به میهن مان تشریف می آورند. ما بیوگرافی و رزومه مهمانان ویژه مان را که عموماً شخصیت های علمی ، سیاسی و دانشگاهی و یا خبرنگار و بخشی نیز ائمه جماعات از کشورهای مختلف هستند پیش از پذیرش دریافت کرده ایم .


مقدم ضمن اعلام روز پنج شنبه برای شروع برنامه های رسمی ستاد خارجی ادامه داد: ما هر ساله برنامه های جانبی برای مهمانان ویژه مان داریم که امسال نیز دو سمینار برای این مهمانان پیش بینی شده است . سمیناری را وزارت امور خارجه برگزار می کند که بخشی از مهمانان ما در آن مشارکت خواهند کرد ستاد خارجی نیز خودش با توجه به تحولات و رخدادهای منطقه سمیناری را در نظر گرفته است .


معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ضمن اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: به هر حال منطقه ما فضای ویژه به خود گرفته و یک حرکت مردمی استبداد ستیز و ضد اختناق شکل گرفته است. ملت های عرب بیدار و آگاه شده اند و به سمت آزادی و رهایی و استقلال و عزت حرکت می کنند به شخصیت ملی ، دینی و مردمی خودشان آگاه شده اند و از این رو ما برنامه ای را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم از زبان خود آنها بشنیوم که رخدادها وتحولاتی که در کشورهایشان صورت گرفته بر چه پایه و بنیادی تفسیر و تحلیل می شود.


معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در زمینه برنامه های مدنظر برای این مهمانان ادامه داد: برنامه های دیگری نیز برای بازدید از مراکز علمی و فرهنگی و مذهبی خواهیم داشت که بیت حضرت امام (س) از آن جمله است . ملاقات هایی نیز با مقامات کشوری دارند و طبیعتاً روز چهاردهم خرداد نیز در مراسم بزرگداشت حضرت امام (س) شرکت خواهند داشت و پایان برنامه های ما پانزدهم خرداد پس از حضور مهمانان در مشهد مقدس خواهد بود .


حجت الاسلام و المسلمین دکتر مقدم در پایان با اشاره به موقعیت وی‍ژه اجتماعی و فرهنگی مهمانان ستاد خارجی افزود: عمده ترین مسئله ستاد خارجی تسهیل و همراهی و مشارکت با مراکز فرهنگی و آکادمیک کشور هست تا بتوانند در یک فضای آماده با شخصیت های علمی و فرهنگی کشورهای مختلف ارتباط برقرار کنند و در این راستا با مراکز دانشگاهی و دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و صدا و سیما و موسسات مختلف هماهنگی شده است تا یک نوع ارتباط سازنده ای با این مهمانان برقرار شود و ما آماده ایم که هر کسی به فراخور نگاه و رویکرد خودش با آنها ارتباط برقرار کند و دیدار داشته باشد .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا