يزدفردا:علی آبادی :افق شهر آهن و فولاد ایران  علما و بزرگان بسیاری را نیز در دامان خود پرورش داده كه در حد بضاعت سعي خواهیم کرد که به معرفی آنان بپردازیم

بقایای مدارس قدیمی شهرستان بافق حاكی ازتربیت و تعلیم طلاب علوم دینی و فرهنگ اصیل مردم است.

این خطه علما و بزرگان بسیاری را نیز در دامان خود پرورش داده ،كه از جمله آنان می توان به

 روحانی مبارز «مرحوم حاج شیخ محمد تقی بافقی» اشاره نمود كه از علما ی بزرگ و با تقوی عصر خویش بود  

«ملا اسدالله بافقی» برادر مرحوم شیخ محمد تقی

«شرف الدین علی بافقی» ازشعرا و علمای بزرگ

«ملا عبدالله بافقی صاحب حاشیه»

«مرحوم محمد تقی خان بافقی» ملقب به خان بزرگ حاكم مقتدرو توانای یزد و كرمان كه سالها وی و پسرانش بر یزد حكومت كرده و منشا آثارو بركات بی شماری از جمله باغ و ساختمان دولت آباد,میدان خان , حمام خان,مدرسه خان, مدرسه عبدالرحیم خان, بازار خان وباغ هاو قنوات زیاددیگری بودند.

 علما و اندیشمندان دیگر جزو افتخارات تاریخ این شهرستان محسوب می شوند

شهر بافق مهد علم و هنر و شعر بوده و شعرای بلند آوازه ای به آسمان ادب ایران زمین تقدیم كرده است كه مشهور ترین آنها مرحوم «كمال الدین محمد بافقی» متخلص و مشهور به «وحشی بافقی» شاعر توانای قرن دهم زمره آنان است.

همچنین«ام هانی»اولین شاعره زن یزد كه از نوادگان مرحوم محمد تقی خان بافقی بود نیز با بیت مشهور :                                                  

        «  كم فرصتند مردم عالم بهوش باش  

                                                                      در خون كشند بسمل در خون تپیده را » 


را می توان عنوان كرد.

 نكته جالب اینكه در طول تاریخ ایران دو نفر مستقیما توسط پادشاهان و حاكمان ظالم ایران به علت قیام و اعتراض به حكام جور و ظلم مورد ضرب و شتم قرارگرفته اند كه هر دو از شهر بافق بودند.


 اول: مرحوم «عبد الرضا خان بافقی» فرزند بزرگ مرحوم محمد تقی خان بافقی مشهور به «محمد تقی خان بزرگ» حاكم مقتدر و متقی ولایت یزد و كرمان در سال  1200 قمری در دوره صفویه  كه آقای دكتر باستانی پاریزی در كتاب حماسه كویر اورا شیر بیشه كویر لقب دادو در نهایت با ضربات چاقو و دشنه و كارد و شمشیر خانواده شاهزادگان قاجار در مشهد به شهادت رسید.


 دوم: مرحوم«آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی» كه از سوی مرحوم طالقانی به ابوذر زمان ملقب شد و حضرت امام خمینی (ره) فرمودندكه  او  با نور خدا می دید.»


دیدارها و  كمالات وی با حضرت ولی عصر (عج) و عنایات حضرت (ع) به وی مشهور و معروف است.


و خود ایشان ادعا نموده بود كه اگر مرانكشند زنده خواهم بود تا آن حضرت ظهورنمایند عمران و رونق مسجد معروف جمكران بر خاسته از توجه ویژه ایشان در زمان گمنامی این مسجد می باشد.

وی به دنبال انجام نهی از منكر در مقابل خانم و دختران رضا شاه قلدر در نوروز 1306 شمسی در  شبستان صحن مطهر حضرت معصومه (س) كه موجبات خشم رضا شاه فراهم شد و وی شخصا و بسرعت به قم آمده و مستقیما باعصا و شلاق در صحن مذكور به جان شیخ  یگانه عصر و مجسمه زهد و تقوی افتاده و سپس ایشان رابه زندان افكنده وسپس تبعید نمودند كه در سال 1325 شمسی در شهر ری فوت نموده و در كنار آرامگاه حضرت آیت الله حاج شیخ كاظم حایری یزدی مؤسس حوزه قم در حرم حضرت معصومه (س) دفن گردید

انشالله در فرصت های آتی حق بزرگان بافق را ادا خواهیم کرد.

 

يزدفردا

 


 

 

 

بافق؛ عروس دره انجير بافق؛ عروس دره انجير
تاریخ : 15 تير 1385 - قبل‏ازظهر 08:09
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا