ابراهیم شیبانی جمعه در حاشیه شانزدهمین کنگره بانکداری‌اروپا در فرانکفورت آلمان نحوه تعامل بانک مرکزی ایران با بانک‌های آلمان را بسیار مطلوب و خوب دانست و افزود: شرکا و همکاران بانکی ما در آلمان از جمله بانک‌هایی در جهان هستند که روابط بسیار خوبی با ایران دارند و این مناسبات قدیمی خود را نیز ادامه می‌دهند.

رییس بانک مرکزی ایران گفت: در حاشیه این اجلا‌س نیز با روسای بانک‌های‌آلمانی مذاکرات مفید و دلگرم‌کننده‌ای داشته‌ایم.

شیبانی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر اعمال محدودیت از سوی پاره‌ای از موسسات بیمه اروپایی نظیر بیمه هرمس آلمان برای ارایه تضمین تجاری بین‌دو کشور گفت: ما با مسوولا‌ن بیمه هرمس صحبت نکرده‌ایم اما مهم بانک‌های‌آلمان هستند و چنانچه در نظام بانکی بین کشورها روند مبادلا‌ت فیمابین روان‌باشد بیمه‌ها نیز بر همین مبنا عمل خواهند کرد.

رییس بانک مرکزی ایران درباره مناسبات بانکی بین کشورمان و اروپا نیزگفت: همکاریهای دو جانبه با بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه ودیگر کشورهای اروپایی هم در سطح مطلوب و خوبی قرار دارد.

وی افزود: هیاتی ایرانی در جریان این سفر همچنین با نمایندگان و روسای‌بانک‌های عمده اروپایی نیز دیدار کرد.

شیبانی اضافه کرد: البته برخی از این بانک‌ها برای مناسبات خود باایران زیر برخی فشارها قرار گرفته‌اند اما در مجموع روابط آنها با کشورمان‌محکم بوده و هم‌اکنون نیز این روابط سیر منطقی خود را طی می‌کند و مذاکراتی نیز در این رابطه صورت گرفته است تا بتوانیم همکاری خود را در بخش‌های مختلف پیش ببریم.

شیبانی در پاسخ به اینکه اعمال فشار برخی کشورها نظیر آمریکا به بانک‌های خارجی برای کاهش مناسبات بانکی و تجاری خود با ایران تا چه اندازه محدودیت در روابط سیستم بانکی کشورمان با طرفهای خارجی ایجاد کرده است‌گفت: هر چند آمریکایی‌ها در این زمینه تلا‌ش زیادی کرده‌اند اما بانک‌های کشورهای مستقل معمولا تلا‌ش دارند تا بر طبق مستقل عمل خود رفتار کنند و با در نظر گرفتن منافع خود, مناسبات طولا‌نی‌شان را با ایران مد نظر قرار دهند.

شیبانی گفت: ما با مسوولین بانک‌های آلمانی و فرانسوی در این کنگره‌صحبت کرده‌ایم و این بانک‌ها به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و مشکلی‌در این زمینه برای کشور ما ایجاد نخواهد شد.

رییس بانک مرکزی ایران در عین حال افزو: مشکلا‌ت اندکی نیز با برخی ازبانکهای اروپایی نظیر یک بانک سوییسی که سهامداران عمده آنها آمریکایی‌هاهستند ایجاد شده بود که در مجموع مشکلی در مجموعه ارتباطها و همکاریهای‌نظام بانکی کشورمان با شرکای خارجی ایجاد نمی‌کند.

رییس بانک مرکزی ایران در ادامه تاثیر حضور در این مجمع را برای نظام‌بانکی کشورمان با اهمیت دانست و افزود: ما در این کنگره این فرصت راداشتیم که مواضع خود را مبنی بر اینکه بدنبال برقراری مناسبات دوستانه‌هستیم مطرح کنیم و همچنین این زمینه ایجاد شد که با کارشناسان و مسوولا‌ن نظام بانکی کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی که قبلا هم به ایران سفر کرده‌اند گفت و گو کنیم.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلا‌می ایران افزود طرف‌های اروپایی که درنشست‌های خود با آنها مذاکره داشتیم اذعان داشتند که ایران کشور مکان امنی‌برای فعالیت‌های بانکی در جهان به شمار می‌رود.

شیبانی‌, دیدار روسای بانک‌های مرکزی که در حاشیه این کنگره انجام می‌شودرا هم یکی از اهداف حضور خود و معاون ارزی بانک مرکزی در این اجلا‌س خواندو گفت: برگزاری این اجلا‌س باعث می‌شود که از سفرهای زیادی جلوگیری شده ومسوولا‌ن و کارشناسان نظام بانکی بتوانند مسایل و موضوعات مورد نظر خود رابا یکدیگر مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دهند.

نهمین اجلا‌س هفته بانکداری اروپا 22 تا 26 آبان ماه در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شده است.

در این اجلا‌س که بزرگترین گردهمایی سالا‌نه صنایع مالی و بیمه اروپا به‌شمار می‌رود, بیش از 450 سخنران به همراه چندین هزار میهمان از بیش از 60کشور جهان حضور دارند.

همچنین در این اجلا‌س 30 جلسه تخصصی در کنار 150 کارگاه آموزشی درزمینه‌های مختلف امور مالی و بانکی برگزار شد.

تمرکز اصلی این اجلا‌س یک هفته‌ای که در آن بسیاری از نهادهای ملی‌آلمان و انجمن‌ها و سازمانهای بانکی و بیمه‌ای بین‌المللی نیز حضور دارند,موضوع مبارزه با پولشویی بخصوص در حیطه بین‌المللی و راهکارهای مبارزه باآن است.

در بخش دیگری از این اجلا‌س نیز که در مجموع بیش از یکصد شرکت‌, رسانه‌و نهادهای مالی اروپا حامی برگزاری آن هستند, موضوع فعالیت‌های نهادهای‌بانکی و مالی در اروپای مرکزی و شرقی نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.

"آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان نیز قرار است بعدازظهر امروز به وقت‌محلی در این اجلا‌س سخنرانی کند.

"واسلا‌و کلا‌وس" رییس جمهوری چک‌, "کریتین لا‌گارد" وزیر تجارت فرانسه‌,"لوکاس دی پاپادموس" معاون رییس بانک مرکزی اروپا, "یوزف آکرمان" رییس‌دویچه بانک آلمان‌, "کلا‌وس پتر مولر" رییس کومرتس بانک و "هربرت والتر"رییس بانک درسدنر آلمان از جمله سخنرانان جلسه صبح امروز این اجلا‌س‌بودند.

"ریچارد دبیلو فیشر" رییس بانک فدرال آمریکا در ایالت دالا‌س‌, "جاسم‌الا‌مانای" مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق پولی عرب در ابوظبی و "سلطان‌بن ناصر السویدی" رییس کل بانک مرکزی امارات متحده عربی هم در مباحث‌مختلف این نشست سخنرانی خواهند کرد.

هیات جمهوری اسلا‌می ایران به ریاست دکتر "ابراهیم شیبانی" رییس کل‌بانک مرکزی به همراه "محمد جواد مجرد" معاون ارزی این بانک فردا )شنبه(نیز در فرانکفورت با بازرگانان ایرانی مقیم آلمان دیدار و در جلسه مشترکی‌به بررسی مسایل و مشکلا‌ت آنان در زمینه بانکداری می‌پرداز

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا