120میلیارد هزینه اسکناسهای فرسوده


هم‌اکنون 7 میلیون و 300 هزار برگه اسکناس در دست مردم ایران است و سالیانه 120 میلیارد ریال برای جمع‌آوری و از بین بردن اسکناس های فرسوده درکشور هزینه می شود .

وزیر اموراقتصادی و دارایی در همایش بانکداری الکترونیک با اعلا‌م این خبر گفت: بانکداری الکترونیک ابزار مناسبی برای کارآمدی سیستم بانکی کشور است.

داود دانش جعفری افزود: جلوگیری از تحمیل هزینه های هنگفت چاپ و نگهداری و حمل اسکناس , کمک به سلا‌مت جامعه , جلوگیری از تخلف و کاهش مراجعه مردم به بانکها از جمله مزایای توسعه بانکداری الکترونیک در کشور است.

وی بااشاره به هزینه جمع آوری و از بین بردن اسکناس های فرسوده در کشور گفت: متاسفانه به علت نبود فرهنگ استفاده از ابزارهای الکترونیکی وآشنا نبودن مردم با این خدمات هنوز بانکداری الکترونیکی در جامعه نهادینه نشده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درحال حاضر 16 میلیون کارت بانک دراختیار مردم است که این تعداد تاآخر سال به 20 میلیون و تا پایان برنامه چهارم به 75 میلیون کارت افزایش می یابد.

وی تجهیز بانکها به سیستم شتاب را از تقاضای مردم عنون کرد و گفت : باید با اختصاص امکانات و هماهنگی بیشتر میان بانک ها و استفاده از نرم‌افزارهای مناسب این خدمات را گسترش داد.

دانش جعفری گفت:سرانه اسکناس درایران 100 برگ به ازای هرنفر است واین‌درحالی است که این شاخص در کشورهای پیشرفته 16 برگ اسکناس به ازای هر نفر است که این نقیصه باتوسعه بانکداری الکترونیک پدیده ای به نفع مردم و بانکهاست که هم مردم ازخدمات بهتر بهرمند می شوند و هم هزینه های کمتری به بانکها و دولت تحمیل خواهد شد .

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا