عضو کارگروه تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی:

نفوذ و دخالت‌ دولت در بخش ورزش، خلاف قانون است

عضو کارگروه تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس دخالت و سلطه بیش از حد دولت و ضعف و سوء مدیریت را مهم‌ترین مشکلات بخش ورزش کشور دانست و تاکید کرد: نفوذ و دخالت‌گری دولت در بخش ورزش کشور، خلاف قانون است و استقلال و اختیار نهادهای ورزشی کشور را تضییع می‌کند.


"سید جلال یحیی زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با انتقاد از بی اختیاری نهادهای ورزشی در اداره امور تعیین شده برای آنها، تصریح کرد: نفوذ بیش از حد و غیرقانونی دولت در بخش ورزش، نه تنها مانع خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در این بخش می‌شود، بلکه با توجه به اساسنامه‌های نهادهای ورزشی و قوانین جاری آنها، خلاف قانونی است.


نماینده تفت و میبد در مجلس نهادهای ورزشی کشور را نهادهایی وابسته و بی‌اختیار خواند و تأکید کرد: فدراسیون‌های ورزشی آن طور که مجلس و قانون می‌خواهد اداره نمی‌شوند و هیچ استقلال و اختیاری از خود ندارند، بلکه تحت سلطه و اعمال نفوذ شدید دولت قرار دارند و همین امر فرصت‌های کشور را برای توسعه و رشد ورزش قهرمانی از بین می‌برد.


یحیی زاده نداشتن استقلال و اختیار فدراسیون‌ها و سایر دستگاه‌های بخش ورزش را یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: دستگاه‌ها و نهادهای ورزشی از دولت بودجه و اعتبارات دریافت می‌کنند و همواره چشم‌شان برای دریافت بودجه و هزینه‌کرد آن در حوزه خود، به دست سازمان تربیت بدنی سابق بوده است.


وی افزود: این وابستگی شدید مالی دستگاه‌های دولتی به سازمان تربیت بدنی سابق و در واقع به دولت، موجب می‌شود ورزش کشور تحت سلطه و نفوذ بی‌قیدوشرط دولت قرار بگیرد.


عضو کارگروه تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه دولت با پول دادن به فدراسیون‌های ورزشی بر آنها حکم‌رانی می‌کند، تصریح کرد: در انتصاب افراد در پست‌های مدیریتی دستگاه‌های ورزشی، افرادی که در رأس کار قرار می‌گیرند تنها سایه هستند و هیچ اختیار و اراده‌ای از خود برای مدیریت آن بخش ندارند.


عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به اصول اساسنامه بین المللی فدراسیون‌ها و اساسنامه داخلی فدراسیون‌های ورزشی ایران، اظهار داشت: اساسنامه بین المللی فدراسیون‌ها، نفوذ و دخالت دولت در این نهادها را ممنوع کرده است. همچنین اساسنامه‌های داخلی دستگاه‌های ورزشی کشور نیز، دخالت و نفوذ غیزقانونی دولت در بخش ورزش را خلاف و فدراسیون‌ها را نهادهایی مستقل عنوان کرده‌اند.


وی با بیان اینکه از ۵۲ فدراسیون ورزشی کشور فقط فدراسیون فوتبال اساسنامه مستقل دارد، گفت: اساسنامه فدراسیون فوتبال و اساسنامه مشترک سایر فدراسیون‌های ورزشی کشور، دخالت‌گری و نفوذ دولت در کار فدراسیون‌ها را غیرمجاز و تخلف دانسته است.


یحیی زاده با انتقاد از رویه نادرست و غیرقانونی حاکم بر فعالیت‌های نهادهای ورزشی کشور، تأکید کرد: دخالت دولت در بخش ورزش به حدی زیاد و نامعقول است که هنگامی که یک مربی خارجی می‌خواهد با یک فدراسیون قرارداد ببندد، به جای حضور در آن فدراسیون، در سازمان تربیت بدنی قرارداد امضا می‌کند.


وی افزود: این رویه نادرست و غیرمعقول نشان می‌دهد که دخالت دولت در بخش ورزش بیش از حد لازم و قانونی افزایش یافته است و باید جلوی این نفوذ مطلق دولت در بخش ورزش گرفته شود.



عدم اجرای قانون از سوی دولت، عامل توسعه‌نیافتگی ورزش کشور است


عضو کمیسیون فرهنگی با تأکید بر لزوم عنایت و توجه بیشتر دولت و مسئولان به بخش ورزش، تصریح کرد: اگر دولت در بخش ورزش قانون‌گرا بود و اگر روند مدیریتی که در قانون تعریف شده است در رأس کار ورزش کشور قرار می‌گرفت، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های بخش ورزش کشور مرتفع می‌شد.


یحیی زاده مدیریت بخش ورزش کشور را ضعیف و ناکارآمد دانست و گفت: ضعف و سوء مدیریت در بخش ورزش کشور موجب شده است که ایران بسیاری از پتانسیل‌های فعال و توانمند ورزش را در عرصه بین المللی از دست بدهد.


وی با اشاره به درخشش ورزش ایران در عرصه جهانی، اظهار داشت: اینکه ورزش کشور توانسته است باوجود سوء مدیریت و ضعف و کاستی، باز هم در عرصه بین المللی بدرخشد و مقام کسب کند، نشان می‌دهد که زمینه‌ها و توانمندی‌های ایران در عرصه ورزشی بسیار قوی و غنی است و فقط نیاز به اعمال مدیریت کارآمد و قانون‌گرایی بیشتر دارد.


یحیی زاده با بیان اینکه جوانان ایرانی در بسیاری از عرصه‌های علمی و فناوری پیشرفت‌های چشمگیر و خیره‌‌کننده‌ای داشته‌اند، تأکید کرد: اینکه چرا ورزش ایران همچنان توسعه‌نیافته باقی مانده است، به دلیل ضعف جوانان در این حیطه نیست، بلکه دلیل این توسعه‌نیافتگی و پیشرفت نکردن سوء مدیریت و عدم اجرای قانون در حوزه ورزش کشور است.



دولت ملکف است قانون خصوصی‌سازی را در بخش ورزش کشور اجرا کند


یحیی زاده راه نجات ورزش کشور را در اجرای کامل و بی‌چون وچرای قانون خصوصی سازی دانست و تأکید کرد: دولت باد طبق قانون اصل خصوصی‌سازی را در بخش ورزش کشور اجرا کند و مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای واگذاری ورزش قهرمانی به بخش غیردولتی را فراهم سازد.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اصول برنامه چهارم توسعه، اظهار داشت: دولت طبق قانون برنامه چهارم توسعه، باید تا پایان سال ۸۸ کل ورزش حرفه‌ای کشور را به بخش خصوصی واگذار می‌کرد و ورزش قهرمانی باید به طور کامل در اختیار بخش غیردولتی قرار می‌گرفت.


یحیی زاده با بیان اینکه روند خصوصی سازی بخش ورزش تاکنون شکل نگرفته است، گفت: نه تنها ورزش قهرمانی کشور به طور کامل به بخش خصوص واگذار نشده است، بلکه دو باشگاه فوتبالی که رئیس جمهوری در زمان انتخابات ریاست جمهوری در راستای خصوصی سازی آنها نامه مستقل ارسال کرده بود نیز هنوز در اختیار بخش دولتی قرار دارند.


عضو کارگروه تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی اجرای قانون مصوب مجلس را تکلیف دولت دانست و تأکید کرد: طبق اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و طبق اصول قانون برنامه چهارم توسعه، همه باشگاه‌های ورزشی کشور باد به بخش خصوصی واگذار شوند و حتی ارسال نامه و توصیه مستقیم افراد در این باره ضرورت ندارد.



جلوگیری از واگذاری باشگاه‌های ورزشی به بخش خصوصی، خلاف در خلاف است


رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی سابق تخلفات موجود در بخش ورزش کشور را فراوان و بی انتها توصیف کرد و ادامه داد: سرپرست تعیین کردن، آن هم برای مدت زمان طولانی، برای باشگاهی که باید هیئت مدیره داشته باشد و به بخش خصوصی واگذار شود، خلاف در خلاف است و ما در کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی سابق نیز به این تخلف رسیدگی کردیم.


وی افزود: برخلاف پیگیری‌ها و تلاش‌های مجلس و کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی سابق، این دست تخلفات و بی‌قانونی‌ها همچنان در بخش ورزش کشور ادامه داد و نتیجه آن مشکلات بزرگ و فراگیر حوزه ورزش است.



دولت دست حمایتی خود در بخش ورزش را نگه دارد و دست دخالتی خود را کوتاه کند


یحیی زاده با تأکید بر ضرورت حفظ و گسترش حمایت‌های دولتی از بخش ورزش کشور، تصریح کرد: دولت مکلف است از ورزش حمایت کند ولی جازه دخالت در امور بخش ورزش را ندارد، چراکه نتیجه دخالت بیش از حد دولت در این عرصه، چیزی جز ضعف مدیریتی و افزایش مشکلات ورزش نخواهد بود.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حمایت دولت از بخش ورزش کشور، منافاتی با خصوصی‌سازی ندارد، گفت: دولت باید با اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی، دخالت خود را در حوزه ورزش کوتاه کند و دست حمایتی خود را برای حمایت از بخش‌های خصوصی فعال در عرصه ورزش حفظ نماید.



دولت به بهانه خصوصی‌سازی، ورزش کشور را به حال خود رها نکند


یحیی زاده با تأکید بر لزوم اجرای هرچه سریع‌تر خصوصی سازی در بخش ورزش، تصریح کرد: دولت حق ندارد به بهانه خصوصی‌سازی و واگذاری ورزش به بخش غیردولتی، ورزش کشور را به حال خود رها کند و حمایت‌ها را از این حوزه قطع نماید.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس فراهم کردن زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای خصوصی شدن باشگاه‌های ورزشی را وظیفه دولت دانست و گفت: دولت نمی‌تواند از خصوصی‌سازی استفاده ابزاری کند و خود را از شر هزینه‌های بخش ورزش خلاص سازد، بلکه دولت موظف است ضمن فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرای خصوصی سازی، از بخش‌های خصوصی فعال در عرصه ورزش حمایت کند.


وی افزود: دولت باید با در اختیار قرار دادن زمین و ارائه تسهیلات و وام‌های کم‌بهره به باشگاه‌های ورزشی خصوصی، این زمینه را به وجود بیاورد که هر باشگاه ورزش برای خود ورزشگاه مستقل داشته باشد.


یحیی زاده شکل گیری ورزشگاه‌های خصوصی را موجب ایجاد درآمدزایی در بخش ورزش توصیف کرد و ادامه داد: اگر هر ورزشگاه، باشگاه مستقل و مخصوص به خود را داشته باشد می‌تواند با استفاده از تبلیغات پیرامونی و دریافت و فروش حق پخش تمرینات و بازی‌های خود، درآمد متناسبی کسب کند و بخشی از بار مالی ورزش را از دوش دولت بردارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا