زرد آلوی ابرکوه نگین میوه های کشور

ابرکوه :رحیم میرعظیم  نمایندگی یزدفردا "ابرکوه مزایای بسیاری در کشاورزی دارد که این امر با توجه به خشکسالی های پی در پی امری قابل توجه است.

ازمزيت‌هاي عمده بخش كشاورزي شهرستان ابركوه می توان به پتانسيل توليد بيش از 20000 هزار تن گندم، 3000 تن ذرت ، 100000 تن علوفه در سال اشاره نمود.

توليد بيش از 6000 تن انار مرغوب  شيرين وبهره‌برداري از بالغ بر 2000 هكتار باغات پسته از جمله قابلیت های بخش کشاورزی است.

وجود كشاورزان و دامداران برتر در سطح استان و حتي كشور با عملكرد و توليد بالا نیز نمادی از سختکوشی و اهمیت مردم ابرکوه به کشاورزی علیرغم مشکلات بسیار در این حیطه می باشد.

یکی از محصولات کشاورزی ابرکوه زرد آلوی ابرکوه می باشد.

توليد مطلوب‌ترين و زودرس‌ترين زردآلوي كشور در ابرکوه و به خصوص در دهستان فراغه نقش به سزائی در اشتغال زائی بخش کشاورزی در ابرکوه دارد.

زرد الوی ابرکوه

علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، به بازارهای خارجی نیز صادر می شود .


از نظر طعم و کیفیت و پیش رسی و مرغوبیت، رتبه بسیار خوبی را در کشور به خود اختصاص داده است و بیش از نیمی از زردآلوی استان یزد در ابرکوه تولید می شود.

از جمله معروف ترین اقلام زردآلو می توان به تخم گردی،فلکه ای ، خیاری و خانی اشاره نمود.

مسائل و مشکلات کشاورزان زردآلو کار این شهرستان را از نظر  مسئولان و کارشناسان اینگونه عنوان می شود .

1200 هکتار از باغات ابرکوه را باغ های زرد آلو تشکیل می دهد

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه، در حالی که 4700 هکتار اراضی ابرکوه را باغات تشکیل می دهد ، محصول زردآلو 1200 هکتار از این طرح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

محمد علی حاتمی افزود: به طور متوسط 15 تن محصول از هر هکتار برداشت می شود که در برخی از مزارع برداشت تا 30 تن را نیز شاهد هستیم.

به گفته حاتمی،در فصل برداشت زردآلو که از 25 اردی بهشت آغاز و تا پایان خردادماه ادامه می یابد بیش از 5000 نفر کارگر مشغول کار در مزارع و چیدن محصول می شوند.زرد آلوی ابرکوه شهرتی سراسری دارد.

وی یکی از علل محبوبیت زردآلوی ابرکوه را که شهرتی کشوری دارد، زودرس بودن این محصول ذکر نمود.

وی خاطر نشان ساخت که این محصول زمانی به دست مصرف کنندگان می رسد که چندان میوه ای در بازار موجود نمی باشد و طرفداران بی شماری دارد.

به گفته حاتمی،کیفیت بالای زرد آلوی ابرکوه با توجه به این که کمتر سم پاشی می شود، وزن برخی از آن ها را به 150 گرم نیز می رساند.

حاتمی افزود:زردآلوی ابرکوه با قیمت بسیار خوبی به فروش می رسد و در آمد بالائی ر انیز نصیب کشاورزان می کند.

عدم وجود دلال و واسطه در فروش محصول زرد آلو

به گفته حاتمی،نکته جالب توجه در مورد ارائه این محصول به بازار، عدم وجود واسطه ها و دلال هائی است که در بازار وجود داشته و سهم بسیاری از در آمد کشاورزان به آن ها اختصاص می یابد.

حاتمی افزود:زرد آلو کاران ابرکوه، با وجود تجربه های بالا در این زمینه، غالبأ محصولات خود را مستقیم به بازارهای کشور از جمله تهران ، شیراز ، اصفهان ، تبریز و .... می رسانند،همچنین به دلیل وجود رقابت بسیار در خرید این محصول در کشور،کشاورزان خرد نیز که خود قادر به ارائه مستقیم محصول در بازار نیستند و می بایست محصولات خود را جهت فروش به واسطه ها بسپارند، نیز متضرر نمی شوند.

دهستان فراغه قطب زرد آلوی ابرکوه

وی یکی از مناطقی که سهم بسیاری را در تولید این محصول در شهرستان دارد، ، روستاهای دهستان فراغه ذکر نمود.

حاتمی خاطر نشان ساخت:حجم بالای تولید زردآلو در این منطقه، به حدی زیاد است که از 1200 بهره بردار این محصول در ابرکوه ه ، 950 بهره بردار در این منطقه فعالیت می کنند و هزار هکتار از اراضی این منطقه، زیر کشت این محصول قرار دارد.

خشکسالی مشکل اساسی بهره برداران باغات زردآلو

وی یکی از مشکلات اساسی کشاورزان و به خصوص باغداران زردآلو را خشکسالی های پی در پی ذکر نمود و خاطر نشان ساخت که خشکسالی ظرف دو سال گذشته در دهستان فراغه باعث خشک شدن چاه ها و قنوات شده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ،این مشکل به حدی حاد است که زمان آبدهی زردآلو از 6 روز به 8 یا 9 روز افزایش یافته و باعث کاهش عملکرد محصول شده است.

وی ضعف درختان زردآلو را نیز نتیجه خشکسالی دانست که حمله آفات را به باغات به دنبال داشته است و بسیاری از درختان زردآلو در مناطق کم آب، خشک شده است.

جهاد کشاورزی یاور زرد آلو کاران

به گفته این مسئول،جهاد کشاورزی ابرکوه در راستای کمک به باغداران زرد آلو کار، زمینه های فعالیت کلینیک گیاهپزشکی بخش خصوصی را در دهستان فراغه فراهم نموده است و این کار کمک بسیاری در جهت شناسائی و مقابله با آفات و بیماری ها به زرد آلو کاران بوده است همچنین مرکز جهاد کشاورزی مستقر در فراغه نیز، در این روستا یاور باغداران است.

وی همچنین از اختصاص 1200 میلیون ریال اعتبار به احیاء قنوات در سال 89 که از جمله طرح های در دست اجراست و اختصاص 380 میلیون ریال جهت ساخت استخر، به عنوان دیگر فعالیت های جهاد کشاورزی ابرکوه در راستای کمک به زرد آلو کاران نام برد.

وی از کمک به باغداران در جهت احداث کانال و لوله گذاری و تجهیز چاه های کشاورزی نیز، به عنوان دیگر کمک های دولت به این بخش در ابرکوه اشاره نمود.

حاتمی افزود، با توجه به حجم بالای ضایعات در این بخش از سرمایه گذارانی که مایل به سرمایه گذاری در بخش صنایع تکمیلی نیز باشند نیز استقبال می کنیم.

صندوق بیمه کشاورزی

کارشناس صندوق بیمه کشاورزی ابرکوه با بیان این مطلب که امسال 306 هکتار از باغات زردآلوی ابرکوه تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند این مقدار را نسبت به میزان باغات موجود زردآلو بسیار پائین دانست.

وی خاطر نشان ساخت که این میزان نسبت به سال پیش 5 در صد افزایش داشته است.

به گفته محمد رضا عسگر نژاد، در راستای حل مشکل زرد آلو کاران و در دیدار عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی به همراه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از ابرکوه تصمیمات خوبی گرفته شد.

به گفته وی در این دیدار 5 گزینه جدید جهت پرداخت خسارت به زرد آلو کاران اضافه گردید و این میزان نسبت به قبل به حدود دو برابر افزایش یافت.

وی همچنین از کشاورزان خواست که نسبت به بیمه محصولات خود اقدام نمایند

نبود صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات را به ضایعات تبدیل می کند.

یک کارشناس ارشد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما یکی از مشکلات اساسی کشاورزان در ابرکوه را عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش ذکر نمود.

وی با ذکر این مسئله که با وجود تولید سالانه 85 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور ، 8.17 درصد آن به صورت ضایعات از بین می ‌رود، بر نقش این صنایع در در آمد زائی روستائیان تأکید نمود.

محسن نیکخواه افزود:در زیربخش باغبانی زردآلو به همراه انگور و انار با حدود 35 درصد، بالاترین ضایعات را به خود اختصاص داده‌ اند که این مسئله در استان یزد و بویژه شهرستان ابرکوه به عنوان قطب کشاورزی استان امری تأسف بار است که در حال تبدیل شدن به بحران است. وی خاطر نشان ساخت: با توجه به این مسئله لازم است که هر کشاورز، بخشی از سرمایه خود را به امور تبدیل، بسته ‌بندی و سایر اعمال پس از برداشت اختصاص دهد تا بتواند میزان این ضایعات را کاهش داده و توانمندی خود را در استفاده از محصولات افزایش دهد.

نیکخواه افزود: تکمیل این صنایع به طور قطع،باعث افزایش درآمد خانوارهای روستایی خواهد شد.

نیکخواه در مورد جایگاه شهرستان ابرکوه در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد جمعیت این شهرستان ابرکوه را فعالین بخش کشاورزی تشکیل می دهند، نگاه جدی به این سمسئله امری بدیهی است.

وی ابرکوه را با توجه به اینکه بالاترین محصولات زراعی و باغی در استان به خود اختصاص داده است، در بخش صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی دارای مشکل جدی عنوان کرد .

نیکخواه معتقد است که با توجه به اهمیت این موضوع،مسئولان می بایست با حمایت از پتانسیل های بخش خصوصی در ایجاد این صنایع بکوشند و ضمن رونق بخشی به اقتصاد منطقه از هدر رفتن حجم بالای این محصولات تلاش نمایند.

مشکلات باغداران زردآلو

دهیار روستای صادق آباد از توابع دهستان فراغه و از باغداران منطقه که اشراف کاملی در این مورد دارد، در گفتگو با خبرنگار ما برخی از مشکلات زرد الو کاران منطقه را بر شمرد.

علیرضا برزگر اظهار داشت: یکی از مشکلات زرد آلو کاران منطقه، عدم توزیع کود پتاس است که به گفته کارشناسان، نیاز ضروری زمین های منطقه است و این کود، مدت 2 سال است که در بین زرد آلو کاران توزیع نشده است.

وی همچنین مشکل باغداران در بخش بیمه محصولات کشاورزی را، عدم پرداخت مناسب خسارت ذکر نمود.

به گفته وی و به عنوان مثال، راننده ماشینی که بابت بیمه بدنه خود رو خود مبلغی را پرداخت می نماید، در صورت وقوع حادثه ده ها برابر این مبلغ را دریافت می نماید و این در حالی است که در بخش بیمه کشاورزی، باغداران حداکثر دو یا سه برابر مبلغ پرداختی را دریافت می نمایند که ارقامی بسیار خرد در قبال خسارات وارد شده به باغات است.

برزگر یکی از دیگر مشکلات باغداران زردآلو کار را، واگذاری مسئله مقابله با آفات بخش کشاورزی به بخش خصوصی ذکر نمود که به نظر می رسد به دلائل مختلف، کارائی لازم را در این مورد را ندارند.

به گفته وی همچنین یکی دیگر از مشکلات نیز، به بخش برق رسانی به چاه های کشاورزی، در اجرای آبیاری قطره ای مرتبط می شود.

برزگر خاطر نشان ساخت که در این مورد و با توجه به اینکه بواسطه اجرای این طرح، نیاز به خرید ترانس قوی تر جهت تأمین برق با آمپر بالاتر وجود دارد، ادارات برق با جمع آوری ترانس های قبلی و جایگزینی ترانس دیگر، همه هزینه های آن را دریافت می کنند و این در حالی است که هیچ مبلغی بابت ترانسی که تعویض شده و در اختیار خود گرفته اند ، به باغداران پرداخت نمی شود.

وی خاطر نشان ساخت که در بخش آبیاری قطره ای نیز که مورد تأکید تمامی مسئولان است ، یارانه های پرداختی دولت در این بخش پاسخگو نمی باشد.

برزگر افزود: تا قبل از هدفمندی یارانه ها ، این یارانه ها می توانست مشوق خوبی در این جهت باشد ولی اکنون با افزایش بی رویه قیمت اقلام مورد نیاز این طرح مبالغ پرداخت شده پاسخگوی این مسئله نمی باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا