پیام معاون هنری وزیرارشاد به اردیبهشت تئاتر ایران در یزد

یزدفردا "حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشن اردیبهشت تئاتر ایران در یزد ، تئاتر را هنری فاخر دانست که راه تعالی انسان ها را مهیا می سازد.

در این پیام آمده است:«تئاتر هنری فرهیخته است کسانی که درباره بوجود آمدن تئاتر جستجو کرده اند می گویند سر چشمه آن از آیین هاست.آیین به مراسم مذهبی و اجتماعی می گویند که در مناسبات انسانی تاثیر گذار است.

انسان همیشه دوست داشته است به اتفاقاتی که خارج از اراده و میل اوست تسلط داشته باشد و این ویژگی اصلی هنر تئاتر است.

تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد زیرا از امکانات دیگر هنرها همچون نقاشی ، ادبیات ، معماری ، موسیقی و ... در آن استفاده می شود.

با اینکه سرچشمه آیینی امروزه پذیرفته ترین نظریه درباره ی بوجود آمدن تئاتر است اما جستجوگرانی هستند که اعتقاد دارند سرچشمه تئاتر داستانسرایی است. آنها می گویند که گوش کردن و رابطه برقرار کردن با قصه ها جزو بزرگترین خصوصیات انسان است .

برخی می گویند تئاتر از حرکات نمایشی ، حرکات ضربی و یا تقلید حرکات و صدای حیوانات آغاز شده است.

اما نه خصوصیت داستانسرائی انسان و نه علاقه ی او به تقلید ، هیچکدام نمی تواند او را بسوی آفریدن هنر تئاتر راهنمائی کرده باشد ، چرا که اسطوره ها و داستان ها هم در اطراف آیین ها بوجود آمده اند و تقلید از حیواناتی که اندیشه و عقل ندارند هم نمی توانسته سرچشمه تئاتر باشد چرا که آیین ها از اندیشه و اعتقادات و میزان شناخت انسان شکل گرفته است.

در میان جماعت انسانی گروهی هستند که فرهیخته اند ، متفکر و اندیشه ورز ، این گروه می دانند که برای تعالی و پیشرفت تئاتر باید تعامل و همکاری داشت.

تعامل و همکاری که اصحاب تئاتر از پیشکسوتان و فرهیختگان تا هنرمندان و هنرجویان و تماشاگران خواهند داشت به ارتقا و تعالی و رشد عقلی انسان می انجامد.

در این بین آنچه که می تواند فضای تئاتر ایران را بسامان کند همفکری و همکاری برنامه ریزان و اهل تئاتر است تا با غنیمت شمردن فرصت های تاریخی بتوانند چشم انداز روشنی را برای تئاتر کشور رقم زنند.

جای خوشحالی است که خانواده تئاتر ایران در مراسمی نیکو ، پسندیده و شایسته جشن بزرگ خود را تحت عنوان اردیبهشت تئاتر ایران با شکوفایی زمین و طبیعت به سرور می نشینند.

اردیبهشت تئاتر در ایران و در ماهی با همین عنوان بیانگر همدلی ، وحدت و همکاری خانواده بزرگ تئاتر ایران است تا در همایشی سالانه به ارزیابی فعالیت های خود بنشینند.

اردیبهشت تئاتر پاسداشت تجربه گذشتگان و پیشکسوتان و تجلیل از خدمات شایسته آنان و زمینه ساز پیوند و ارتباط هرچه بیشتر با نسل های پس از خود است.

اردیبهشت تئاتر جشنی است که در چهارمین دوره برگزاری خود همچنان نوید بخش ارتباط مستحکم اهالی تئاتر با مخاطبان و حرکت به سمت شعار تئاتر برای همه است.

ارتقا تئاتر ایران مستلزم تلاش مستمر و اهتمام هنرمندان سخت کوش این رشته است تا با قدرت این هنر فاصله ها را کاهش داده و پرده های جدایی را کنار زده و روح کمال طلبی را در پیکره جامعه جاری سازند ، ثمره این تفکر نشاط و شادابی و امید به آینده ای در خشان در جامعه است ، به امید آن روز.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا