تابش: حفظ و تقویت کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند یک تحول اساسی در نگرش و برنامه ریزیهاست

نماینده مردم اردکان گقت: در مجلس هشتم هر کجا احساس شده برای تقویت بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیاز به اصلاح و یا تدوین قانون بوده ، مجلس وارد عمل شده است ولی باید عزمی جدی برای اجرای قوانین باشد و اعتبارات لازم تامین گردد.

محمدرضا تابش در مراسم بهره برداری از پروژه آبرسانی به باغات پسته کشتخوان زمان آباد، تقی آباد این شهرستان اظهار داشت: کشاورزی در این سالها دچار افت گردیده و میزان رشد آن بسیار کمتر از حد پیش بینی شده در قانون برنامه بوده است که دلایل مختلفی را می توان برای آن برشمرد. از جمله سوء مديريت در بخش کشاورزي تا ريسك هايی که بعضا خارج از كنترل بوده است.

وی افزود: توجه به حفظ و صیانت از جنگلها ، مراتع و محیط زیست یک رسالت ملی است . در همه این عرصه ها متاسفانه شاهد تخریب های وسیع و عدم توجه کافی مسئولان امر هستیم. حفظ و احیا و تقویت کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند یک تحول اساسی در نگرش و برنامه ریزیهاست.هر قدر این مساله با تاخیر انجام پذیرد، خسارات وارده به عرصه های منابع طبیعی بیشتر خواهد شد و فرصت های استفاده بهینه از منابع آب و خاک در جهت تولید محصولات اساسی زراعی و دامی با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت های طبیعی که در ایران با آن مواجه هستیم را از دست خواهیم داد.

تابش تصریح کرد: امیدوارم دولت به تذکر بیش از 40 نفر از نمایندگان مجلس مبنی بر ممانعت از ادغام و انحلال موسسات تحقیقات تک محصولی بخصوص پسته که می تواند با انجام اقدامات پژوهشی کاربردی،از حجم مشکلات این بخش بکاهد را جدی بگیرد و درجهت تقویت آنها گام بردارد.

نایب رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد تا وزارت جهاد کشاورزی از ده هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته از قانون هدفمندسازی یارانه ها به بخش تولید ، سهم عمده ای را در اختیار گرفته به کمک کشاورزان ودامدارانی که در اثر اجرای این قانون متضرر شده اند بشتابد.

وی افزود: باید از این منابع در جهت کمک به واحدهای تولیدی ،زراعی و دامی که با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها دچار اختلال و اشکال شده بهره گرفت، زیرا چنانچه مورد حمایت جدی و عاجل قرار نگیرند ، با توجه به واردات بی رویه اینگونه محصولات از خارج ، از صحنه تولید حذف خواهند شد.وی در عین حال تصریح کرد: واردات محصولات دامی و کشاورزی باید کاملا حساب شده و در جهت تقویت تولیدات داخل کشور و نه صرفا جهت کنترل قیمتها باشد .

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به بخشی از موارد مربوط به حمایت و تقویت بخش کشاورزی ،آب و منابع طبیعی که عمدتا در این کمیسیون اضافه شده است از جمله مجوز انتشار 2000 میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین دولت و صرف آن برای طرحهای منابع آب و خاک کشاورزی و 1000 میلیارد تومان دیگر از این طریق برای مهار آبهای مرزی در کنار اختصاص 1000 میلیارد تومان قبل از واریز به صندوق ذخیره ارزی برای مهار آبهای مرزی و ریزگردها و اختصاص 1000 میلیارد تومان جهت تقویت صندوق بیمه کشاورزی و صندوق توسعه حمایت بخش کشاورزی اشاراتی نمود و ادامه داد: اختصاص 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی فعال در بخش کشاورزی که حدود 3000 میلیارد تومان است و اختصاص 250 تومان دریافتی مازاد از تعرفه گمرکی هر کیلو گوشت قرمز وارداتی و 100 تومان از گوشت مرغ وارداتی تا سقف یک میلیارد تومان جهت انجام تحقیقات کاربردی جهت خودکفایی دام و طیور نیز از جمله اعتباراتی است که می توان با اتکا به آنها و در سایه برنامه ریزی صحیح، وضعیت کشاورزی کشور را بهبود بخشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس همچنین محدودیتهای منابع آبی استان یزد را یادآور شد و با بیان اینکه این استان در فرایند صنعتی شدن گام برمی دارد و منابع آبهای زیرزمینی بدلیل عدم رعایت ضوابط زیست محیطی آلوده است، خواستار توجه جدی مسئولان به این مهم شد و از دولت نیز خواست با توجه به تصویب طرح مبارزه با آلودگیهای زیست محیطی استان، منابع لازم را جهت اجرایی شدن آن اختصاص دهد.

محمدرضا تابش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انجام پروژه های آبی-خاکی در سطح شهرستان، از انجام مطالعه و اجرای پروژه های انتقال آب با اعتبار بیش از 2 میلیارد تومان در باغات شمال اردکان خبر داد و با بیان اینکه انجام مطالعات جدید انتقال آب با صرف مبلغ 150 میلیون تومان در حال انجام است اظهار امیدواری کرد تا با جذب اعتبارات لازم این پروژه ها که می تواند حیات تازه ای به باغات کشاورزی بدهد تا حد مطلوبی به سرانجام برسد.

در خلال این مراسم که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و فرماندار اردکان نیز حضور داشتند کشاورزان به طرح برخی از مسائل و مشکلات خویش پرداختند که از طرف مسئولان امر قول رفع آنها داده شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا