نقدی  شفاف   به پاسخ شفاف اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در رابطه با خبر (مهرپادين در آستانه ویرانی)


یزدفردا " علی آبادی:شهر مهریز دارای 400 هکتار بافت فرسوده مصوب که در محلات مهرپادین، بغداداباد، مزویرآباد و منگاباد و استهریج قرار دارد.مهر  پادین یکی از هزاران گنجینه گرانبهایی است که در کویر با بی توجهی مسئولین میراث فرهنگی استان در حال نابودی کامل می باشد و البته رسانه های استان هر کدام در حد توان و وسع خود نسبت به انعکاس هشدار به جامعه و متولیان امر اقداماتی را انجام و مسئولین نیز به فراخور جوابیه هایی را ارائه داده اند که جوابیه (  پاسخ اداره کل میراث فرهنگی استان به منتقدین بی توجهی به مهر پادین مهریز :پاسخي شفاف به خبر (مهرپادين در آستانه تخريب) ) نه اولین و نه آخرین جوابیه خواهد بود و نگاهی به سیر انتشار اخبار پیرامون مهرپادین مهریز  قطعا کمک خوبی خواهد بود برای قضاوت دقیق تر افکار عمومی و دستگاه های نظارتی در مورد این مسئله!!!

تنها چیزی که مهم و جوابیه میراث فرهنگی استان آن را بی جواب گذاشته است این است که بالاخره تکلیف چیست ؟

و اگر کمی با دقت جوابیه اداره کل معظم میراث فرهنگی استان به ریاست جناب آقای رضایی  را بخوانیم خواهیم دید که    جوابیه  میراث فرهنگی استان به مواردی مانند "  مالکیت 100 نفره این قلعه تاریخی و طرح نکته ای انحرافی به جدل در باره مبناي صحيح براي تاريخ گذاري پرداخته اند!!!

در پاسخ شفاف اداره کل میراث فرهنگی استان از ارائه پاسخی شفاف به در آستانه ویرانی بودن این بنای ارزشمند  اشاره ای نشده و مشخص ننموده اند که این بنا قرار است ویرانه شود یا آباد !!

بر فرض اینکه مسئله مالکیتی آن باید حل شود ،چه کسی متولی حل مسئله می باشد و میراث فرهنگی استان و شهرستان مهریز چه نقشی خواهد داشت؟

و تا کنون چه اقداماتی در این رابطه انجام شده است؟

پاسخ نهائی به این سئوال که بالاخره تکلیف این قلعه  چه خواهد بود ؟

و بر حسب روال اخبار منتشره توسط آن سازمان محترم به معرفی قلعه پرداخته اند و پاسخی به این نکته که با این شیوه مدیریت آیا در آینده قلعه ای وجود خواهد داشت یا نه اشار ه ای نکرده اند ؟

وبا دیدن جوابیه فوق به سخنان و انتقادات حجت الاسلام یحیی زاده ایمان آوریم که فرمودند:سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر دچار حاشیه شده و به هیچ یک از تعهدات خود رسیدگی نکرده است!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مشکلات به‌وجود آمده در بافت‌های تاریخی در نتیجه عدم رسیدگی به این بافت‌ها، ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین خطرات این بنا‌های تاریخی ریزش دیوار‌ها و بادگیر‌ها بر روی مردم است و اگر اتفاقی برای مردم بیفتد مسئولیت شرعی و قانونی این خطرات با سازمان میراث فرهنگی است.

آیا قلعه مهر پادین و پاسخ میراث فرهنگی استان یزد تایید کننده مطالب آقای یحیی زاده نماینده تفت و میبد نیست ؟وآیا حواشی مانند"مبناي صحيح براي تاريخ گذاري " پاسخ قانع کننده ای برای قلعه در حال ویرانی مهر پادین است ؟؟؟

و آیا افکار عمومی و نماینده محترم میبد حق ندارد که با ایمان و اعتقاد کامل بین نماید : مسئولان میراث فرهنگی با همه شعار‌هایی که دادند و با همه اعتباراتی که به آن‌ها اختصاص داده شده است هیچ اقدامی برای مرمت بنا‌های تاریخی انجام ندادند و فقط به‌ کار‌های حاشیه‌ای مشغولند که این باعث تاسف است.

و آیا این خود نمونه بارزی از این سخن جناب یحیی زاده نیست که فرمودند:وظایف سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر فقط به نهی و جلوگیری از مرمت بنا‌های تاریخی محدود شده و به‌جزء این هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

آیا این انتقاد نماینده محترم مردم را می توانیم نپذیریم ؟؟؟؟؟"یحیی زاده  با انتقاد از فقدان ساماندهی مناسب در سازمان میراث فرهنگی، تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی یزد نه بنا‌های تاریخی را می‌خرد و کار تملکی انجام می‌دهد و نه تسهیلاتی به صاحب‌های بناهای تاریخی می‌دهند تا زیر نظر خود سازمان کار مرمت را انجام دهند""

و البته نا گفته پیداست و بر اساس قرائن موجود  میراث فرهنگی طی چند سال گذشته هر آن چه که در دوره های گذشته تملک و بازسازی شده بوده را هم به صورت زنجیره ای و اجاره 99 ساله هبه نموده است !!!! و در مورد فوق بدون ارائه پاسخ و پذیرفتن مسئولیت  ویرانی این بنای ارزشمند یاد آور شده اند که در صورت تملک سرمایه گذار(مشتری) احیاء و راه اندازی آن را دارند و انسان را به یاد بنگاه های معاملات املاک می اندازند تا اداره کل میراث فرهنگی استان یزد !!!

و شاهد مدعا هم این پاراگراف از جوابیه است "اين قلعه داراي تعداد زيادي مالک است که دست کم به بيش از 100 نفر مي‌رسد و تعيين تکليف درباره اين قلعه مستلزم آن است که مسائل مالکيتي آن حل شود به طوري که اکنون سرمايه‌گذار احياي اين قلعه و تبديل آن به فضاي آموزشي و خدماتي در مهريز ميز(احتمالا نیز باشد نه میز ) وجود دارد.

و آیا آیندگان از مدیران متولی میراث فرهنگی  می پذیرند که این سرمایه گرانبها تنها به همین دلیل به امان خدا رها شود ؟و این است همه توان اداره کل میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی کشور!!!


  و اما مطالبی که در یزدفردا در مورد مهرپادین  شهرستان مهریز  منتشر شده است  :


در تاریخ 20 اردیبهشت 87 با عنوان :  نامه­ ی سرگشاده دکتر علی یزدانی راد به شهردار مهریز:یکی به داد این «باغ­شهر» برسد!

دوشنبه 13 خرداد 87 با عنوان :  قلعه­ ی مهرپادین مهريز؛ در آستانه­ ی ویرانی


  تاریخ : سه شنبه 14 مهر 1388 مهرپادین را دریابیم(گزارش تصویری یزدفردا از مهرپادین)

تاریخ : پنجشنبه 11 شهريور 1389با عنوان :نشست معرفی و آشنایی تشکل های دوستدار میراث فرهنگی استان یزد با سرپرست جدید اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان+گزارش تصویری
  -
علی یزدانی راد مدیر انجمن مهرپادین مهریز نیز ضمن برشمردن برخی از فعالیت های صورت گرفته توسط انجمن مطبوع خود از برخی ضعف ها در کارشناسی اقدامات میراث فرهنگی از جمله در ارتباط با بازسازی و تغییر کاربری قلعه مهرپادین انتقاد نمود و خواستار بررسی بیشتر این موضوعات شد.

مهرپادین : خسارتهای یک دهه معادل 300 سال است (خبرگزاری مهر)
تاریخ : پنجشنبه 22 ارديبهشت 1390

پاسخ های مسئولین و خبر هایی که میراث فرهنگی در این رابطه انعکاس داده اند  :

  تاریخ : يكشنبه 16 تير 1387 - بعدازظهر 08:43 مسئو ل میراث فرهنگی شهرستان مهریز: هیچ پروژه تاریخی و فرهنگی بصورت صد در صد تکمیل نشده است 

  تاریخ : يكشنبه 06 بهمن 1387 :سیفی مدیرکل میراث استان :18پروژه مرمتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ایام الله دهه فجر به بهره برداری میرسد (مرمت واحیاء حمام مهرپادین مهریز از مکانهایی است که به بهره برداری خواهد رسید)

  تاریخ : پنجشنبه 24 بهمن 1387 مرمت حمام قدیمی مهرپادین مهریز (با اعتبار سه میلیارد ریال)

یزدفردا "حمام قدیمی مهرپادین مهریز توسط بخش خصوصی مرمت وبازسازی شده است وبا کاربری سفره خانه سنتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:در مراسم بهره برداری از حمام مهرپادین مهریز امام جمعه،فرماندار وبخشدار مهریز،همچنین نمایندگانی از استانداری وسازمان میراث فرهنگی حضور داشتند.

◄امروز پاسخ اداره کل میراث فرهنگی استان به منتقدین بی توجهی به مهر پادین مهریز :پاسخي شفاف به خبر (مهرپادين در آستانه تخريب)



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا