پاسخ اداره کل میراث فرهنگی استان  به منتقدین بی توجهی به مهر پادین مهریز :پاسخي شفاف به خبر (مهرپادين در آستانه تخريب)


مهرپادين که بنايي تاريخي و ارزشمند و خشت آن نشان از تاريخ کهن مهريز دارد آيا واقعا در آستانه تخريب است..!؟

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد پيرو خبر (مهرپادین : خسارتهای یک دهه معادل 300 سال است)مورخ 19/2/90 با عنوان ‌«مهرپادين در آستانه تخريب کامل» که در سايت‌ها به چاپ رسيده است موارد زير به استحضار مي‌رسد.

اين قلعه داراي تعداد زيادي مالک است که دست کم به بيش از 100 نفر مي‌رسد و تعيين تکليف درباره اين قلعه مستلزم آن است که مسائل مالکيتي آن حل شود به طوري که اکنون سرمايه‌گذار احياي اين قلعه و تبديل آن به فضاي آموزشي و خدماتي در مهريز ميز وجود دارد.

در خصوص تاريخ اين قلعه که در اين خبر شک و شبهاتي نسبت به آن ايجاد شده، خبرنگار با اتکا به روايت هاي مردم شناختي اين بنا را به قرن 12(افشاريه) نسبت داده ولي بايد گفت روايت هاي مردم شناختي در هيچ کجاي دنيا مبناي صحيحي براي تاريخ گذاري محسوب نمي شود و تاريخ گذاري روند خاص خود را دارد.

منظور از قرن هشتم کهن‌ترين بخش‌ها و بنيان قلعه که تا بحال شناسايي شده مي‌باشد نه تمام قلعه، و اين قلعه بعد از قرن هشتم نير توسعه، تغيير و تحول پيدا کرده است.

در مورد دربي که در اين خبر ذکر شده به سرقت رفته و بعد به عنوان پل در باغ پهلوانپور مورد استفاده قرار گرفته است، با توجه به تحقيقات صورت گرفته هيچ صحتي ندارد و در باغ پهلوانپور مسير آب حداکثر داراي يک متر عرض مي‌باشد که با نگاه اوليه مي‌توان فهميد درب قلعه پل مناسبي براي عرض يک متر نمي‌تواند باشد.

قلعه تاريخى مهرپادين از نمونه‌هاى بى‌نظير قلعه‌هاى روستايى دشتى و جلگه‌اى است و از پررونق‌ترين و مهمترين قلعه شهرستان مهريز بوده که تقريبا دروازه اصلي ورودي شهر محسوب مي‌شده و به حدي بزرگ بوده که دوران گذشته تمام شهر مهريز از بالاي قلعه ديده مي‌شده است.

شايان ذکر است: قلعه تاريخى مهرپادين با دو حصار و باروى دفاعى و برج‌هاى پيرامون خود براساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي آن، در تاريخ 7/7/81 به شماره ۶۱۴۳ در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا