به پسران نوجوان کمک کنیم که مرد شوند

ابرکوه نمایندگی یزد فردا:سید محمد صادق حق دوست" دبیر آموزش و پرورش"

با ورود به عصر جدید و هزاره سوّم سعی شده به تمام مراحل زندگی، انسان به عنوان سرمایه اصلی هر جامعه، توجه ویژه شود ولی به نظر می رسد به دوران نوجوانی آن هم دوران نوجوانی پسران توجه زیادی نشده در این مختصر سعی شده نکاتی ویژه در مورد خصوصیات پسران نوجوان به والدین و مربیان یادآوری شود

این مقاله شامل سه قسمت اصلی می باشد:

1- برنامه ای سه مرحله ای برای تربیت پسران

2- هسته مردانه بودن

3- آنچه خانواده ها در مورد تلویزیون می توانند انجام دهند

تحولات تکنولوژیکی،اجتماعی ، فرهنگی و تنوع اقتصادی ، ضرورت بذل توجه و رسیدگی بیشتر به جریان رشد نوجوانان را نشان می دهد زیرا هر چه فرهنگ رو در روی کودک متنوع تر و پیچیده تر باشد کودک برای یاد گرفتن روش و طریقه آن به کمک بیشتری احتیاج دارد .

همیشه این سوال مطرح است چگونه می توان به شکلی که می خواهیم به پسر نوجوان توجه کنیم ؟

هدف دوران نوجوانی پسرها این است که در پسرها ایده آل های مردانه شدن را فعال کنیم ایده آل هایی که او به آن متعهد شود و تا پایان زندگی خود آنها را دنبال نماید .

پسری که مجموعه ای از ایده آل های مردانه را می آموزد مرد می شود . پسری که این کار را نمی کند سال های نوجوانی خود را تلف می کند و بعد نیز این دشواری ها را به دهه های بعدی زندگی خود می برد . نشان دادن خشونت ، ناتوانی در قبال تعهد نسبت به عزیزان ، مرگ زود هنگام ، خود کشی و یا بیماری های قابل اجتناب جسمانی و روانی ، عزت نفس ضعیف وادامه دار ، معتاد شدن و....از مصادیق این نوع دشواری ها است .

پسرهای نوجوان 9 تا 21 سال باید هدف های زیر را بیاموزند :

1- مرام های اجتماعی متعهد بودن ، برای مثال نسبت به خانواده

2- هوش عاطفی لازم برای زندگی در دوران بلوغ

3- استقلال شخصیت

4- جست و جو ، کاوش و ماجراجویی

5- نقش معنوی

6- احساس وظیفه

7- جذابیت های شخصی

8- منش اخلاقی

9- ثبات و استحکام

10- سازگاری و انعطاف پذیری

نکته : وظیفه اصلی تربیت پسران نوجوانان بر عهده مردان است.

مراحل اصلی رشد

قبل از آنکه در مورد برنامه سه مرحله ای برای تربیت پسران نوجوان صحبت شود بایددانست که تمام دخترها و پسرها درمسیر رشد سه مرحله اصلی را پشت سر می گذارند:

مرحله اول : شروع خروج از کودکی

مرحله دوم : نزدیک شدن به شرایط بلوغ

مرحله سوم : رسیدن به بلوغ ذهنی

بطور کلی مرحله اول آغاز تغییر شکل بدن است و تا مرحله دوم بدن تا 90 درصد حالت کامل و تکامل یافته پیدا می کند . مثلاً صورت ممکن است تا دوران بیست سالگی تغییر چندانی نکند امّا بدن تا سن 18 سالگی شکل واقعی خود را پیدا می کند .

برنامه3 مرحله ای برای تربیت پسران نوجوان و تبدیل آنها به مرد

مرحله (1) : نه تا سیزده سالگی 13 – 9(دوران تحول)

مرحله (2) : چهارده تا هفده سالگی 17 –14(دوران عزم و تصمیم)

مرحله (3) : هیجده تا بیست سالگی 21 – 18(سن تثبیت)

مرحله1:دوران تحول (9 تا 13 سالگی)

 مرحله 1 زمانی است که مردان باید بیش از هر زمان دیگر در زندگی پسرها درگیر و دخیل شوند .

 مرحله 1 زمانی است که باید به پسرهایمان انجام دادن فعالیت هایی را پیشنهاد کنیم که هم خلاقیت خودشان را نشان دهند و هم تنش ها و انرژی خود را به سرعت تخلیه کنند (پسرهای مرحله 1به فعالیت جسمانی احتیاج فراوان دارند) .

 مرحله 1 زمانی است که باید به پسرهایمان بیشتر صحبت کنیم و نسبت به آنها همدلی بیشتری نشان دهیم .

 مرحله 1 زمانی است که به پسران خود کارهای ساختاری را معرفی می کنیم( شرکت در فعالیت های جمعی مانند پیش آهنگی و از این قبیل)

 مرحله 1 زمانی است که اگر پسر نوجوان ما فیلم سینمائی خشونت باری را تماشا کند باید با او درباره فیلم بحث و صحبت کنیم، «از او بپرسیم از تماشای فیلم چه آموخته است »

 در مرحله 1 اگر پسرمان در مورد تحولات فیزیکی و جسمانی خود سخنانی به میان کشید بد نیست با او صحبت کنیم ( سعی شود از سخنرانی پرهیز شود باید در قالب ماجرا و داستان برای او صحبت کنیم )

 مرحله 1 اغلب زمانی است که پسرها سکوت می کنند اگر پسرتان درمورد تغییرات جسمانی اش سکوت میکند روش های نوآورانه ای پیدا کنید تا او به صحبت با شما علاقه مند شود.

راههای عبور از مرحله 1

دوراه برای عبور از مرحله یک که امیدواریم خانواده ها به آن توجه کنند

1- نخستین آن زمانی است که پسر ده ساله می شود که به او میگوئیم « تو وارد دوران نوجوانی شده ای» این مربوط به آماده کردن کودک است که در واقع به او میگوئیم دوران کودکی اش را پشت سرگذاشته است و به دوران نوجوانی رسیده است این کا رمی تواند خیلی ساده صورت بگیرد . مثلا می توانیم پسرمان را برای صرف شام به رستوران ببریم و با او درباره دوران نوجوانی و مردانه شدن حرف بزنیم . فهرست کارها و مسئولیت های جدیدی برای او در نظر بگیریم پول توجیبی او را افزایش دهیم و غیره و غیره .

2- اعمال گذر دوم مرحله 1در اواخر مرحله صورت خارجی پیدا می کند این اعمال گذر که در مقایسه با اعمال قبلی پیچیده تر است عنوان اعمال تائید را برای خود دارد . این موضوع زمانی اتفاق می افتد که پسر نوجوان 13 یا 14 ساله است . اعمال مربوط به گذر دوم تائید می کند که پسر دارد به یک مرد تبدیل می شود .

در ادامه مطلب به نمونه هائی از برنامه مراحل عبور یک پسر 13 یا14 ساله از مرحله 1 اشاره می کنیم :

 از او بخواهید که در بعضی از فعالیت های گذشته خود تجدی نظر کند ( می تواند اسباب و لوازم قبلی اش را جمع کند و آنها را بفروش برساند.)

 از او بخواهید سوالاتی را که به جواب آنها احتیاج دارد از بزرگترهای خود بپرسد

3- او را آماده کنید که تنهائی به یک سفر برود اینگونه به او میگوئید دوران کودکی اش تمام شده است .

4- کاری کنید که پسر نوجوان چرخه حیات را تجربه کند . مثلا بگذارید فرزندتان تولد دوباره را بیاموزد تخم ریزی ماهی ها ، تماشای آشیانه پرنده ها و جوجه هایشان، توجه به لانه موچه ها و امور دیگری که بستگی به شرایط و اوضاع و احوال او دارد.

5- یک چالش و تجربه فیزیکی را برای پسرتان فراهم کنید . رفتن به جنگل ، گرسنه بودن و در تاریکی به سر بردن و آماده کردن غذای صحرائی .

6- یک چالش هنری یافنی برای او فراهم کنید . مثلا ساختن یک اثر هنری از چوب یا یک وسیله با پیچ و مهره

مرحله 2: دوران عزم و تصمیم ( 17- 14 سالگی )

باورهای غیر واقعی درباره نوجوانان در مرحله 2

1- مهمترین باورهای غیر واقعی در این مرحله این است که پسران ما در اواسط دوران نوجوانی به ارزشهائی متفاوت از ارزشهای ما اعتقاد دارند .

2- باور غیرواقعی دیگر آن است که دیگر به ما احتیاج ندارند( آنها از سر لجبازی علیه ما سر به شورش برمی دارند که بگویند به ما احتیاجی ندارند.) واقعیت این است که آنها به شدت به ما احتیاج دارند.

3- باور غیرواقعی دیگر اینکه همه پسرها در سنین میانی نوجوانی مسئله ساز هستند(باید توجه داشت که بسیاری از پسرها ی نوجوان در مرحله 2 سر به شورش بر نمی دارند.)

4- باورغیرواقعی چهارم این است که نوجوانان در اواسط نوجوانی با آنچه قبلا بوده اند تفاوت های اصولی پیدا می کنند اما باید دانست که شخصیت آنها از مدت ها قبل شکل پیدا می کند.

چگونه درتربیت پسری که در اواسط دوران نوجوانی بسر می برد موفق شوید

1- الگو دادن به نوجوان و برقراری رابطه بین الگو و توانائی و آگاهی های او

2- صحبت درمورد ایده های مختلف،فضا،خداوند،دنیاهای پنهان و..

3- با او درباره اسطوره ها و افسانه هایی حرف می زنیم که دیگر قصه های کودکانه نیستند بلکه روشی جالب برای نگاه کردن به پویایی جهان هستند.

4- برای ایجاد تعلق بیشتر باخانواده درمورد ریشه های اجدادش صحبت می کنیم مثلا پدر بزرگ تو فلان کار را کرد . با او در مورد حکایات خانوادگی صحبت کنیم .

5- به او مسئولیت بیشتری می دهیم به اوفرصت می دهیم تا بیشتر در نقش یک مراقب و نگهدارننده ظاهر شود.

6- بهتراست اگر میخواهیم سوالی از درون او بپرسیم بیشتر درمورد اینکه چه فکر میکند سوال کنیم نه اینکه چه احساسی دارد.

7- تاحد امکان سعی کنیم با مشربی خوش بانوجوانان صحبت کنیم

8- برای توضیح مسایل سعی شود از رسانه های مورد علاقه خود نوجوان استفاده شود مهم است درموردآنچه پسرتان می خواند و یا آنچه تماشا میکند اشراف داشته باشید با او به سینما بروید از موسیقی مورد علاقه اش مطلع شوید.

9- سعی کنید فرزند پسر شما از مشاور ومربی خوب برخوردار باشد

10- ورزش،ورزش،ورزش ( فعالیت ورزشی از شدت تنش می کاهد وباعث ایجادتعادل در هورمونهای پسر نوجوان میشود.

11- اگر به پسر نوجوانمان کارت سفیدی بدهیم که هرکاری را که دلش میخواهد بکند معنایش این است که اورادوست نداریم آزادی بدون مسئولیت به رسیدن پسر نوجوان به استقلال و خود مختاری کمکی نمی کند.

12- برنامه ای بریزید که دست کم هفته ای سه شب با پسر نوجوانتان شام بخورید اگر امکانش بود روزی یکبار باهم شام ونهار بخورید.

13- زمان باهم بودن پدر وپسر دراین دوران بسیار مهم است مثلا پدر وپسر میتوانند هفته ای یکبار باهم تنیس روی میز بازی کنند به استادیوم ورزشی بروند درراه بازگشت با هم دریک کافه چای بخورند وچند کلمه ای باهم صحبت کنند.

14- از آئین ها و برنامه های خانوادگی خود مانند طلا نگهداری کنید.

مناسک گذر مرحله 2

پسر واقع در مرحله 2 از مناسک گذر خودبه خودی ومتعددی برخورداراست .

گرفتن گواهینامه رانندگی ، معاشرت کردن با دوستان ، فارغ التحصیل شدن و ..

ماهم میتوانیم یک مسافرت مردانه برای نوجوانانمان تدارک ببینیم یک مسافرت به طبیعت و از مردان دیگر بخواهیم تا کمک کنند نوجوانان خود را بیشتر بشناسند .

به نوجوان وظایفی محول کنید که آن را انجام دهد . کارهای فیزیکی،ذهنی،احساسی،عاطفی و معنوی .

مرحله 3:سن تثبیت(21-18 سالگی)

جنس مذکر در این مرحله از زندگی ، با مرحله پایانی شکل گرفتن رشد فیزیولوژیکی ، هورمونی و شناختی خود رو به رو می شود . مغزش شکل می گیرد ، بدنش تغییر می کند . او به مغز ، بدن و هورمون هایش عادت می کند . شرایط قوام می گیرد و مستحکم می شود او در فاصله سال های هجده ، نوزده ، بیست و بیست و یک سالگی می آموزد که بر خود مدیریت کند :

 پسر واقع در مرحله 3 در مقایسه با سال های قبل کمتر مجذوب دوستان همسال خود می شود .

 پسر واقع در مرحله 3 در مقایسه با گذشته بیشتر متفکر می شود .

 پسر واقع در مرحله 3 از یک سیستم اخلاقی شکل گرفته برخوردار است

چگونه می توانیم عملا پسران نوجوان محکم و استواری در پایان مرحله 3 تربیت کنیم ؟

1- به مرد جوان مسئولیت های مرد رشد یافته را بدهید . او حالا در موقعیتی است که می تواند از عهده هر کاری بر آید .

2- به او اجازه دهید که از شما دور شود . او می تواند ازپس هر سفری برآید و بعد به منزل باز گردد .

3- با او متواضع و فروتن باشید و در عین حال اختیار و اقتدار خود را حفظ کنید . معنایش این است که در صورت لزوم از او عذر خواهی کنید .

4- از او بخواهید آنچه را که همیشه می خواسته اید یاد بگیرد به شما بیاموزد به او انگیزه بدهید که به مطالعاتش ادامه دهد و کسب دانش کند .

5- دوستانش را بشناسید ، آنها را به زندگی خود راه دهید

6- به او امکان بدهید به هر جا که لازم است برود تا با چگونگی زندگی اجداد خود آشنا شود .

7- اگر شما مرد هستید او را با دنیای مرد بودن خود آشنا کنید

8- آزادی مقدس را به او بیاموزید

9- با او ورزش کنید

10- از او بخواهید به حقایق و واقعیت ها پایبند باشد .

ایده آل های پسرها در دوران نوجوانی

آنچه پسرهای نرمال می خواهند به آن تبدیل شوند .

1- در پایان دوران نوجوانی پسرها می خواهند به فرد قدرتمندی تبدیل شوند و از ویژگی هایی مانند نظم وتمامیت برخوردار باشند .

2- اعتماد به نفس بالایی داشته باشند

3- در برخورد با دیگران آرام و در ضمن محکم باشند

باید نوجوان را به گونه ای تربیت کنیم که در 21 سالگی و یا 23 سالگی به این نتیجه برسد که انسانی قدرتمند ، مدیر و دوست داشتنی است برای این منظور باید نکات زیر را رعایت کرد.

استحکام شخصیت ده گانه :

ده استحکام برقرار است

1- استحکام شخصیت اجدادی (او باید بداند که محصول و ثمره اجداد خود است)

2- استحکام شخصیت روانی(او باید در زمینه تفرد و رسیدن به هویت شخصی رشد کافی کند)

3- استحکام شخصیت اجتماعی(او باید قواعد و مقررات مهم اجتماع را بشناسد)

4- استحکام شخصیت معنوی(او باید زندگی معنوی پالایش شده ای داشته باشد)

5- استحکام شخصیت اخلاقی(او باید منش های اخلاقی را در خود پرورش داده باشد)

6- استحکام شخصیت عاطفی(او باید در زمینه احساسات و عواطف و نظم و انضباط شخصی به حد کافی رشد کرده باشد )

7- استحکام شخصیت جنسی(او باید آموخته باشد که به جنسیت خود و دیگران بهای لازم را بدهد)

8- استحکام شخصیت نکاحی(او باید تقدس پیوند عاشقانه در زندگی زناشویی را درک کند)

9- استحکام شخصیت اجسمانی(او باید بدن خود را بشناسد و به آن احترام بگذارد و از آن برای ارائه خدمت استفاده نماید)

10-استحکام شخصیت عقلی(او بایددرزمینه شناختی ورشد عقلی به حدی برسدکه دردنیای امروزبتواند به وظایف خود عمل کند)

هسته مردانه بودن :

هسته مردانه بودن کشکولی است که باید این چهار عنصر را در بر گیرد :

- محبت ( از جنس مردانه )

- افتخار – احترام

- مسئولیت

- کار کردن

محبت :

محبت در جوهره انسان وجوددارد همه دوست دارند که مهر بورزند ومورد مهرو عشق واقع شوند. همه میخواهند انسانی مهربان وبامحبت باشند.

1- برای اینکه مورد مهر واقع شویم .مهر بورزیم اولین قدم آن است که به خود محبت کنیم کمتر به نوجوان هایی برخورد میکنیم که باخود مهربان باشند برای دادن این آموزش باید باآنهادرباره مسایل مربوط به جنسیت درمورد احساسات و جسمشان بیشتر صحبت کنیم باید به آنها بیاموزیم تابیشتر مراقبه ونیایش کنند وبیشتر روح وروان خودرا جلا بدهند.

2- هنر بخشودن را به نوجوانان پسر خود بیاموزیم

هنر گفتگوی محبت آمیز :

1- باید توجه داشت اکثر پسرها صحبت کنندگان خوبی نیستند.

2- نکته اصلی را دریک یادوجمله به آنها بگوئید.

3- داستان یالطیفه ای درمورد توضیح مطلب با انها درمیان بگذارید.

4- ازآنها جواب بخواهید.اگر جوابی دریافت نکردیدبخواهید حکایتی برایتان تعریف کنند.

5- درجواب آنها دنبال کلمه یا کلمات مهم وکلیدی بگردید.

6- ازاین کلمات کلیدی برای ادامه صحبت استفاده کنید . سعی کنید درمورد خودتان دوست او و یا یک شخص ثالث صحبت کنید .

7- از اینکه سکوتی برگفتگوی شما حاکم شود نترسید گاهی اوقات برای فکر کردن این سکوت لازم است. ولی کاری کنید که نوجوان فکر نکند این سکوت به معنی پایان صحبت است.

8- دراینجا بهتراست که بتوانید به اتفاق کاری انجام دهید.صرفا درپشت میز نشستن وصحبت کردن کاردرستی نیست . سعی کنید تاحد امکان با نگاه تماس برقرارکنید.

9- سعی کنید ازاو بخواهید حرف آخر رابزند بگذارید که او به گفتگو پایان دهد .

10- اگر لازم شد موضوع را چند بارتکرار کنید . پسران ما دریک جلسه صحبت ممکن است موضوع را نتوانند درک کنند.

تمام پسرها مفاهیم زیر را در آموزش احترام فرا میگیرند :

1- وفا داری

2- وظیفه

3- انصاف

4- فضیلت ( ارزش ها )

5- ادب،نزاکت

6- وقار،متانت

7- منش،اخلاق

8- دیسیپلین

رعایت این نکته مهم است که همیشه هنگام آموزش احترام خودباید الگوی احترام باشیم

مسئولیت:

چهارکانون مهم در زمینه مسئولیت پذیری

1- مسئولیت شخصی

2- مسئولیت خانوادگی

3- مسئولیت اجتماعی

4- مسئولیت معنوی

برای مسئولیت پذیر کردن پسران موارد زیر می تواند مشکل گشا باشد

 دادن امتیازات گوناگون درقبال مسئولیت ها

 درکارآموزشی دقیق ومنسجم باشید.انگیزه وپاداش به اندازه کافی بدهید . از پسرها ومردان جوان بخواهید که درمجازات شدن وپاداش گرفتن خود مشارکت داشته باشند.

 به پسرها ونوجوان وظایف مقدسی واگذارکنید مقدس بودن مسئولیت را خاطر نشان کنید .

 یادگیری نقش ها ومسئولیت ها را به شکل آزمون ارائه دهیدتا پسرها بتوانند موفقیت خودرا اندازه بگیرند. (یعنی به گونه ای عمل کنید تا بفهمد مسئولیت را درست انجام داده یا نه)

 از کتاب،نوار،سی دی،برنامه های تلویزیونی،فیلم های سینمائی وسایر مطالب فرهنگی برای تدوین برنامه آموزشی استفاده کنید .

 درآموزش مسئولیت به پسرها مستمر و پیگیر باشید.

کارکردن:

جوهره مرد کارکردن است . مردی که باعشق وعلاقه کاری صورت نمی دهد اصولا مرد نیست . کا رباعث ایجاد عزت نفس درنوجوان میشود. به پسرها ساختار میدهدباعث احساس مسئولیت میشود. محبت ووجدان را می آموزد و پولی دراختیار پسرها قرارمیگیرد.

 پسرهای ماباید وقت کمتری را صرف رسانه ها ووقت بیشتری راصرف کارکنند .

 بستگان ماباید به ما دریافتن کاربرای پسیرهایمان کمک کنند .

 باید به پسرانمان توضیح دهیم که کارکردن صرفا برای کسب درآمد نیست بلکه کارکردن برای رشد آنها لازم است . کارکردن امری مقدس است.

 کارمیتواند برای بسیاری ازبیماریهای روانی وذهنی درمان مناسبی باشد.

 صلاحیت رفتاری که برای موفقیت در واحد های تولیدی ضرورت دارند باید به پسران جوان آموزش داده شود .

آنچه خانواده ها در مورد تلویزیون می توانند انجام دهند

 زمان تماشای تلوزیون را معلوم و مشخص سازید . دقت کنید که آنها بیش از ساعاتی که ورزش می کنند یا با دوستانشان وقت صرف می کنند و یا در فعالیت های خانواده مشارکت دارند به تماشای تلویزیون ننشینند برای فرزندانتان با توجه به سن و سال آنها زمان متفاوتی برای تماشای تلویزیون در نظر بگیرید .

 تلویزیون ها را از اتاق خواب بچه ها بیرون ببرید . از همان آغاز کودکی به آنها بیاموزید که تلویزیون بیشتر وسیله ای برای بزرگترها است

 اگردر منزل شما به هنگام صرف شام تلویزیون روشن است و یا اگر وقتی برنامه مهمی دارید ، از این به بعد آنرا خاموش کنید

 با تلویزیون برخورد نقد آمیز داشته باشید . برنامه هایش را نقد و تحلیل کنید . با بچه ها در مورد برنامه های آن حرف بزنید .

 پسران ما الگو می گیرند و به همین دلیل خود ما هم باید تماشای تلویزیون را محدود کنیم .

 در میان برنامه های تلویزیون برنامه های مناسب را برای بچه هایتان انتخاب کنید . مثلاً بگویید (( پسرم وقتی کانال دورا گرفتی بهتر است برنامه ..... را تماشا کنی ))

 از دستگاهای مناسب برای کانال هایی که نباید ببیند استفاده کنید .

 در استفاده از اینترنت محدودیت های لازم را اعمال کنید . بچه ها تنها متناسب با سن و سالشان باید از بخش های مختلف اینترنت استفاده کنند . ( نرم افزارهایی وجود دارد که می تواند بخشی از برنامه های اینترنت را مسدود کند )

  برای فرزندانتان داستان تعریف کنید .

پی نوشت:

منبع :کتاب:پسران نوجوان نوشته:مایکل گوریان، ترجمه:مهدی قراچه داغیپسران ناشر: نقش و نگارچاپ اول 1384

 

کتاب پسران نوجوان سرشار است از آن‌چه والدین و مربیان باید انجام دهند تا پسران نوجوان به مردانی موفق و کارآمد تبدیل شوند.
می‌دانیمکه در مسیر رشد حدفاصل سنی 9 تا 20 سالگی، در پسران تغییرات چشم‌گیری صورت می‌پذیرد که مولف به شرح آن‌ها پرداخته است. چون با شناخت این تغییراتوالدین قادر خواهند بود با به کارگیری روش‌های مناسب ارتباطی، شیوه‌هایمتنوع نظم آموزشی و آداب ورود به اجتماع را به فرزندان خود آموزش دهند.
مگرچنین نیست که یک پسر جوان تا سن 35 سالگی زمان می‌خواهد تا بتواند خود را برای زندگانی در دنیای بالغین آماده سازد؟ پس بایستی وقتی در حال گذرانیدندوران بلوغ است راهنمایی دلسوز و آگاه داشته باشد که بتواند به سوال‌هایمتنوع او پاسخ دهد.
کتاب به والدین می‌آموزد که چگونه به پسرانمان کمک کنیم تا بتوانند در ابعاد مختلف جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی رشد کنند.
مایکلگوریان در مورد مکانیزم شکست در زندگی می‌گوید که نه تنها موفقیت، بلکه شکست را هم بایستی به نوجوانان یادآور شد و از بار منفی آن کاست. بدینمعنی که با عذرخواهی در مورد اشتباهات خودمان به آن‌ها گوش‌زد خواهیم کردکه هیچ‌کس کامل و بی‌نقص نیست، چون همه ممکن است دچار اشتباه بشوند، لذا می‌توان با خندیدن به ناکامی‌هایمان به فرزندان اجازه‌ی ناکام شدن و شکستخوردن را بدهیم و یادآوری کنیم که هر شکست ممکن است دروازه‌ای باشد براینیل به موفقیت‌ها و پیروزی‌های بعدی.
نویسنده به عنوان یک درمانگرتوانا با ذکر تمرینات کاربردی و آموزش‌های گام به گام به والدین و مربیانکمک می‌کند تا با رایج‌ترین مشکلات عاطفی و اخلاقی دوران نوجوانی مقابله کنند. وی به سوال‌های دشوار در رویارویی پسران با چالش‌های زندگی به خوبی پاسخ می‌گوید و زیست‌شناسی پنهان پسران، رشد جسمی، احساس امنیت در خانوادهو اجتماع را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.
کتاب پسران نوجوانراهنمایی است جامع و خردمندانه برای تمامی کسانی که از پسر نوجوانی مراقبتمی‌کنند، تا بتوانند آن‌ها را قبل از این‌که وارد بازار کار شوند و یا ازدواج کنند، به مردانی واقعی تبدیل نمایند!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا