آغاز عمليات مرمت و بازسازي قلعه و ساباط بهاباد

یزدفردا "با توجه به اهميت احياء بافتهاي تاريخي مرمت قلعه و ساباط بهاباد آغاز شد.

"مهدي جماليان" گفت: قلعه‌ي بهاباد و بناهاي موجود در آن با قدمت بيش از 500 سال داراي آثار تاريخي ارزشمندي چون مجموعه حاج مهدي (مسجد، آب انبار، حسينيه و حمام) و از دوره زنديه است.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بهاباد افزود: اين قلعه که داراي برج‌هايي با ارتفاع 9 متر بوده و در گذشته نقشي بسيار مهم در ايجاد امنيت ايفا مي‌كرده اكنون عمليات مرمت و بازسازي آن نياز به يک برنامه ريزي دقيق و طولاني دارد.

"جماليان" در ادامه تصريح کرد: ساباط بهاباد در بافت قديمي و جزء معدود ساباط‌هاي باقيمانده اين شهرستان است که عمليات مرمت و بازسازي آن آغاز شده است.

وي با اشاره به اينکه ساباط‌ها يا کوچه‌هاي سرپوشيده نقش بسيار مهم و کليدي در بافت تاريخي شهرهاي کويري دارند گفت: يکي از کارکردهاي ساباط پديد آوردن سايه و جايگاهي خنک براي رهگذران است و به علت نيمه پوشيده بودن در زمستان سبب گرمتر شدن هواي درون ساباط از بيرون آن مي‌گردد.

"جماليان" اظهار داشت: ساباط‌ها سبب پديد آمدن يکپارچگي و پايداري خانه‌هاي اطراف خود مي‌شوند و به آنان در پايداري در برابر نيروهاي پديد آمده از فشار سازه کمک ميکند ضمن اينکه اين عنصر ارزشمند معماري بر فضاهاي عبوري هم تاثير گذار است.

اين مقام مسئول ازجمله موارد مرمتي بنا را تعمير و ساماندهي پشت بام، اندود بدنه‌هاي داخلي، ازاره چيني و ... برشمرد.

گفتني است مرمت اين ساباط کمک شاياني به حفظ و نگهداري دو باب خانه تاريخي مجاور خود (خانه حاج ملاعلي و خانه جليلي) مي‌کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا