مهراب اسکندری، رئیس سازمان بازرگانی استان یزد:


برگزاري نمايشگاه بعنوان يكي از مؤثرترين روش‌هاي بازاريابي


در جهان امروز كه علم و فن‌آوري با پشتوانه اقتصادي به سرعت در حال پيشرفت و نوآوري است هر روزه نقش اقتصاد و تبادلات اقتصادي به عنوان زير ساختار و زمينه‌ساز پيشرفت صنعتي ، علمي و فرهنگي هر چه بيشتر رخ مي‌نمايد. در نظام رقابتي بازار شركت‌ها و نهادهايي موفق‌تر مي‌باشند كه با تسلط به شرايط و نياز بازار خود را هماهنگ كرده و بازارهاي هدف را شناسايي نمايند.

از سوي ديگر شناساندن توانايي‌ها و امكانات بالفعل به مشتريان مي‌تواند به عنوان اولين گام اساسي در اين راه قلمداد شود.

يكي از مناسب‌ترين روش‌هاي بازاريابي برقراري نمايشگاههاي بين‌المللي و منطقه‌اي است در بين تمام روش‌هاي بازاريابي، برگزاري نمايشگاه به عنوان كم هزينه‌ترين بازاريابي تلقي مي‌شود. زيرا در اين نوع بازاريابي ، مشتري هزينه مي‌كند تا كالا و محصولات و اطلاعات توليد كننده را دريافت كند.

نمايشگاه بين‌المللي مي‌تواند به عنوان پل ارتباطي ميان بازرگانان، كارشناسان و صنعت‌گران جهت دستيابي به اهداف زير باشد:

1- تبادل اطلاعات، 2- ايجاد فضاي مناسب براي معرفي آخرين پديده‌هاي صنعتي، 3- ايجاد رشد صادرات،4- ايجاد فضاي مناسب براي سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك، 5- بسط و تحكيم روابط اقتصادي و سياسي ،6- ايجاد زمينه مذاكرات اقتصادي و كشف بازارهاي جديد.

صنايع نساجي و چرم از ديرباز به عنوان يكي از صنايع مهم و بهره‌ور در كشور مطرح بوده است و نزديك به يك قرن است كه از احداث اولين كارخانه نساجي در ايران مي‌گذرد صنعت نساجي ، يكي از متنوع‌ترين و پراكنده‌ترين صنايع در جهان است كه بجارت پر اهميتي را نيز ايجاد نموده است اين صنعت شايد يكي از اولين فعاليت‌هاي صنعتي باشد كه به صورت ابتدايي در كارگاههاي شخصي و خانگي پارچه توليد مي‌نموده است و در ايران نيز شواهد باستان شناسي كه از حفاري‌هاي شوش به دست آمده است نخستين نشانه‌هاي پارچه در ايران را به 4 هزار سال قبل از ميلاد بر مي‌گرداند صنايع نساجي و چرم همانگونه كه اشاره شد در زمره قديمي‌ترين و مهمترين صنايع كشور محسوب مي‌شود كه علاوه بر تأمين نيازهاي داخلي همراه در بخش صادرات نيز از اعتبار و توجه خاصي برخوردار بوده و به افزايش درآمدهاي ارزي كشور و ايجاد اشتغال كمك كرده‌اند.

اولين واحد نساجي در شكرو سال 1281 شمسي در تهران تأسيس و متعاقب آن شهرهاي آن شهرهاي يزد، كرمان و كاشان و استان‌هاي خراسان، مازندران ، گيلان ، اصفهان و آذربايجان نيز داراي رشته‌هاي مختلف پنبه ، پشم، ابريشم، و كنف در كشور با سرمايه دولت تأسيس گرديده بود.

با اين اوصاف صنعت نساجي ميراثي است كهن كه از پيشينيان به يادگار مانده است و سعي در توسعه بافندگي آن وظيفه تمامي فعالان در اين عرصه مي‌باشد صنعت نساجي و البسه يكي از مهم‌ترين صنايع دنيا است كه ارزش تجارت جهاني آن در سال 2008 ميلادي بالغ بر 612 ميليارد دلار بوده است، اگر چه توسعه صنعت نساجي همزمان با انقلاب صنعتي از قاره اروپا آغاز شد اما در حال حاضر كشورهاي آسيايي در عرصه تجارت انواع فرآورده‌هاي نساجي، مواد اوبيه و ماشين‌آلات مرتبط با آن در سطح بين‌الملل پيشتاز هستند و سهم عمده‌اي از صادرات جهاني اين فرآورده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

قابل ذكر است عامل عمده عقب ماندگي صادرات غير نفتي به طور عام و كالا و فرآورده‌هاي صنايع نساجي به صورت خاص عدم برنامه‌ريزي و يا فقر برنامه‌ريزي در گذشته بوده است در حال حاضر به منظور افزايش قدرت واحدهاي توليدي نساجي در امر صادرات ايجاد فرهنگ صادرات و مكانيزم مشوق‌هاي صادراتي از جمله رسالت‌هاي دولت و دست‌اندركاران مي‌باشد اين نوع فرهنگ محض همه عوامل و دست‌اندركاران توليد فرآورده‌هاي صنعتي بوده و هريك از افراد ديگر هم به نوعي در توليد يك كالاي صنعتي به صورت غير مستقيم سرو كار دارند مي‌بايست بهره مناسب را در فرهنگ صادراتي بدست آورد تا انگيزه شايسته در جهت افزايش كيفي توليدات، كاهش هزينه‌هاي تمام شده كاهش ضايعات و غيره را داشته باشد.

كار گروه كار فرما در يك واحد صنعتي و در يك ارتباط اقتصادي جهاني مي‌بايست فرهنگ توليدي خود را در جهت صادرات كالاي توليدي و به دست آوري ارز براي بقاء توليد و حتي توسعه و افزايش توليد از تصور به عينيت در آورد. لذا در اين راه سياست‌هاي مثبت دولت در تشويق صاحبان صنايع نساجي ، همچنين تشكيل نمايشگاههاي تخصصي و بين‌المللي فرصت مناسبي است تا واحدهاي توليدي و صادراتي ما بتوانند در ضمن به نمايش گذراندن توانمندي‌هاي خود در بخش توليد كالا و خدمات نيازهاي خود را به مواد اوليه ، قطعات ، ماشين‌آلات و فن‌آوري‌هاي نوين تأمين نمايند.

برگزاري ششمين نمايشگاه تخصصي بين‌المللي ماشين‌آلات و محصولات نساجي، چرم، پوشاك و فرش در استان يزد بعنوان يكي از قطب‌هاي صنعت نساجي و با توجه به سابقه ديرينه‌اي كه صنعت نساجي در استان دارد روزنه‌اي است براي شكوفايي استعدادهاي نساجي در ايران و بلاخص استان يزد ضمناً بر پايي اين نمايشگاه بي‌ترديد فرصت ارزنده و نيكويي را براي متخصصان و مهندسين و كارشناسان صنايع نساجي ايران پديد خواهد آورد تا از نزديك از آخرين پيشرفت‌هاي توليدكنندگان ايراني و خارجي ديدن فرمايند و از تحولاتي كه در ان زمينه صورت گرفته است مطلع گردند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا