علامه مصباح يزدي:

اگر به جاي اسلام، کلمه ديگري گذاشتيم به اشتباه رفته‌ايم -رسيدگي به نيازهاي مادي مردم وظيفه دولت اسلامي است اما اصل نيست



یزدفردا: رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تأکيد کرد: رسيدگي به نيازهاي مادي مردم وظيفه دولت اسلامي است اما اصل نيست.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي: رئيس مؤسسه آموزشي‌پژوهشي امام خميني (ره) ظهر امروز (15/2/90) در ديدار جمعي از مديران، اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌هاي پيام نور استان لرستان؛ اساتيد و طلاب حوزه‌هاي علميه خواهران همدان و قروه، و فرماندهان و مسئولان بسيج دانشجويي آذربايجان، ضمن عرض تسليت به مناسبت ايام فاطميه و گرامي‌داشت ياد و خاطره استاد شهيد علامه مطهري از خدمات شايان شهيد مطهري تقدير و تجليل کرد و گفت: ‌بزرگ‌ترين خدمت علامه شهيد شناساندن مسائل بنيادي اسلام به جوانان بود و ‌اي کاش عمر پربرکت ايشان تا به امروز ادامه پيدا مي‌کرد تا مي‌توانستيم بهره‌هاي بيشتري از ايشان ببريم.

آيت‌الله مصباح يزدي با تأکيد بر اصالت حيات اخروي در مقابل زندگي دنيوي گفت: معيار دانستن برخوداري مردم از ماديات و وسايل رفاه عمومي، در پيشرفته بودن يک نظام، تفکري مادي‌گرايانه و براساس بينش اصالت دنياست.

وي با بيان اين‌که انتظار اکثريت مردم جامعه از دولت و نظام، بهره‌وري بيشتر از ماديات است، خاطر نشان کرد: بيشتر افراد جامعه، دولتي را موفق مي‌دانند که بتواند رفاه بيشتري را براي مردم به ارمغان بياورد و در اين ميان ميزان پرداختن آن نظام به معنويات و امور فرهنگي چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد که اين موضوع با فلسفه حيات اخروي انسان‌ها مغاير است.

استاد اخلاق حوزه عليمه قم به تقابل تفکر مادي‌گرايي با اصل معاد پرداخت و گفت: بر اساس تحقيقات، مهم‌ترين مشکل انبيا با مردم فهماندن موضوع معاد بوده است. چون مردم اصل را در برخورداري از نعمت‌هاي دنيوي مي‌دانستند و اعتقادي به حيات بعد از مرگ نداشتند و رسولان الهي اصل را عمل به فرامين الهي و رسيدن به بهشت دانسته و دنيا را محل عمل به وظايف و رسيدن به قرب الهي معرفي مي‌کردند.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: اگر ماديات همه چيز انسان ‌شود ديگر برايش کفر و ايمان و مسائل ديگران بي‌اهميت مي‌شود و تنها چيزي که براي او مهم است خور و خواب و شهوت است، هرچند در حق ديگران اجحاف يا بي‌عدالتي صورت بگيرد.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با هشدار نسبت به عواقب سوء حاکم شدن تفکر اصالت دنيا بر انسان‌ها تصريح کرد: غرق شدن در دنيا سبب گرگ‌پيشه شدن انسان‌ و تلاش براي رسيدن به قدرت، مناصب دنيوي و لذت هر چه بيشتر از دنيا مي‌شود که در اين ميان فرقي ميان رئيس‌جمهور، نماينده ‌مجلس، تحصيل‌كردگان و ديگران نيست.

تظاهر به دين‌داري تيشه به ريشه اعتقادات مي‌زند

آيت‌الله مصباح يزدي خواستار صداقت افراد در عمل به آموزه‌هاي اسلامي شد و تأکيد کرد: اگر در عمل به دنبال دنيا هستيم در شعار خود را مروج و مدافع ارزش‌ها ندانيم و با دورويي دم از خدا و دين‌داري نزنيم که اين عمل تيشه به ريشه اصول اسلامي مي‌زند.

وي با اشاره به تأکيدات بينان‌گذار انقلاب اسلامي بر اصل بودن معنويات و ارزش‌ها به عنوان هدف انقلاب اسلامي اظهار کرد: امام هدف انقلاب را برپايي شعائر و اصول اسلامي مي‌دانستند نه بهر‌ه‌مندي از ماديات و لذائذ دنيوي؛ البته بايد توجه داشته باشيم که بر اساس وعده‌هاي الهي در سايه دين‌داري و ايمان به خداوند، دنياي انسان‌ها نيز به بهترين وجه ممکن تأمين خواهد شد.

زوايه‌گيري از خط امام(ره) دوستي طاغوت‌ها و فرعون‌ها را به دنبال مي‌آورد

عضو خبرگان رهبري با هشدار نسبت به زوايه‌گيري از اهداف امام(ره) و انقلاب گفت: اصل در زندگي شرف انساني و عمل به فرامين الهي است و در وصيت‌نامه و سخنان بنيان‌گذار فقيد جمهوري اسلامي و تمامي شهداي انقلاب اسلامي بر اين مهم تأکيد شده است. اگر به جاي اسلام، کلمه ديگري گذاشتيم به اشتباه رفته‌ايم و از دوستي خداوند و رسولان او به دوستي طواغيت و فرعون‌ها مي‌رسيم.


سعادت‌مندي، رسيدن به قرب الهي و بهشت جاودانه است

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به حساسيت فوق‌العاده مقطع زماني کنوني نسبت به ساير مقاطع زماني انقلاب تصريح کرد: برهه کنوني تاريخي‌ترين و حساس‌ترين مرحله انقلاب است که البته به ميزان پيشرفت نظام و انقلاب بر امتحانات و ابتلائات آن افزوده خواهد شد. بايد دانست راز موفقيت و سربلندي در امتحانات پيش‌رو، پيروي از خداوند و انبياست که اين امر بسته به شناخت موضوعات بر اساس معيارهاي الهي و عمل به آن‌هاست.

استاد اخلاق حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود به تفاوت ديدگاه اکثريت انسان‌ها با آموزه‌هاي اسلامي درباره سعادت پرداخت و گفت: انسان از اوان کودکي به دنبال رسيدن به خوشبختي است چون سعادت طلبي امري فطري است که خداوند در وجود تمامي انسان‌ها نهاده است و اين موضوع اهميت شناخت سعادت و راه‌‌هاي رسيدن به آن را نمايان مي‌سازد.

اين متفکر اسلامي افزود: ‌عموم مردم بهره‌مندي بيشتر از رفاه دنيوي را نشانه سعادت‌مندي مي‌دانند و با استفاده از تکنولوژي و مواهب طبيعي قصد رسيدن به اين مهم دنيوي را دارند، اما افرادي که به حيات بعد از مرگ بيانديشند اندک‌اند و بيشتر انسان‌ها رغبتي براي پرداختن به مسائل زندگي پس از مرگ ندارند.

علامه مصباح يزدي با استقاده از آيات و روايات به غلط بودن اين عقيده اشاره كرد و متذکر شد: بر خلاف نظر اكثر مردم، آيات و روايات اهتمام خاصي به جهان آخرت و زندگي پس از مرگ دارند و برخلاف دنياپرستان که سعادت را در دنيا مي‌بينند و تمامي همّ و غم‌شان آن است، سعادت را رسيدن به قرب الهي و زندگي جاودانه در بهشت معرفي مي‌کنند.

وي با بيان اين‌که دنيا محل جمع‌آوري توشه براي آخرت است تصريح کرد: سعادتمند کسي است که بتواند در حيات چند روزه دنيا آخرت خود را تضمين کند، هرچند متحمل رنج‌ها و سختي‌هاي فراواني بشود.

عضو خبرگان رهبري اعتقاد به آخرت را عامل مهمي در تغييرات رفتار آدمي دانست و گفت: اعتقاد به آخرت سبب متحول شدن اهداف انسان مي‌شود و در سايه نگرش صحيح، چگونگي تعاملات انسان با ساير اقشار جامعه با دگرگوني‌هاي مثبت فراواني روبه‌رو مي‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا