خانه های تاریخی استان یزد

یزدفردا :علی آبادی :استان کویری یزد به حق کاخ موزه ای است استوار که در هر نقطه آن یک در گرانبها وجود داشته و این داشته های گرانبها خود بزرگترین سرمایه های مردم این خطه کویری است .
خانه های معروف تاریخی در شهر یزد نشان دهنده عظمت و بزرگی این شهر کویری می باشد و کویای اینکه مردمانی که در این منطقه سکونت داشته اند برای زیستن خود از تمام داشته هایشان استفاده نموده تا بتوانند بر طبیعت خشن کویر غلبه نمایند .
در این یادداشت سعی خواهیم کرد تا خانه های تاریخی زنده این شهر را به علاقمندان این گنجینه های گرانبها معرفی نمایم .

خانه
رسوليان

اين خانه در محله "سهل بن علي" در مرکز بافت قديم شهر يزد قرار دارد. اين بنا در سال 1283 هجري شمسي – مصادف با سال هاي آخر حکومت سلسله قاجار- به همت مرحوم "حاج ميرزا کاظم رسوليان" و به دست استاد "محمد حسن محمد رحيم" ساخته شد.

خانه رسوليان تا چند سال پيش مسکوني بود. در حال حاضر، دانشکده معماري يزد در آن مستقر است. اين خانه شامل دو بخش اندروني و بيروني است. بيروني شامل اتاق ارسي، حوضخانه، تالار، زيرزمين و بادگير است. اندروني نيز که قسمت خصوصي خانه است، شامل اتاق هاي سه دري، پنج دري، بادگير، تالار، کلاه فرنگي، ارسي و حياط مشجر است. حمام خانه، حد فاصل حياط بيروني و اندروني است.

خانه کلاه دوزها

اين خانه در شمال ميدان امير چقماق شهر يزد قرار دارد. اين بنا متعلق به يکي از تجار يزد به نام "کلاه دوز" و تاريخ اتمام ساخت آن سال 1312 هـ. ق است. اين خانه شامل سه قسمت زيرزمين، پاياب و طبقه همکف است. از ويژگي هاي اين خانه، عبور انشعاب دو رشته قنات از د اخل آن است. يکي از اين قنات ها در عمق ده متري از کف پاياب يا پاکنه مي گذرد.

در پشت بام اين خانه، چاه خانه اي قرار دارد که به وسيله چرخ چاه و دلو از آن آب مي کشيدند و بدينوسيله آب انبار خانه را که در طبقه همکف قرار داشت. پر مي کردند. اين خانه اکنون به "موزه آب" تبديل شده است.

خانه نواب رضوي

خانه نواب رضوي بين کوچه هاي "حظيره" و "دارالشفاء" شهر يزد واقع و مربوط به اوايل دوره قاجاريه است. باني اين خانه "زين العابدين خان" فرزند "محمد تقي خان" از خوانين يزد است.

اين خانه داراي اندروني، بيروني، نارنجستان، گودال باغچه، چاه خانه، حوضخانه و منزل خدمه است. دکتر "پيرنيا" در مورد اين خانه نوشته است: "از ويژگي هاي چشمگير اين بنا اين است که هيچ يک از اتاق ها به هم شباهت ندارند و همچنين کوشش شده که دو حوض شبيه به هم در آن نباشد...".

خانه محمودي

خانه محمودي (عرب هاي بحريني) بخشي از مجموعه بزرگي از خانه هاي متصل به هم، به نام "مجموعه عرب ها" است، که در محله "فهادان" بافت قديم شهرستان يزد قرار دارد. اين خانه مربوط به اواسط دوره قاجار است و متعلق به طايفه اي از تجار، معروف به "عرب هاي بحريني" بود. گسترش و رونق کاري اين طايفه سبب توسعه اين مجموعه مسکوني عظيم شد. البته اين گستردگي و اشاعه خانوادگي در طول يک قرن و پس از احداث اولين خانه صورت گرفته است. از آن پس موروثي شدن و تفکيک مجموعه مذکور آغاز شد.

هم اکنون بخش هايي از کل اين مجموعه در اختيار صاحبان اصلي آن است. اين خانه زيبا و با ارزش هم که به خانه محمودي موسوم است، در تملک سازمان ميراث فرهنگي قرار دارد.

معماري اين بنا متاثر از شرايط اقليمي گرم و خشک کويري است. مصالح به کار رفته در اين بنا عمدتاً بومي و سنتي است و شامل خشت، گل، آجر، سنگ، کاه، گچ، چوب و سازو مي باشد.

خانه ملک زاده

اين خانه در محله "فهادان" شهر يزد قرار دارد. قدمت اين خانه به عصر قاجار مي رسد. ورودي اين خانه از خشت و گل است و پس از عبور از يک هشتي کوچک که سقف آن با گچ کاربندي شده و راهرويي کم عرض، به حياط مي رسد.

خانه از سمت شمال، جنوب و غرب حياط داراي ساختمان و در ضلع شرقي جهت هماهنگي با سه بدنه ديگر داراي طاق و طاقچه نماهايي است. تالار خانه در سمت جنوب، بادگير نه چندان بلندي را در خود جاي داده است.

در ضلع شمالي خانه يک پنج دري با گچ کاري و آيينه کاري در سقف و بدنه و در ضلع شرقي سه عدد سه دري ديده مي شود. در طرفين پنج دري ضلع شمالي و نيز در طرفين تالار ضلع جنوبي، بالاخانه هايي وجود دارد. در سه طرف ساختمان نيز زيرزمين ساخته شده است.

در ضلع جنوبي حياط اصلي و پشت تالارخانه، يک حياط کوچک (بيروني يا نارنجستان) قرار دارد. ارتباط حياط اصلي با حياط کوچک از طريق راهروهايي است که در طرفين تالار ساخته شده است. نماسازي حياط اندروني سيم گل و نماسازي حياط بيروني کاهگل است.

خانه صراف زاده

اين خانه باغ تا چند دهه پيش در حاشيه شهر يزد واقع بود؛ ولي هم اکنون در اثر گسترش شهر، در داخل شهر قرار دارد.

اين خانه، باغ، از آثار دوران "پهلوي اول" و باني و سازنده آن "صراف زاده" است. در حال حاضر اسن خانه در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و موزه "آيينه و روشنايي" است.

خانه مرتاض

اين خانه قاجاري در کوچه "مرتاضيون" شهر يزد قرار دارد و داراي دو بخش بيروني و اندروني است و هر يک از اين دو بخش داراي حياط و ورودي جداگانه است.

مساحت حياط اندروني تقريباً سه برابر مساحت حياط بيروني و تالار بزرگ آن از بناهاي پيرامون بلندتر است. اين تالار در راس حياط قرار گرفته و کاملاً بر آن تسلط دارد. فضاهاي اطراف با نظم معموي خانه هاي سنتي است. بدين شرح که فضاهاي مهم تر در محوطه اصلي خانه و فضاهاي کم اهميت، بين آن ها قرار دارند. از ديگر ويژگي هاي اين بنادو طبقه بودن کليه فضاها است.

حياط اندروني داراي مقرنس هاي گچ و کاربندي هاي گچي بر روي دريچه هاي طبقه فوقاني است. در گوشه هاي حياط هشتي هاي منحصر به فردي ديده مي شود.

خانه اربابي

خانه اربابي در محله "گازرگاه" شهر يزد قرار دارد. اين خانه در ابتدا بخشي از باغ "معين" بود. در اين باغ عمارتي اعياني مشتمل بر اتاق هاي مسکوني و قسمت تابستانه تشريفاتي وجود داشت.

اين باغ و عمارت در زمان ناصرالدين شاه قاجار- مقارن با حکمراني "ظل السلطان" بر اصفهان و يزد- به دستور يکي از اعيان يزد ملقب به "معين التجار" و به دست معماران اصفهان ساخته شد. بعدها، قسمت هاي مهمي از باغ و عمارت به مالکيت "حاج اکبر اربابي" در آمد. او در سال 1370 هجري شمسي، قسمت مهمي از باغ و عمارت را که حدود دو هزار متر مربع مي شد، جهت احداث مدرسه به اداره کل آموزش و پرورش استان يزد واگذار کرد. مساحت باغ حدود چهار هزار متر مربع و مساحت عمارت آن بيش از يک هزار متر مربع است.

با توجه به آب وهواي گرم و خشک يزد و اين که اين باغ بيشتر در فصل تابستان مورد استفاده بود، اکثر قسمت هاي اين ساختمان مانند زيرزمين هاي خنک، حوضخانه و بادگير کلاه فرنگي تابستانه است. در قسمت شمال غربي باغ، ساختمان و حياط کوچکي قرار دارد که احتمالاً به عنوان عمارت بيروني از آن استفاده مي شد. در حال حاضر اين بخش کوچک در تملک مالک آن و جدا از قسمت هاي در اختيار اداره آموزش و پرورش است.

خانه اميد سالار

اين خانه در محله قديمي "دروازه ميدان" شهرستان ابرکوه قرار دارد و مربوط به دوره قاجار است. ورودي بنا در سمت جنوب غربي است. بالاي در ورودي، يک برج چهار گوش قرار دارد که در ضلع جنوبي داراي يک ورودي است. بعد از ورودي و برج سردر، هشتي که پوشش سقف آن کلاه فرنگي است، قرار دارد. راهروهاي طويل و L مانند، دسترسي به حياط و فضاهاي اطراف را ميسر مي سازد.

فضاهاي جبهه شمالي در دو طبقه ساخته شده اند. طبقه اول شامل يک سه دري در وسط، دو راهرو و دو اتاق در طرفين است. پشت اين رديف، يک سري اتاق با ابعاد بزرگ تر وجود دارد. در طبقه دوم نيز يک سه دري در وسط و دو اتاق در طرفين قرار دارد. سقف اتاق سه دري، اتاق هاي طرفين آن و همچنين ايوان ستون دار جلو از چوب است. دو ستون اين ايوان هشت ضلعي با سر ستون چهار گوش، مقرنس کاري شده است و چهار ستون چهار ضلعي در طرفين آن قرار دارد. در سه طرف آن نيز نيم ستون هايي است که در نماي رو به حياط، با گجبري و سيم گل نارنجي رنگ تزيين شده است.

تزيينات نماي ضلع شرقي و غربي حياط شبيه يکديگر است و به صورت مقرنس کاري در سردر برخي فضاها است و کمي بالاتر از آن نقش برگ، ساقه و گل به شکل تقريباً اسليمي در درون قابي چهارگوش ديده مي شود. در نماي ضلع جنوبي حياط نيز تزيينات گچبري به شکل حرف پنج با گل هايي در داخل آن ديده مي شود. در ضلع شمالي نيز تزيينات گچبري به چشم مي خورد. در جبهه جنوب غربي و شمال شرقي بنا، دو برج ديده باني وجود دارد. در شمال خانه، باغ "خورشيد خانم" قرار دارد.

در جبهه شمالي غربي راه پله (براي دسترسي به طبقه دوم و پشت بام)، در جبهه جنوب شرقي مطبخ، در جبهه جنوبي يک سه دري با چهار درگاه و در جبهه جنوب غربي انبار خانه به چشم مي خورد.

خانه تقديري

اين خانه در بخش "مرکزي" شهرستان اردکان واقع مربوط به عصر قاجار است. بناي اين ساختمان از خشت، گل، آجر و به سبک معماري سنتي ويژه مناطق کويري، با حياط مرکزي است.

در اين بنا اتاق هاي سه دري، پنج دري و تالاري در ضلع جنوبي عمارت که متصل به بادگير يک طرفه ويژه منطقه اردکان و ميبد است، ديده مي شود. مانند ساير خانه هاي سنتي اين استان، در زير تالار خانه، زيرزمين قرار دارد.

خانه امامزاده اي

خانه امامزاده اي در محله "مصلي عتيق" شهرستان يزد قرار دارد و متعلق به دوره قاجار است. اين خانه، نمونه بارز معماري سنتي و معرف هنر، ذوق و توانايي معمار يزدي است. اسکلت اين بنا از خشت خام وگل و در جاي جاي آن به منظور استحکام و زيبا سازي از آجر استفاده شده است. اين بنا دو طبقه است و کليه قسمت هاي لازم براي زيست يک خانواده مرفه را دارد.

طبقه تحتاني شامل باغچه بزرگ، نارنجستان، عمارت حوضخانه، يادگير و انبار است. طبقه فوقاني اتاق هاي مسکوني، آشپزخانه، اصطيل، ساختمان مخصوص مستخدم و سرايدار، چاه و چاه خانه را در بر مي گيرد. در تابستان اکثراً از طبقه تحتاني استفاده مي شد.

خانه آقا زاده ابرقو

اين خانه در محله "دروازه ميدان" شهر ابرقو قرار دارد و مربوط به دوره قاجار است. مالک و باني خانه شخصي به نام "سيد حسين ابرقويي" است. خانه آقا زاده نيز مانند ساير خانه هاي منطقه کويري به صورت حياط مرکزي است و عمارت آن در سه جبهه و به منظور استفاده در فصول مختلف بنا شده است.

در يک جبهه تالار، پنج دري، خيشخان و بادگير و در جبهه ديگر، اتاق هاي سه دري، پنج دري قرار دارد. مجاور کوچه "کلياس" نيز ورودي، راهروها و تعدادي اتاق سه دري واقع شده است. مصالح ساختمان خشت، گل و آجر است. کف حياط به صورت سنگ فرش (قلوه سنگ) بوده که بخش هايي از آن هنوز باقي مانده است.

يکي ديگر از بخش هاي اين خانه اتاق "شکم دريده" آن است و در انتهاي آن اتاق پنج دري قرار دارد. زير پاکار سقف، مقرنس هاي گچي به صورت قنديل تزيين شده است. مجاور آن نيز، عمارت کلاه فرنگي قرار دارد که با گچبري هاي ظريف تزيين شده است. مساحت اين خانه هشتصد و بيست متر مربع و زيربناي آن پانصد و بيست وهشت متر مربع است. بادگير دو طبقه اين بنا در بافت اطراف چون يک نشانه شهري قوي است و به جهت يابي مسير در نواحي مختلف بافت، کمک مي کند.

 

خانه مويد علايي

خانه مويد علايي در خيابان امام خميني شهر يزد و نزديک مجموعه تاريخي امير چقماق قرار دارد و همين امر، اين ساختمان را از ساير خانه هاي قديمي مشابه متمايز مي سازد اين خانه مربوط به دوره قاجار و محل سکونت دکتر "سيد حسين علايي" فرزند "آقا سيد يحيي مويد علايي" بود.

مدخل ساختمان با در چوبي قديمي و سردري بزرگ، به يک هشتي با پوشش گنبدي مي رسد که سقف هشتي با گچ کاربندي شده است. هشتي يک ورودي به حياط بيروني دارد. يک ورودي ديگر با راهرويي نسبتاً طولاني و کم عرض به حياط اصلي ساختمان راه مي يابد. در ضلع غربي بيروني ساختمان، اتاقي با در چوب خورشيدي قرار دارد و فرم ساخت آن نشان مي دهد که بيروني خانه قبل از اندروني آن، ساخته شده است. در ضلع شرقي بيروني نيز اتاقي در دو طبقه بنا شده است.

اندروني خانه شامل تالار، بادگير و زيرزمين در ضلع جنوبي، پنج دري در ضلع شمالي و سه اتاق سه دري در ضلع غربي است. طرفين تالار داراي نيم طبقه کم عرض و طبقه فوقاني پنج دري، داراي ايوان سر پوشيده است. در طبقه فوقاني اتاق هاي سه دري نيز، سه اتاق بنا شده است.

خانه لاري ها

خانه هاي قديمي يزد. از جمله خانه لاري ها با توجه به نوع شغل و تمکن صاحب خانه از دو قسمت تشکيل مي شد و هر قسمت عملکر ويژه خود را داشت. اندروني به عنوان ماوا و مسکن محارم و بيروني به اسکان و پذيرايي ميهمانان اختصاص داشت.

معمولاً قسمت عمده بنا را اندروني تشکيل مي دهد: حياط در مرکز و قسمت هاي اعياني نشين به صورت چهار فصل در پيرامون حياط شکل مي گيرد. از قسمت شمالي به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبي به عنوان تابستانه استفاده مي شد که قسمت اخير، شامل تالار و بادگير است. از ضلع شرقي که شامل اتاق آيينه، مطبخ، سرداب و ساير فضاها است به عنوان پاييزه و از ضلع غربي به عنوان بهار خواب استفاده مي شد.

در خانه اعيان، معمولاً براي تفنن، فضايي هنري ايجاد مي کردند که تزيينات اين فضا به وسيله آيينه کاري يا گچبري انجام مي گرفت. اتاق آيينه کاري اين خانه، حدود پنجاه تا شصت سال پيش، ساخته شد.

خانه لاري ها در محله "فهادان" شهرستان يزد قرار دارد و از بناهاي دوره قاجاري است. مساحت اين خانه حدود هزار و هفتصد متر مربع و زيربناي آن حدود هزار و دويست متر مربع است. از اين خانه فعلاً به عنوان محل اداره ميراث فرهنگي استفاده مي شود. قسمت عمده ساختمان، داراي زيرزمين است
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا