تابش:

شوراها از تبديل شدن به نهادي دولتي و اجرايي بپرهيزند

جايگاه شوراها به عنوان حلقه واسط حاکميت و مردم بايد تقويت شود

یزدفردا "نماينده مردم اردكان در مجلس با اشاره به روز ملي شوراها، « تجديد نظر در وظايف و اختيارات شوراها» و « تشکيل احزاب کارآمد » را از جمله مواردي دانست که مي توانست پيش مقدمه برگزاري انتخابات استاني مجلس باشد.


محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تصريح کرد: برگزاري انتخابات استاني مجلس نيازمند تمهيد مقدماتي بود که اگر فراهم مي‌شد كارآمدي مجلس بالاتر مي‌رفت و مي توانست به وظايف تقنيني و نظارتي خود در سطح عالي تري عمل کند.


وي « شوراها» را يکي از ارکان مهم نظام‌هاي مردم سالار دانست و با تجليل از نقش اين نهاد مردمي در رفع مشکلات مردم و پيگيري خواسته‌هاي آنها، به جايگاه بي بديل شوراها به عنوان حلقه واسط مابين حاکميت و مردم اشاره کرد.


دبيركل فراكسيون اقليت مجلس اظهار داشت: « واگذاري اختيارات بيشتر به شوراها» - که البته مستلزم اصلاح قانون اساسي است- ، « تبديل شوراهاي فعلي به شوراي شهر» - زيرا شوراي شهرداري هستند- و « دادن اختيار تصميم گيري به شوراها در خصوص کليه حوزه‌هايي که خدماتي به شهروندان ارائه مي دهند» مي تواند اين نهاد برآمده از مردم را به پارلمان‌هاي محلي که با اختيارات کامل نسبت به رفع مشکلات مردم و اداره شهرها اهتمام مي ورزند؛ تبديل کند.


وي افزود: از سوي ديگر اين امر زمينه فعاليت بيشتر نمايندگان مجلس را در حوزه‌هاي کلان و ملي و وظايفي که قانون اساسي به آنها سپرده، فراهم مي‌سازد.


تابش ضمن تقدير از تلاش‌هاي ارزنده اعضاء شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها در گستره کشور، استان يزد و شهرستان اردکان تاكيد كرد: شوراها بايد از تبديل شدن به يک نهاد دولتي و اجرايي بپرهيزند و وجهه مردمي خويش را حفظ کنند.


وي به مسئولان دولتي توصيه کرد تا نگاه مهربان‌تري به شوراها داشته باشند و از دخالت‌هاي آمرانه و بهانه‌گيري‌هاي بي‌جا به عملکرد شوراها بپرهيزند.


عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس ابراز داشت: مجلس همواره از جايگاه والاي شوراها در تدوين قوانين برنامه و بودجه حمايت کرده و اين امر استمرار خواهد يافت.


نماينده مردم اردکان در مجلس از استاندار استان يزد و ساير مسئولان اجرائي استان خواست تا تصميم گيري‌هاي آنها مقوم نقش شوراها و مويد جايگاه اعضاي آن، که خدمتگزاري به مردم را پيشه خويش کرده‌اند، باشد و نسبت به رفع موانع و مشکلات آنها اهتمام ورزند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا